Ik ben bezig aan een opwaardering van openSUSE 13.2 naar Leap 42.1. Halverwege is het proces gestopt vanwege te weinig schijfruimte. Ik had daar niet op gelet.
De partities zien er als volgt uit.
SDA 1-6: windows gebeuren
SDA 6: ntfs data 40 GiB, 39GiB vrij
SDA 7: linux swap
SDA 8: btrfs-partitie openSUSE 40GiB, 3 GiB vrij
SDA 9: xfs homepartitie openSUSE 213 GiB, 130 GiB vrij
SDA 10: fat32 15 GiB, 15 GiB vrij
Ik zal met GParted SDA8 moeten vergroten met bv 20 GiB (genoeg?) ten koste van SDA 6 of SDA 9. Als ik SDA6 verklein, moet ik de swappartitie opschuiven. Is dat een risico? Kan ik SDA9 aan de voorkant verkleinen? Daar zullen wel de gegevens staan. Of worden die verplaatst?
Ik kan dan doorgaan met opwaarderen, als dat nog lukt, of Leap schoon installeren. Is de homepartitie daarbij veilig?
Vergroten/verkleinen gaat 'm niet worden, zonder een hoop gedoe. Maar … met de info die je geeft, is 't eerste dat bij mij opkomt “btrfs snapshots”. Je moet nl. enorm je best doen om op een andere manier je root filesysteem vol te krijgen. Een filesysteem uitbreiden is eenvoudig als aan de “achterkant” ruimte is. Maar, dat geldt niet alleen voor sda8, maar ook voor sda9. Om sda8 groter te maken, zou je sda9 moeten backuppen, verwijderen, sda8 groter maken, sda9 opnieuw aanmaken, backup terugzetten. Om ( als je er niets aan doet ) over een jaar ( of meer of minder ) hetzelfde euvel te hebben ( nieuwe snapshots vullen het systeem verder ).
Start het systeem nog wel op? Dan via Yast - Diversen - Snapper zoveel mogelijk oude snapshots opruimen. Daardoor onstaat genoeg ruimte om de upgrade te laten plaatsvinden.
Dit soort momenten zijn voor mij altijd reden om maar 's een schone installatie te doen. De partitionering kun je tijdens de installatie importeren, door te kiezen voor Expert, en dan “Mountpoints importeren”. De installer zal dan voorstellen om sda9 niet te formatteren, zodat /home intact blijft.
Dank voor de aanwijzingen.
Het 13.2 systeem was niet meer toegankelijk, dus kon ik geen snapshots meer verwijderen. Ik heb toen leap schoon geinstalleerd op SDA8, maar als xfs-partitie omdat dan geen snapshots meer worden gemaakt, Het systeem gebruikt nu zo’n 5 GB, zodat ik niets heb hoeven wijzigen aan de partities. De homepartitie is inderdaad helemaal in tact gebleven zodat ik meteen bij al mijn bestanden kon. Nog een paar dingetjes instellen en alles is OK.
Wolde
Beetje raar vind je ook niet? OpenSuse heeft een systeem om snapshots te maken van je installatie zodat je bij problemen het geheel snel weer aan de praat hebt. Maar dit zelfde systeem zorgt ervoor dat schijven snel vollopen zodat je een opnieuw moet installeren. Tegenstrijdig is het woord wat bij mij opkomt. Ik ben dan ook eerder geneigd snapper te de-installeren zodat ik er geen last meer van heb (ook geen plezier, maar dat moet dan maar)
Omdat iets gemakkelijk en verregaand geautomatiseerd is gemaakt, wil dat niet zeggen dat de natuurwetten gebroken kunnen worden. Een snapshot is natuurlijk een backup en dat kost dus ruimte. Je kunt dat zelf ook allemaal regelen (en wat je dan gebouwd hebt ook op de juiste momenten toepassen) en dan kost het ook ruimte. Alleen kun je in dat geval misschien ruimte “elders” gebruiken (andere schijf of SSD of ander systeem of cloud).
openSUSE reserveert bij Btrfs met snapper aan bij verstek 40Gb terwijl het bijv. bij ext4 20GB voor / gebruikt (ruim zat). Maar snapper is iets dat iets doet en opslaat en als systeem beheerder moet je dus even kijken wat het wanneer doet en hoe je dat beheerst en beheert. Dat kan inderdaad resulteren in het besluit snappert niet te gebruiken. Volgens mij kan je het gewoon uitzetten (misschien handig om het soms even aan te kunnen zetten), maar de-installeren zal ook wel werken.
Zoals gewoonlijk moet je bij iets nieuws niet alleen naar de reclame kijken, maar ook even nadenken of je iets nodig hebt, of dit de oplossing is en of de nadelen niet te groot zijn. Testen hoe het echt werkt brengt dan vaak nog een hoop aan het licht. En dat geldt voor de OV-Chipkaart, “contactloos” (wat een leugenachtige term) betalen, enz., enz., enz. en ook for snapper.
Geen enkel rapport hierover gaat over “snel vollopen”. Dit is niet iets wat in een paar dagen/weken/maand vanzelf gebeurt. Niet binnen de 40 GB voor “/” die standaard wordt aangegeven. Ik heb hier een machine met 13.2 waarop ik de instellingen voor snapper wat aangescherpt heb ( ivm experimenten die ik terug wil kunnen draaien ). Deze heeft KDE als desktop, LAMP server, installatie zelf is ~5,5 GB, “/” is ~20 GB groot, door een ~120 snapshots.
In de meeste gevallen die ik gezien heb ( en dat zijn er best wat ) gaat het om “ge-upgrade” vorige versies, bijv. Leap over 13.2 . Ik kan het zo even niet vinden, maar heb ergens een waarschuwing gezien bij een upgrade, dat er nog ### snapshots in het btrfs filesystem op / gevonden werden. Voor mij aanleiding e.e.a. te inspecteren, en op te ruimen.
Een heel ander punt is wat mij betreft “laptops”. Heb het nu meermalen meegemaakt ( is ook bevestigd ), dat btrfs corrupt kan raken bij stroomuitval. Zelfs zodanig dat de snapshots niet meer leesbaar zijn. De schuldige bleek de (versleten, maar nog wel werkend lijkende ) accu van mijn laptop.