Ten eerste: als je openSUSE 12.3 gebruikt, gebruik je dus niet openSUSE Tumbleweed. Het is nogal verwarrend als je Tumbleweed kiest terwijl het niet waar is.
Ten tweede: openSUSE 12.3 is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Of je dat toch nog steeds draait moet je natuurlijk zelf weten, maar aangezien (bijna?) niemand hier dat meer heeft wordt het moeilijk om te kijken of je problemen nagespeeld kunnen worden.
Ten derde: het is mij niet helemaal duidelijk wat je wilt doen en hoe je dat probeert te doen. Wil je iets doen met gebruikersbeheer? Dan gaat dat via YaST > Beveiliging en gebruikers > Gebruikers- en groepenbeheer. Maar dat klopt niet helemaal met wat jij vertelt. Dus graag een uithebreidere beschrijving over wat je waar en hoe opstart en wat je dan doet.
Ten vierde: als ik je verhaal goed begrijp heb je hetzelfde wachtwoord voor root als voor een gebruiker. Dat is welliswaar (een veel te makkelijke) verstekhandeling bij de installatie, maar zeer onveilig. Na afloop vanm het oplossen van dir probleem raad ik je aan om één of beide wachtwoorden te wijzigen (en dan uiteraard verschillend te maken).
Als je 12.3 draait, dan heb je wat mij betreft geen andere optie dan eerst zorgen dat je een recente versie van openSUSE geïnstalleerd hebt. De ondersteuning voor 12.3 is jaren geleden al gestopt. Bedenk hierbij ook dat alle beveiligingspatches sindsdien op jouw systeem niet zijn toegepast, en dat heeft zijn risico’s.
Aangezien de meesten van ons die hier support verlenen, al lang geen 12.3 meer draaien, verwacht ik ook dat een nieuwe installatie ( je kunt misschien je /home herbruiken, maar dan moeten we eerst meer weten, waarschijnlijk is de boel te zeer verouderd ) je minder tijd gaat kosten dan dit oplossen. Bovendien blijf je bij een oplossing zitten met een systeem dat zonder meer geupgradet moet worden.
@Henk: KDE4 heeft een optie waarmee de gebruiker zijn eigen wachtwoord kan veranderen. Dat root en gebruiker nr1 hetzelfde wachtwoord gebruiken, komt door de installer. Die had/heeft dat als default aanstaan. Dat verklaart e.e.a. . De Tw tag had ik over het hoofd gezien.