Tar.gz

Hoi
Ben net met Linux(suse) bezig en het wil me maar niet lukken om een tar.gz te instaleren.Of om om te zetten naar een rpm.
Hoop dat iemand me kan helpen

Groet Pieter

Je zult toch iets meer moeten vertellen.

Als je een software pakket wilt hebben is het beter eerst te zoeken in de standaard repos (met YaST op je systeem), dan in the repos op software.opensuse.org: Search Results.

Als dat niets oplevert (en ook een vraag hier op de forums niet, maar dan moet je wel vertellen wat je zoekt!), dan vindt je misschien iets op een web site. Ofwel kant en klaar te installeren op het openSUSE level dat je hebt, maar vaker in source vorm. Dat laatste moet je dan eerst zelf bouwen.

Verder is tar een archiverings programma (oorspronkelijk naar tape) en een tar file kan dus van alles bevatten, niet speciaal een software pakket. De* gz* komt van comprimeren, dat kan direct met tar.

Als je dus een **.tar.gz *file hebt dien je die eerst uit te pakken om te zien wat er in zit (het is net Sint Nicolaas). Dat kan met *tar, *maar ook vanuit de GUI via je file manager. Is dat al gelukt? (Je vertelt alleen dat “het maar niet wil lukken”, maar niet tot waar je bent gekomen, wij kunnen dat niet raden).

Bij zo’n uitgepaakte tar zit vaak een README file of iets dergelijks. Daar staat dan in wat je verder moet doen.

Gebruik “ark” op KDE, “file-roller” op GNOME om te zien wat er in de tarball zit

Lees de info op de onderstaande link, kom je weer een stukje verder.

Installatie software in linux van .tar.gz tot RPM | ictsoftware.info

Hm, het ziet er niet naar uit dat pieter1602 gretig op onze antwoorden zit te wachten. :frowning:

Jawel ik zit op een andwoord op mijn vraag te wachten maar ik moet zo nu en dan ook nog werken en slapen.Bedankt voor de reacties,ik ga ze even goed lezen ,wat ik nu zoek is een par2 programa om downloads te repareren gebruik voor downloaden kwooty maar heb dan een par2 erbij nodig en kan alleen maar een targz vinden.
Ben daar al een paar keer eerder overgestruikeld en wil er nu wel eens een succesje mee boeken om dit te instaleren.maar ben altijd wel in voor een ander par2 rpm programa. maar wil nu toch echt wel eens doorhebben wat ik met die tar.gz kan.

bedankt voor een andwoord

Pieter

Hoi
Dat had ik niet door, dat dat ook zo kan, bedankt hcvv dat was makkelijk vinden zo,en instaleren,alleen nu wil ik nog even verder met dat tar.gz ding.alleen die par targz is al geinstaleerd moet nu even een ander program proberen.

Pieter

Wat kan je met tar:

man tar

Comprimeren met gzip:

man gzip

Voor de rest snap ik niet waar je mee bezig bent, maar als jij dat wel snapt is alles OK.

Hoi
Ik probeer zelf ook zo nu en dan te begrijpen waar ik mee bezig ben maar heb zo al mooie dingen ontdekt,dus het komt goed.
En bedankt Benmh ik zal deze site er de volgende keer eens bij pakken kijken of het dan wel lukt.Heb nu even geen targz program om uit te proberen.

Bedankt Pieter

In principe zou je het uitpakken van tarballs niet nodig hebben. De kans is gewoon heel groot, dat je jezelf een hoop op de hals haalt, terwijl een ander dat al eens voor je gedaan heeft. Je zou tarballs kunnen vergelijken met zip files onder Windoos. Daar heb je dan WinZip o.i.d. voor.

Als je vragen hierover stelt, probeer ons dan zoveel mogelijk informatie te geven, zodat we kunnen proberen na te doen wat we denken dat jij doet, en zo evt. problemen kunnen helpen te triggeren.