Systeem taal in Nederlands zetten

Ik heb vandaag voor het eerst opensuse geinstalleerd versie 12.1
Ziet er prima uit, heb alleen een paar zaken waar ik mee zit

Ik zie bij de talen alleen maar engels staan, wat moet ik doen om hier ook nederlands bij te krijgen zodat mijn systeem in het nederlands is.

Verder heb ik de volgende videokaart GeForce 7100 GS van NVIDIA
Ik kan echter niet mijn resolutie instellen op 1680*1050
Wat moet ik hiervoor allemaal doen om dat werkend te krijgen?

Volgens mij kan je dat doen door naar > systeeminstellingen te gaan en dan te klikken op> region (dat is die icoon met dat blauwe vlaggetje)
Of anders met Yast configuratiecentrum>System> language ( ook weer dat blauwe vlaggetje) en daar de talen instellen

Voor de video kaart moet je bij de repositories even kijken bij SDB:NVIDIA - openSUSE
Pas op je zal het met de harde manier moeten doen, daar kan wel eens wat fout gaan (eigen ervaring)

Succes.

De talen is blijkbaar vanzelf geinstalleerd toen ik opera installeerde. Nu zag ik ineens wel nederlands.

Let op, er is verschil tussen de “syteem” taal (als je dat zo wilt noemen) en de taal gebruikt in door een gebruiker. Unix/Linux is een multi-gebruikers systeem. En niet iedere gebruiker wil dezelfde taal gebruiken (je zou bijv ook fries nodig kunnen hebben).

Om talen toe toe voegen is het handigst: YaST > Software > Softwarebeheer en dan onder de Beeld knop > Talen. Als je daar het hokje bij nl (of fy) aanklikt zie je rechts allerlei taalpakketen voor de producten die je al hebt. Installeren. Nu kun je onpbijv KDE deze taal kiezen.

Ook nog even dit, Satshow welkom op dit forum en in de wereld van Opensuse.

Je zal merken dat de hulp hier op dit forum in alle talen aanwezig is.

Dank je wel, heb even alle beschikbare talen geinstalleerd onder nederlands.

Ik ben niet helemaal onbekend met linux overigens, gebruik al een aantal jaren linux maar nu voor het eerst opensuse.
Nu nog het probleem met mijn beeldscherm resolutie dat ik in een ander draadje gepost heb en dan kan ik beter vooruit. Die grote letters is ook niet alles natuurlijk.

Ter aanvulling: de systeemtaal wordt gezet in de zgn LC variabelen. Die kun je ook via Yast - Systeem - Sysconfig editor “zetten”. De desktops hebben hun eigen taal. Zo kun je GNOME in het nederlands draaien, maar KDE in het Fries :D. Als je wilt.

Een ander iets, hiermee verband houdend: het misverstand bestaat al jaren, wat wij hier in nederlands een nederlandse toetsenbord layout gebruiken. Als je tijdens installatie voor Nederlands kiest, wordt dat ook geselecteerd. En dat is fout. Wij gebruiken hier allemaal toetsenborden met een US English layout. Heb ooit eens geprobeerd een nederlands toetsenbord te vinden voor iemand die met zo’n klavier op de typemachine was opgegroeid, was er niet, tenzij 't meer dan € 150 mocht kosten.

Bedankt voor je reactie.
Overigens zag ik in mijn dual boot met opensuse 2 keer windows staan.
Ik heb namelijk een dual boot met linux en een data partitie ook in NTFS
Zijn die namen ergens aan te passen zodat ik weet welke linux wat is precies.

Waarschijnlijk is het niet de datapartitie die een eigen regel heeft, maar je windows bootpartitie. Sommige PC leveranciers stellen dat zo in, een aparte bootpartitie. Als het goed is, krijg je bij de ene een foutmelding, en start met de andere Windows op. Je kunt, als je weet welke het niet doet, met Yast - Systeem - Bootloader, deze regel verwijderen. Dit is een stuk veiliger dan met een editor de configuratie bestanden bewerken. Als je dat namelijk niet goed doet, start je systeem niet meer.

Ga naar Yast software, software beheer en zet in het zoekvenster het woord Dutch.