Swap partitie vergroten

Hallo,

Naast de 4gb ram op mijn moederbord heb ik vandaag een 8gb geplaatst en heb nu in totaal een 12gb ram aan werkgeheugen.
Ik zou graag mijn swap partitie nu 2gb groot vergroten, ik dacht zelf naar 12gb.

Hieronder de output van su -c ‘fdisk -l’

jello@Kantoor:~> su -c 'fdisk -l'
Password: 

Schijf /dev/sda: 465,8 GiB, 500107862016 bytes, 976773168 sectoren
Eenheid: sectoren van 1 * 512 = 512 bytes
Sectorgrootte (logisch/fysiek): 512 bytes / 4096 bytes
In-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 4096 bytes / 4096 bytes
Schijflabeltype: dos
Schijf-ID: 0x000c6cc6

Device     Boot    Start       End   Sectors   Size Id Type
/dev/sda1           2048   4208639   4206592     2G 82 Linux swap / Solaris
/dev/sda2  *     4208640  88100863  83892224    40G 83 Linux
/dev/sda3       88100864 976773119 888672256 423,8G 83 Linux

Schijf /dev/sdb: 2,7 TiB, 3000558944256 bytes, 732558336 sectoren
Eenheid: sectoren van 1 * 4096 = 4096 bytes
Sectorgrootte (logisch/fysiek): 4096 bytes / 4096 bytes
In-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 4096 bytes / 4096 bytes
Schijflabeltype: dos
Schijf-ID: 0x00028375

Device     Boot Start       End   Sectors  Size Id Type
/dev/sdb1         256 732558335 732558080  2,7T 83 Linux

Nu wil ik graag /dev/sda3 met 10gb verminderen en vervolgens /dev/sda1 met 10 gb verruimen.

Ik heb gekeken met de partitioner van yast maar durf eerlijk gezegd niet met deze pc te experimenteren.

Groet,
Lima

Je kunt niet echt 10GB van sda3 naar sda1 “verhuizen”, omdat je dan alles ertussen (sda2 en het begin van sda3) moet opschuiven.

Heb je al begrepen dat je meer swap partities kunt hebben? Als je dus (bijv.) sda3 met 10GB verkleint (laten we aannemen dat dat dan sda4 achter sda3 is), kun je die gewoon ook als swap gebruiken. Je kunt zelfs swap naar file (in plaats van naar partitie) doen. Dan hoef je dus helemaal niets aan de partitionering te wijzigen.

Nog een stap terug, waarom wil je zo’n grote swap. Met 12GB zal de behoefte om te swappen minimaal zijn.

Nog even naar de ontwerpfase dus en alle waarom en wat zijn de voor-/nadelen van wat :wink:

Hallo Henk,

Ik had begrepen dat als je de ruimte had je rustig de volledige 12gb kunt gebruiken en dat alleen kleinere swap partities werden gebruikt toen harde schijf ruimte nog echt geld kostte.
Nu denk ik dat het natuurlijk met veel minder af kan maar goed waarom niet alle 12gb gebruiken om zoveel mogelijk profijt te hebben van het werkgeheugen.

Ik werk dagelijks met 3 browsers open waarvan Firefox meestal 4 a 5 sessies (instances) , Chrome2 en Konqueror 1. Dat betekent dat er iets van 30 of meer tabbladen open staan. Met de 4gb merkte ik dat het soms gewoon tijd kostte om te springen van het ene naar het andere tabblad (stagneerde). Van browsersessie verwisselen was helemaal uit den boze en kon dan gewoon even naar buiten staren alvorens verder te kunnen werken.

Nu met de 8gb stick ernaast werkt het gewoon veel anders, veel sneller. Ik dacht dat als ik een maximale of in ieder geval een ietsje grotere swap partitie zou kunnen gebruiken het helemaal soepel zou gaan draaien.

Inderdaad had ik ook over swap naar file gelezen en is misschien een uitkomst. Mocht het echt verandering in prestaties teweeg brengen.

Swap heeft niets te maken met RAM kunnen gebruiken. Met de standaard instellingen op dit gebied wordt swap pas gebruikt op het moment dat het systeem RAM tekort komt, dan wordt swap gebruikt om data die niet in RAM passen tijdelijk weg te zetten.
Mijn werkstation heeft 16 GB RAM, geen swap. De reden daarvoor is dat ik er op een gegeven moment achter kwam dat de swap-partitie voor het laatst was benaderd bij het aanmaken ervan, kortom: het systeem had de swapspace nooit gebruikt. Ik heb toen geprobeerd swappen te forceren door heel veel geheugen vretende dingen tegelijk te doen, en dat lukte ook wel, maar pas in een situatie die zich niet voor zal doen ( 10 gebruikers die allemaal kdenlive tot het uiterste drijven ). Nader onderzoek wees uit dat ook op mijn laptop (6GB RAM) de swap nooit aangeraakt was.

Hey, Knurpht is terug van vakantie en legt het gelijk goed uit.

Natuurlijk kun je rustig 12 GB aan swap toewjzen (of dat gebruikt word is de vraag). En als iemand vers installeert en er is schijfruimte zat, vooruit dan maar. Maar jouw geval is anders. Jij moet een moeilijke aktie doen (in ieder geval moeilijk genoeg om om hulp te vragen), om dat nu alsnog voor elkaar te krijgen. En dus lijkt het mij logisch om je af te vragen hoe nuttig het is om je goed draaiende systeem te lijf te gaan voor winst 0.

Als ik jou was zou ik op momenten dat jij denkt dat je veel hebt draaien eens kijken hoeveel swap je gebruikt. De uitslag daarvan zou dan een aanleiding kunnen zijn om iets te doen.
Kortom, net als Knurpth geloof ik wel dat je geheugenuitbreiding een verbetering is (omdat het swappen nu is gestopt), maar ik geloof niet dat uitbreiden van swapruimte (nu het swappen is gestopt) een verbetering oplevert. Zeker niet zonder meten.

Beste Knurpht en Henk,

Ontzettend bedankt voor de zeer heldere uitleg.
Het lijkt me dan ook het beste om dit goed draaiend systeem verder met rust te laten. Mocht ik een totale nieuwe installatie doen (OpenSuse 14.00 :P) dan volg ik de aanwijzingen van de ruimte die standaard bij installatie wordt geadviseerd.

Groet,
Lima

Heel goed. Als je je, om wat voor reden ook, mocht bedenken, zullen we graag proberen je te helpen om je schijf te reorganiseren.