Systeem start niet meer grafich op.

Systeem:
Opensuse 13.2, 64 bits op een 1 Gb schijf

indeling van de schijf

Device Boot Start End Sectors Size Id Type
/dev/sda1 * 2048 206847 204800 100M 7 HPFS/NTFS/exFAT
/dev/sda2 206848 679804541 679597694 324.1G 7 HPFS/NTFS/exFAT
/dev/sda3 679804928 1953523711 1273718784 607.4G f W95 Ext’d (LBA)
/dev/sda5 679804929 683999505 4194577 2G 82 Linux swap / Solaris
/dev/sda6 684001280 767891455 83890176 40G 83 Linux
/dev/sda7 767893504 1953503231 1185609728 565.4G 83 Linux

Gisteren een update uit laten voeren

Hierna kon ik niet meer in het systeem.

Opstart procedure loopt tot login
Grafische scherm komt niet naar voren.
Login als root
geef het commando “startx”

Krijg de foutmelding:
Faild to open packfile No space left on device

Volgens mij is er ruim voldoende ruimte op de schijf
Ik heb een keer een melding voorbij zien komen no space op sda5. (Dit is hier de swap partitie)

Wie kan mij helpen om het systeem weer draaiende te krijgen.

Nooit doen. Je start je desktop dan op met root rechten, en dat kan vervelende consequenties hebben.

Krijg de foutmelding:
Faild to open packfile No space left on device

Volgens mij is er ruim voldoende ruimte op de schijf

Kun je dat staven? Graag output van


df -h

Ik heb een keer een melding voorbij zien komen no space op sda5. (Dit is hier de swap partitie)

Kunnen we dat ook even zien? Graag output van


cat /etc/fstab

Wie kan mij helpen om het systeem weer draaiende te krijgen.

Ik ben al begonnen :D. Als 't niet lukt om de output van je systeem te krijgen, mag je hier ook foto’s posten. Als 't maar te lezen is.

Bedankt voor de snelle reactie

Hier de output

linux:~ # df -h
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
overlayfs 477M 249M 203M 56% /
devtmpfs 1.5G 8.0K 1.5G 1% /dev
tmpfs 1.5G 176K 1.5G 1% /dev/shm
tmpfs 1.5G 199M 1.3G 14% /run
/dev/sr0 857M 857M 0 100% /livecd (------------------------------------ live CD, daar werk ik nu op )
/dev/loop0 769M 769M 0 100% /read-only
/dev/ram1 477M 249M 203M 56% /read-write
tmpfs 1.5G 0 1.5G 0% /sys/fs/cgroup

linux:~ # cat /etc/fstab
devpts /dev/pts devpts mode=0620,gid=5 0 0
proc /proc proc defaults 0 0
sysfs /sys sysfs noauto 0 0
debugfs /sys/kernel/debug debugfs noauto 0 0
tmpfs /run tmpfs noauto 0 0

/dev/root / auto defaults 1 1
/dev/disk/by-id/ata-Hitachi_HDS721010CLA330_JPS930N11RVURL-part5 swap swap defaults 0 0

Ben benieuwd.

Dat was niet de bedoeling, Dit zijn de systeemgegevens van de Live CD, niet van jouw installatie :).
Start het systeem, en als je de login ziet ( die ipv het grafisch scherm komt ), log je in met je gebruikersnaam en wachtwoord. Dan de commando’s uitvoeren en fotograferen.
Of … ze in een bestandje zetten door


df -h > ~/DF-H.txt
cat /etc/fstab > ~/FSTAB.txt

Daarna de Live CD opstarten, de partitie waarop /home staat aankoppelen. De bestandjes DF-H.txt en FSTAB.txt bevatten de output. Als je deze manier kiest, plaats de output dan alsjeblieft tussen CODE tags, het # in de opmaakbalk. Dingen komen dan netjes onder elkaar te staan ipv uitgevuld.

Problemen.
Ben als gebruiker ingelogd, de opdrachten zoals door jou opgegeven uitgevoerd.
Geen enkel probleem daarbij ervaren, daarna OpenSuse live cd opstarten.

Maar nu!
Bij de eerste poging:
Loading Linux kernel 52 % en de machine slaat vast.
Tweede poging:
Loading Linux kernel 16 % en de machine slaat vast.
Derde poging:
Loading Linux kernel 0 % en de machine slaat vast.:’(

Lijkt wel op een virus? Of de schijf is het aan het begeven. Heb het gevoel dat ik steeds meer rechten op de partities verlies.
Ik heb er ook nog Microsoft 7.0 op de schijf staan. Die draait prima op de schijf. (meestal is het anderom)
Nu gebruik ik de microsoft partitie niet tot nauwlijks. Maar nu doet hij prima dienst.

De totale installatie heb ik ca. drie weken geleden opnieuw uitgevoerd dus het staat allemaal vrij nieuw op de schijf.

Daarna het systeem weer met gewoon met Open Suse opgestart, nu kom ik helemaal niet meer in het systeem.

  • Ik heb nog een puppylinuxschijf. Systeem start prima op, alleen snapt puppy niets van de partietieindeling. (een te oude versie)

Nu het systeem met windows 7 opgestart en werk mijn ervaringen op deze site bij.

Wat nu?
Snap werkelijk niet waarom die life CD van suse niet meer werkt.

Een virus? Nee. Virussen voor linux bestaan, maar vooralsnog alleen in de labs van de anti-virus makers.

Ik heb je een aantal tips aan de hand gedaan, maar ik zie nergens of je die ook uitgevoerd hebt. M.n. de schijfvolgorde in BIOS.

Het is openSUSE
Virus? Nee.
Schijf die het begeeft? Lijkt me geen aanleiding voor om dat te denken. Dat de Live USB niet start zegt daar niets over. Die laat juist je systeem ongemoeid…
Maar, het lijkt er wel op dat er hardwarematig iets niet lekker is. Kun je 't gevoel van rechten verliezen ook tonen? Maak anders foto’s en zet die hier neer.

Hoe plaats ik de foto’s.

Het opstarten gaat heel wispelturig.
Maar ik heb nu foto’s van:

  • effect van commando startx
  • ik hen met vi de fstab geopend
  • ik heb df-h bestand
  • cat/ect/fstab

Het kost wel veel tijd maar uiteindelijk wel gelukt.
Nu nog op dit forum plaatsen.

http://paste.opensuse.org/

Rechtsbovenin zie je de optie Image. Uploaden, Create en dan krijg je een link fie je hier kunt posten.

Lange output kun je daar ook neerzetten en dan hier een link posten.

Let in alle gevallen wel op dat je ook de houdbaarheid van je paste niet te kort maakt.

Gelukt?
Allereerst hier de melding bij startx
http://paste.opensuse.org/view/14910743

De df -h
http://paste.opensuse.org/85648050

Nu de cat /ect/fstb
http://paste.opensuse.org/view/14910743

Heb met vi de /ect/fstab bekeken
http://paste.opensuse.org/99943450

benieuwd of het overkomt

Nope. Je hebt hier de links als plaatjes ingevoerd. Gewoon platte URLs, de plaatjes bekijk ik dan op paste.opensuse.org

Edit: Laat maar, ik heb ze al gevonden, herinnerde me opeens dat Mikhal de uitbreiding gemaakt heeft waarmee je de recent toegevoegde pastes kunt zien.

De melding over volle schijf/ no space on device kun je vergeten. Uit je output zie ik dat je startx opstart als gebruiker, en dat kan niet (meer). Ik weet dat er distros zijn waar 't wel kan, maar de instructies omtrent security vanuit Xorg zijn duidelijk: startx is van het systeem, niet om door de gebruiker handmatig op te starten. De DF-H output laat ook zien, dat je verder overal ruimte zat hebt. Dat het daaraan ligt kunnen we nu dus uitsluiten. Ik kijk nog even naar de verdere output

En fstab ziet er ook goed uit. De installatie an sich is dus goed, het systeem werkt op de desktop na.

Wat voor videokaart?

Volgens Microsoft Windows 7: NVIDIA versie 341.81 GeForce G210 (512 MB)

Als ik de dual boot opstart in Windows 7 werkt de kaart goed.

  • Kan het soms ook te maken hebben met de uitgevoerde update
  • En wat denk jij over de rechten op de schijf

Daar hebben we, denk ik, waar we de oplossing moeten zoeken: NVIDIA
Had je de NVIDIA gesloten driver geïnstalleerd?

Wat ook nog kan, is in GRUB kiezen voor de geavanceerde opties en dan de opstarten met de vorige kernel. En, als je BTRFS voor “/” gekozen hebt, een snapshot starten van voor de update.

Over de rechten op de schijf maak ik me geen zorgen, heb je reden/aanwijzingen om daar aan te twijfelen?

Ms windows start nog steeds prima op. (heel bijzonder)

Voor de rest begrijp ik niet zo veel meer van het is het systeem. (heel irritant)
Het opstarten van Linux systemen (live CD’s) gaat moeizaam en onnavolgbaar.
Open suse 13.2 en Ubuntu 9.1 geven alleen 1 regel weer dat Linux is/wordt opgestart en dat was het.
Ik dacht op een andere schijf een nieuwe instalatie uit te voeren. En dan kijken wat het resultaat zou zijn.
Helaas start het systeem de live cd’s niet meer op.

Is het nog wel verstandig om in deze machine een hoop energie in te steken.

Misschien is vervanging een optie.
Wil dan een systeem aanschaffen waarop ik ook XEN kan draaien maar ook MythTV lijkt mij ook een leuke toepassing.
Voor MythTV moet je opletten welke grafische kaart er in zit.
Kan jij een voorzetje geven aan welk type systeem ik kan denken.

Ik zou zelf een systeem niet zo gauw opgeven, maar 't is wel heel dubieus dat de diverse LiveCD’s ( als is Ubuntu 9.x wel echt oud ) ook niet starten. Als je tijdens het starten op Esc drukt zou het splash scherm moeten verdwijnen en jij kunnen zien wat er gebeurt. Mijn systeem hing ooit op zo’n manier door een kapotte netwerkkaart, domweg het ding eruit trekken bracht de boel al weer tot leven. Zou zonde zijn als je een verder goede machine om zoiets zou afschrijven. Aan de andere kant: als ik met nieuwe dingen bezig ga, wil ik erg graag zeker zijn dat evt. problemen die ik tegenkom niet veroorzaakt worden door haperende hardware.
Xen? Hangt er helemaal van af wat je er mee wilt. Voor zover ik weet gaan de experts op dit moment het hardst op KVM en dingen als docker.