Als je om ��n of andere reden je systeem niet kunt opstarten, bijv. door een foutieve/beschadigde GRUB bootloader configuratie of installatie, dan kan het opstarten vanaf en LiveCD, en vandaar af het overnemen van het ge�nstalleerde systeem, een oplossing, of de weg daarnaartoe, bieden. In deze HOWTO gaan we er vanuit dat de LiveCD al gedownload en en er een CD of USB-stick van gemaakt is.
Vooraf
Het is handig om je schijf-partities altijd te “labelen”. Dat doe je in het partitioneringsprogramma van Yast, onder de “Fstab-opties” van de partities. Dit maakt het, zeker op systemen met veel partities, makkelijker om te zien wat partities voor inhoud nemen. Zo heet mijn “/” partitie altijd naar het OS, bijv. “openSUSE”. De schijf is dan niet alleen te zien in “/dev” als “sdX#” (X=letter, #=nummer), maar ook in “/dev/disk/by-label”, in mijn geval als “/dev/disk/by-label/openSUSE”. Bij het gebruik van een LiveCD/USB-stick erg prettig. Wat je nodig hebt is welke “/dev/sdX#” jouw "/"partitie is, dwz jouw openSUSE installatie bevat, in mijn geval kan ik dat zien aan de “/dev/sdX#” waarnaar “/dev/disk/by-label/openSUSE” verwijst.
Start
Start je systeem op van de LiveCD/USB-stick. Het is handig om te zorgen dat je netwerkverbinding hebt. Zodra het live-systeem helemaal is opgestart, open je een terminal venster (Programma’s - Systeem - Terminal). Word “root” in de terminal door het commando “su”, een wachtwoord is op de LiveCD/USB-stick niet nodig. Via “Mijn Computer” kun je nu achterhalen welk “device” jouw "/"partitie bevat. Die wordt hier verder aangeduid als “/dev/sdX#”, je moet daar zelf voor “X” de juiste letter, voor “#” het juiste nummer invullen.
Het ge�nstalleerde systeem overnemen
Voor nu in de terminal onderstaande commando’s uit, in dezelfde volgorde als ze hier staan:
NB. Voor openSUSE 13.1 zijn de commando’s betreffende het mounten van /proc en /sys veranderd. Onder de uitleg van de commando’s staat in groen de volgorde voor openSUSE 13.1
mount /dev/sdX# /mnt
Het ge�nstalleerde systeem wordt aangekoppeld op /mnt
mount --bind /dev /mnt/dev
Nu worden de door de LiveCD/USB-stick gedetecteerde “device-koppelingen” op de juiste plek aangekoppeld op het ge�nstalleerde systeem
chroot /mnt
De “/” wordt veranderd naar de plek waar het ge�nstalleerde systeem is aangekoppeld
mount /proc
mount /sys
het ge�nstalleerde systeem is geladen, je kunt nu bijv. opnieuw GRUB configureren, door
yast
Voor openSUSE 13.1:
mount /dev/sdX# /mnt
mount --bind /dev /mnt/dev
mount --bind /proc /mnt/proc
mount --bind /sys /mnt/sys
chroot /mnt
yast
einde openSUSE 13.1 uitzondering.
op te starten en naar Systeem - Bootloader te gaan. NB. Je krijgt de “curses” interface van Yast te zien, indeling / bediening is dezelfde als op de desktop, met dien verstande dat je met TAB en de pijltjes moet navigeren, selecteren doe je met de spatiebalk.