I gok er op dat je Systeeminstellingen van KDE bedoelt (je vertelt niet welke DE je gebruikt).
Ik heb hier openSUSE 12.2 en KDE 3.5.10 en krijg idd dezelfde foutmelding als ik mijn naam verander in Wachtwoord en gebruikersbeheer. Maar in Paden kan ik wel wijzigen.
Ook hier is het handig als je niet iets vaags zegt als “Als ik in Systeeminstellingen / Accountdetails iets wil veranderen”, maar minstens één voorbeeld geeft waar het fout gaat. Dat maakt het proberen door anderen een stuk makkelijker.
Aan het feit dat ik dezelfde fout krijg heb je niet veel, behalve dat je kennelijk niet zelf iets raars hebt gedaan en dat het probleem al ouder is.
Ik weet eerlijk gezegd niet waar de gegevens uit dit scherm worden opgeslagen. De KDE systeeminstellingen gaan zowel over zaken die bij de gebruiker horen en in zijn home directory worden opgeslagen als over systeem zaken, die dus door root beheerd moeten worden. En zo’n GUI vertelt niet altijd waar het een bepaald gegeven vandaan haalt en dus waar het gewijzigd moet worden en wie dat dus moet doen. In dit geval werken zowel het eigen wachtwoord als het root wachtwoord (waar ook niet om wordt gevraagd) niet. Er is dus iets echt fout.
Misschien even afwachten of een ander een briljant idee heeft. Ik zal zelf ook verder wat proberen uit te zoeken.
En dan nog iets. Begrijp ik uit je verhaal dat je root wachtwoord hetzelfde is als dat van (één van de) gewone gebruiker(s). Dat is echt helemaal fout. Ik weet dat openSUSE dit bij installatie voorstelt, maar dat is iets om nooit te doen.
Henk, ik ben blij dat mijn foutmelding KDE versie (4.10.5.release1) onafhankelijk is.
Bij openSUSE krijg je nog de keuze of je wel of niet een apart root wachtwoord wilt instellen: 4. Installation - Howto Install openSUSE on Your Computer
Ik kom uit de Ubuntu wereld en daar krijg je bij installatie geen keuze: Daar is je wachtwoord tevens root wachtwoord.
Ik heb inmiddels mijn root wachtwoord gewijzigd.
Waarom adviseer jij een ander wachtwoord voor root ?
Als “gewone” user log je veel vaker in (lokaal en van afstand), de kans dat er iemand meekijkt/afkijkt is dus veel groter dan die paar keer dat iemand met root verantwoordelijkheid zich moet idfentificeren. Als iemand dan toevallig jouw wachtoord weet, is het waarschijnlijk het eerste dat hij voor root zal uitproberen.
Iedere gebruiker heeft zijn eigen userid/username (en dus wachtwoord). Een gebruiker (en dat kunnen er dus meer zijn uit de verzameling van alle gebruikers), die beheersrechten hebben, kennen het root wachtwoord. Zij loggen altijd eerst als zichzelf in. En dan pas “worden zij root”.
Er is dus altijd een duidelijke scheiding tussen alle users en zeker tussen root en de anderen.
To allow chfn to add Real Name in /etc/passwd, open /etc/login.defs (as root) and look for the line containing CHFN_RESTRICT. Change whatever is followed to frwh.
This will allow changing Real Name from KDE System Settings.
Dus het gaat hier om de naam zoals opgeslagen in de /etc/passwd file. Dat is typisch de taak van de system manager en dat doe je dus met een editor, of via YaST > Security and users > Users en groepen.
Het is een ziekte van KDE om voor alles ook een KDE interface te hebben. Gevolg: je weet niet welke velden in welke systeembestanden ze eigenlijk bedoelen. En het beheer wordt een zootje.
Edit: we hadden dus dat chfn als uitganspuntt moeten nemen.
Hoi
Het blijft lastig ik was op de man chfn en daar kwam ik voor kamer nummer optie dit tegen
--room
.
Als ik nu intik
chfn pieter1602 -- room
dan heb ik nu een spatie tussen – room en dan werkt het wel .Wat is nu het verschil tussen de
--room
uit de man paginas of de ingetikte
-- room
.:\
Ik moet me toch eens op de een of andere manier verder gaan verdiepen in de terminal want echt snappen doe ik het geloof ik niet.
Eigenlijk werkt het hele systeem zo lekker dat je de terminal bijna niet gebruikt maar het zou toch wel goed zijn om om daar ook eens wat meer van te leren.
Zoals je ziiet staat de user altijd achteraan in het commando. Bij jou staat hij vooraan.
Overigens zie ik nergens --room ???
Overigens will ik mij er niet echt mee bemoeien, maar waarom wil je eigenlijk dat zgn GECOS veld in de /etc/password invulen? Een uitermate archaisch feature.
PS
Geef aljeblieft altijd de volledige commando’s. Aan die stukjes heeft niemand iets omdat je niet kan zien waar ze in het commando voorkomen. En belangrijker dan zeggen “het werkt niet/wel” is om het geheel te laten zien.
Ik lees op het forum dingen warvan ik denk evenuitproberen of ik er wat van snap .Ben bang dat ik misschien niet echt weet wat ik doe alleen maar wat proberen te snappen.
OPTIONS
The options which apply to the chfn command are:
-f, --full-name FULL_NAME
Change the user's full name.
-h, --home-phone HOME_PHONE
Change the user's home phone number.
-o, --other OTHER
Change the user's other GECOS information. This field is used to store accounting information used by other applications, and can be changed only by a superuser.
-r, --room ROOM_NUMBER
Change the user's room number.
-R, --root CHROOT_DIR
Apply changes in the CHROOT_DIR directory and use the configuration files from the CHROOT_DIR directory.
-u, --help
Display help message and exit.
-w, --work-phone WORK_PHONE
Change the user's office phone number.
Ik heb iets gevonden. Kennelijk is er een groot verschil tusen openSUSE 12.2 en openSUSE 12.3 voor wat betreft chfn. Dit is dat zelfd stukje op 12.2:
OPTIONS
-D, --binddn binddn
Use the Distinguished Name binddn to bind to the LDAP directory. The user will be
prompted for a password for simple authentication.
-P, --path path
The passwd and shadow files are located below the specified directory path. chfn will
use this files, not /etc/passwd and /etc/shadow. This is useful for example on NIS
master servers, where you do not want to give all users in the NIS database automatic
access to your NIS server and the NIS map is build from special files.
-f, --full-name
Specify your real name.
-o, --office
Specify your office room number.
-p, --phone
Specify your office phone number.
-h, --home-phone
Specify your home phone number.
-m, --other
Specify the undefined portions of the GECOS field.
-r, --service
Specify the service where the GECOS field should be changed. Supported services are
files, ldap, nis and nisplus.
-q, --quite
Don't be verbose.
-u, --usage
Print a usage message and exit.
--help
Print a more verbose help text and exit.
-v, --version
Print version information and exit.
Het verbaast mij heel erg dat een dergelijk oud stuk gereedschap ineens zo ander is.
In ieder geval zie ik op de 12.3 versie
SYNOPSIS
chfn [otions] [LOGIN]
en dus moet je commando zoiets zijn als
chfn --room 666
en dat is iets anders dan jij laat zien.
Ik heb dat op mijn 12.3 systeem geprobeerd en nadat ik zoiets gedaan heb (en het vraagt om mijn wachtwoord) staat het inderdaad in het GECOS veld van mijn /etc/passwd entry. Aangezien ik dat ook verwachtte, voldoet het commando aan mijn verwchtingen (veelal uitgedrukt als “het werkt”). Ik kan dat niet zo makkelijk bewijzen hier omdat dat 12.3 systeem ergens los staat.
De oplossing waar ik mee aankwam werkt niet. Ik kan weliswaar op Toepassen klikken, nadat ik mijn naam heb veranderd van Andre naar André, echter, als ik later terug kijk, staat er gewoon weer Andre . Volgens mij moet ik die gegevens daar gewoon niet veranderen. Ik kan wel mijn naam corrigeren in Yast , Beveiliging en gebruikers, Gebruiker- en groepenbeheer. Volgens mij is dit de juiste plek om persoonsgegevens te wijzigen.
Inderdaad, als jij als gebruiker vindt dat je naam niet goed in de gebruikersgegevens staat, ga je naar de systeembeheerder om dat te laten wijzigen. Ik geloof dat jij toevallig ook de systeembeheerder bent, dus dat is een kort lijntje. Dat gefrut met syteem beheerders zaken in KDE slaat nergens op. Het is volgens mij gebaseerd op MS Windows, waar de zaken niet strikt gescheiden zijn. En in plaats van dat ze gewoon zeggen: “Linux is niet Windows en Linux is hier beter”, gaan ze allerlei verwarrende interfaces voor de eindgebruiker maken.
Ik vermoed dat mijn naam die ik in Systeeminstellingen / Accountdetails zie, ergens anders wordt opgeslagen dan mijn naam die ik in Yast , Beveiliging en gebruikers, Gebruiker- en groepenbeheer zie. Daar blijft wel mijn gecorrigeerde naam staan, die ik trouwens ook gecorrigeerd zie staan bij het inloggen in openSUSE.
Zoals gezegd, ik weet niet waar KDE dat opslaat. Of ze het voor KDE doet (ergens in je ~/.kde4/) of dat KDE probeert de systeem gegevens (/etc/passwd) te wijzigen. Dat geldt voor meer dingen dan alleen dit. Omdat ik niet weet wat de bedoeling is kan ik er ook weinig van zeggen “of het werkt”. In ieder geval, als je je naam goed in het systeem wilt hebben, moet je op systeem niveau werken. En dat kan dus met YaST (er zijn uiteraard meer methodes, inclusief editen van de file(s) waar het instaat).
En je login scherm haalt dit uiteraard uit de systeemgegevens (tenminste als je het feature om een lijst van namen te toenen aan hebt staat, ik heb dat niet). Het is op dat moment onbekend wie met welke DE gaat inloggen en dus ook waar zoiets ook nog te vinden zou zijn.