Hoi,
Ik heb juist opensuse 11.3 geïnstaleert met de kde desktop en het werkt gewoonweg perfect.
Nu is mijn vraag, hoe verlaag je de swapneiging?, ik heb al eens op het internet gezocht maar ik vond aleen maar iets voor gnome, niet voor kde.
alvast bedankt voor de (hopelijk) vele reacties
Dag Bart(?), van harte welkom hier,
Wat bedoel je precies met de “swapneiging”? Heel simpel gezegd: hoe meer intern geheugen (RAM), hoe minder er geswapt wordt. Op mijn server heb ik niet eens swap.
Waar je je niet op moet verkijken, is dat linux heel anders met geheugen om gaat. Vroeger was ik ook altijd bezig om zoveel mogelijk geheugen vrij te houden, zo werkt dat op de windoos. Ik beheer o.a. een server met 24GB intern geheugen, als je daar sysinfo:/ in Konqueror bekijkt, geeft het ding aan dat-ie nog 837 MB vrij heeft. Dat komt omdat linux zoveel mogelijk “cacht”, d.w.z. dingen in geheugen beschikbaar houdt.
Ook vertoont een linux systeem altijd wat schijfactiviteit, omdat er nu eenmaal systeemprocessen lopen, en er constant dingen gelogd worden. Als je dat allemaal uitzet, en er gaat eens een keer iets mis, heb je niets meer om uit te zoeken wat er nou precies misging.
Als er veel geswapped wordt, kijk dan eens rond wat een paar GB extra geheugen kost.
En…geniet er van !!!
Dit bedoel ik met swapneiging:
Verlaag de swapneiging
11.2. Standaard heeft openSUSE helaas een te grote neiging om gebruik te gaan maken van de swap (het virtuele geheugen op de harde schijf). Handig voor servers, maar niet voor gewoon gebruik.
Daardoor spreekt openSUSE, vooral bij 512 MB RAM-geheugen of minder, de swap veel te snel aan. Die schrijfacties op de harde schijf vertragenopenSUSE aanzienlijk. Virtueel geheugen op de harde schijf is nu eenmaal veel langzamer dan het “echte” RAM-geheugen.
De swapneiging (swappiness) kan een waarde hebben van 0 (volledig uitgeschakeld) tot 100 (swap wordt constant gebruikt).
Controleer allereerst de huidige swapneiging van uw openSUSE:
Computer - Meer toepassingen… - Systeem - Gnome terminal
tik in (kopieer en plak):
cat /proc/sys/vm/swappiness
Druk op Enter. Waarschijnlijk staat de swapneiging op 60, wat alleen voor servers een goede waarde is. Voor normaal thuisgebruik is het veel te hoog.
Verlaag de swapneiging daarom als volgt:
Computer - Meer toepassingen… - Systeem - Gnome terminal
tik in:
su
druk op Enter
Tik desgevraagd uw wachtwoord in.
Let op: uw wachtwoord blijft geheel onzichtbaar, u ziet zelfs geen sterretjes verschijnen, dat hoort zo.
tik in (kopieer en plak):
gedit /etc/sysctl.conf
Druk op Enter.
Nu start kladblokje Gedit met een bepaald tekstbestand.
Voeg helemaal onderaan in dat tekstbestand, de volgende regels toe (kopieer en plak):
Verminder de swapneiging
vm.swappiness=10
Tekstbestand opslaan, kladblokje sluiten, computer volledig herstarten.
Controleer daarna even de nieuwe swapneiging in de terminal, met het volgende commando (kopieer en plak):
cat /proc/sys/vm/swappiness
Als het goed is, staat die nu op 10.
Let op: Het kan zijn, dat een wat lagere waarde dan 10, bij uw computer nog iets beter uitpakt.
Een werkbare praktische vuistregel zou bijvoorbeeld kunnen zijn:
1 GB of meer RAM-geheugen: 10
Minder dan 1 GB RAM-geheugen: 1
Nu, deze tekst is voor gnome maar aangezien ik kde geïnstaleerd zal deze niet werken, daarom zou ik willen weten hoe je dit doet in kde, en nu we toch bezig zijn, hoe kan ik de subpixels aanzetten in kde?, alvast bedankt