terminal als login command geeft if: Expression Syntax

Sinds kort na updating geeft terminal ingesteld met: run command as login shell de fout melding: if: Expression Syntax.
Wanneer deze optie niet gebruikt wordt treed de fout niet op. Ik gebruik de optie ‘run command as login shell’ om te zien of er een aantal dingen geupdate moeten worden.
de fout zit niet in mijn .cshrc en ook niet in mijn .login.
Wie weet wat er kort geleden verandert is in het Terminal programma en is het op te lossen?

Hallo,

Ik zie dat diot je eerste post is: welkom bij de openSUSE forums.

Helaas ontbreekt volgens mij veel over wat je doet. Ik neem aan dat je het hebt over de console die je krijgt bij een niet grafisch systeem (run level 3 of lager), of over één van de consoles bij een grafisch systeem, maar dan via Ctrl-Alt-Fn, dus buiten het grafische systeem om.

Je hebt dan

login:

en daarna?

Ik gebruik het standard grafische scherm.
*Ik gebruik de terminal uit Application Menu, System Terminal (niet de Terminal - Super user mode).

*Bij Edit: Preferences click ik op Command en activeer ‘Run command as a login shell’.
na herstarten van de Terminal krijg ik het scherm met als eerste regel: if: Expression Syntax, de tweede regel alleen: >
Wanneer ik ‘Run commandas alogin shell’ dan start de terminal gewoon op met regel 1: Directory: /home/wilko en regel 2: /home/wilko>
Ik gebruik de optie ‘Run command as a login shell’ om via cd .login file een achtergrond na bv 3 dagen te veranderen.
Bij de situatie status van Tumbleweed van ca 3 week terug werkte het normaal en werd automatisch mijn .login file uitgevoerd, na de update van Tumbleweed werkt het niet meer.

Ho, wacht even, je gebruikt dus toch een GUI Met desktop!.Dat was niet duidelijk, aangezien je zelfs niet zegt welke desktop. En dit had dus in het onderforum Desktop (en daarin in het bijbehorende onderforum KDE/Gnome/Andere) gemoeten en niet in Installatie - Opstarten - Login.

Als je even vertelt welke DE je gebruikt zal ik het daar naar toe verplaatsen.

ALS het om KDE gaat (let op: ALS), dan kan ik je gedeeltelijk volgen.
Je start van het hoofdmenu de terminal emulator Konsole.
Als ik dat doe is daar inderdaad een menu Edit, maar dat heeft geen onderdeel Preferences.
Er is wel een menu Preferences, maar dat heeft geen onderdeel Command.

@hcvv: dit gaat toch ook om ‘login’ ??

@wkeegstra: gebruikelijke vraag: hoe heb je geupdate?
Ook extra repos actief?

zypper lr -d

Geen idee. Ik probeer mij nog steeds voor de gesst te halen wat de OP doet en ziet. Misschien heb ik te weinig fantasie, maar daar staat tegenover dat ik dan ook geen fantastische onzin aanbeveel.

Maar jouw aanpak is ook nuttig: iets werkte, werkt nu niet meer > goed ge-update?

Ik gebruik tot dusver altijd: ‘zypper dup’ voor updates van Thumbleweed.

[QUOTE=wkeegstra] Ik gebruik alleen de atndaard repos, dus geen extras
[/QOUTE]

Ik heb geen idee ( csh is voor mij veel te lang geleden ). Snap ook niet goed wat je probeert te doen.

Er zijn overigens onlangs wel updates geweest van de tcsh pakketten …

Ik zie net bij toeval wat je bedoelt. Het gaat om de opstart profielen voor Konsole, en welke shell daar gestart wordt. Kun je ook de hele melding laten zien, of is wat in de titel staat alles?

Als de updates van de tcsh pakketten ca. 3-4 weken geleden heeft plaats gevonden, dan is dat de oorzaak.
Ik weet niet hoe de optie van Terminal ‘Run command as a login shell’ werkt, maar gezien de foutmelding zal dat waarschijnlijk via
csh scripts gaan. Want de melding ‘if: Expression syntax’ is typisch voor een if statement in een script waar in de expression een type-fout heeft
of een niet bestaand commando. Ik weet echter niet hoe je bij die scripts komt en kan het dus niet zelf oplossen.

Na opnieuw installeren van Thumbleweed is mij gebleken dat de console die vroeger ‘Terminal’ werd genoemd verdwenen is en kennelijk niet meer ondersteund wordt. Daarmee is wat mij betreft het probleem opgelost (niet geheel plezierig voor mij).
Hartelijk dank voor jullie reacties.

OK, fijn dat het werkt (al snap ik het nog steeds niet).

Als je nu ook voortaan Tumbleweed tikt (zonder h) dan begrijpen we elkaar weer een beetje beter rotfl!