dvd films worden niet herkent en programmas geven foutmelding, data dvds worden wel herkent;
Afspelen mislukt:
DVDRead kon schijf “/dev/dvd” niet openen.
Uw invoer kon niet geopend worden:
VLC kon de MRL ‘dvd:///dev/dvd’ niet openen. Controleer het logboek voor details.
verwijzen naar bijv /dev/sr0 of whatever bied geen oplossing.
juiste bibliotheken en codecs zijn ook geinstaleerd.
Mmmm. VLC komt dus gewoon van Packman. Die van videolan heb ik dit ook vaak zien doen, maar dat kan het dus niet zijn.
Heb je ook al geprobeerd of bijv. Kaffeine dezelfde melding geeft?
Heb dit overigens ook wel eens op mijn server/werkstation, maar op één of andere manier wil de speler/brander daarin een hogere mate van perfectie van de dvd’s hebben. Veel die het daarin niet doen, kan ik op zoon’s laptop gewoon afspelen, terwijl de installaties identiek zijn.
Wat ik ook wel eens tegengekomen ben, is dat het nodig was om eerst de juiste permissies voor het device te zetten. Je kunt dat goed doen, door in KDE - Systemsettings - Toegangsrechten de voorgestelde wijzigingen te accepteren door alles aan te vinken, vervolgens op Toepassen te klikken, het rootwachtwoord in te geven, en evt. een keer te rebooten.
Bedankt voor de replies ,
maar het gaat niet zozeer om de programmas, vlc , kaffeine, xine of wat dan ook het systeem herkent vaak de dvd niet, komt aleen voor bij dvd films, data dvds geven nooit problemen.
Permissies staan ook goed, ik moet er maar mee leren leven, mischien bied de volgende opensuse 12.3 een oplossing.
Ik denk dat er toch ergens een libje mist, of uit de verkeerde repo komt. Verkijk je niet op de programma’s, die maken allemaal van dezelfde libs gebruik. Het zou zelfs erg raar zijn, als Kaffeine alles wel goed afspeelde, en andere niet. Je kunt jezelf eens lid maken van de groepen die het apparaat mogen aanspreken: cdrom, video (zou je al lid van moeten zijn), disk. Jaren geleden ben ik door dit fenomeen heen gekomen op deze manier, maar kan nix meer vinden over hoe en wat.
Overigens, als je permissies wijzigt in termen van lidmaatschap van groepen Nz., start dan wel je systeem opnieuw op.