Nu zit ik een tijdje te kijken naar de Apple van mijn eega, die haar powerbook en G5 dekstop synchroniseerd via bleutooth of een usb kabel.
Bestanden zijn dan gelijk wel zo prettig.
Is er zo`n mogelijkheid in Suse?
Lijkt mij wel eens handig, doe het gelijk trekken van laptop en desktop nu via de server.
Ik heb geen idee hoe Apple laat synchroniseren, met welke applicatie of techniek. In Linux heb je rsync daar is prima mee te synchroniseren. Misschien niet via bluetooth of usb, maar wel over netwerk. Ik draai 's-nachts een cronjob die mijn rsync-opdrachten naar laptop en netbook uitvoert. 's-morgens kan ik ze zo meenemen. Kom ik thuis na een reisje met netbook of laptop, draai ik een rsync-opdracht en sync weer met de desktop.
Je kunt rsync fijn uitproberen met opties als --dry-run en met --progress zie je wat rsync doet.
Met mijn optie ga ik wel uit dat maar op één systeem wordt gewerkt.
Hoi Max,
Dat met rsync is het proberen waad, ga ik zeker doen.
Zal dat tooltje van MAC eens aan een nader onderzoek onderwerpen.
Ik gebruik zelf dropbox voor al mijn pc’s en mobiel. Heb het geinstalleerd op 2 Android mobiels (van mij en mijn vrouw), 2 laptops (Windows and openSUSE), Desktop (openSUSE) en een computer in mijn vrouws winkel. Ze delen allemaal dezelfde accounts. Je krijgt standaard 2Gb maar dat kan snel oplopen als je deze tips volgt. Ik heb op dit moment gratis 7.25Gb
Het mooie is dat je bestanden ook ergens anders bereikbaar zijn zolang je maar een internet verbinding hebt. Je kan ook mappen delen met andere dropbox gebruikers. Heb zo een map met mijn broer, een vriend en iemand die een PHP/MySQL cursus aan’t maken is. Ik ben de eerste test leerling
Ik gebruik daarvoor Box.net, heb via een actie daar 50 GB (ja echt 50 GB), levenslang !!! Aangezien Box webdav gebruikt, kan ik op mijn server, die toch 24/7 online is, Box gewoon mounten. Één keer alle docs erin (22 GB), klaar. Wil ik op mijn laptop erbij, dan mount ik 'm daar ook even, en zo zit ik altijd in dezelfde bestanden te werken.
hmm, moet toch eens even kijken als ik zo meteen thuis ben of die actie nog steeds geld. Kan er op mijn werk niet bij (Websense proxy… ggrrr…). Er zat toch een data limiet van 25mb per bestand bij hun voor de gratis accounts?
Max file size 100 MB, max upload 2 GB. Dat houdt in dat ik dus 20 bestanden van 100 MB in één sessie zou kunnen uploaden. Nou upload ik niet actief, ik plemp wat ik in Box wil hebben in de goeie map in mijn homedir, en dan wordt dat gesynct terwijl ik andere dingen doe. Ben eigenlijk nog nooit tegen de beperkingen aangelopen.
Voor wie een eigen webserver heeft, of een VPS, is owncloud misschien een oplossing. Heb dat zelf al een tijdje op mijn verlanglijstje staan (heb/beheer 2 VPS-en), maar ben er nog niet echt aan toegekomen.
Ik zag alle cloudoplossingen en dacht gelijk al aan Owncloud. Ik heb een oude versie draaien. Ik was nog niet toegekomen aan installeren van OpenSuse 12.1 en de nieuwste versie van Owncloud. Het is voor de toekomst veelbelovend maar de 2.0 versie die ik nu heb is nog niet goed genoeg. Ik hoop dat 3.0 alweer veel is verbeterd.
Maar met Owncloud en voor zover ik weet ook met Dropbox werkt synchroniseren toch door met de hand (en muis) bestanden verslepen? Of werkt voor bijvoorbeeld Dropbox iets als Rsync dan ook?
Dropbox is niks anders dan een map die word gesynchroniseerd met dezelfde map in je dropbox cloud ruimte. Je zou een rsync opdracht kunnen maken die bestanden in je dropbox map zet. Ik heb een zelfde methode in mijn vrouws winkel met een simple backup programma dat gewoon 1 keer per uur een aantal bestanden in de dropbox map zet. Het mooie daarvan is is dat die bestanden dan gelijk beschikbaar zijn op de andere pc’s.
Ik heb zelf ook Spideroak geprobeerd. Hetzelfde idee, maar met betere (voor mij te goede) beveiliging. Je moet dan via het spideroak programma je bestanden zoeken en downloaden. Was niet idiaal voor mij. Veels te veel werk. Ben nu eenmaal lui ingesteld.
Da’s een goed idee… en dat dan combineren met een Dynamic DNS service zoals no-ip.com en je hebt je eigen cloud opslag ruimte… ik moet toch eens een NAS box aanschaffen of er zelf 1 maken. Hou er niet van om mijn 600 watt desktop 24/7 aan te houden. Vreet mij teveel stroom!