Suse ziet mijn USB stick niet

 **linux-t77t:~ #** cat /etc/fstab 
/dev/disk/by-id/ata-WDC_WD5000AAKB-00H8A0_WD-WCASY4944193-part1 swap           
      swap       defaults              0 0                                      
/dev/disk/by-id/ata-WDC_WD5000AAKB-00H8A0_WD-WCASY4944193-part2 /              
      ext4       acl,user_xattr        1 1                                      
/dev/disk/by-id/ata-WDC_WD5000AAKB-00H8A0_WD-WCASY4944193-part3 /home          
      ext4       defaults              1 2 
UUID=33E0-2DAD       /srv                 vfat       users,gid=users,umask=0002
,utf8=true,nofail 0 0



Ok, die laatste regel moet er dus uit. Je hebt YaST niet alleen gebruikt om te mounten, maar ook om een fstab entry aan te maken. Als die er is volgt er sowieso geen popup van de desktop.

@Knurpht. Die dmesg van het aansluiten was er al: post #18.

Evenals de lsusb als je die zoekt.

Alles gaat hier echt goed, zelfs Dolphin ziet hem. Alleen de popup is er niet. Dat kan gebeuren als er een /etc/fstab regel is voor dat ding. Op dit moment is die er. Dus die eerst eruit. Ik heb geen idee of die er nu pas in is gekomen, of dat dat al langer geleden is gebeurd.

Uiteraard.

Het enige dat we missen is dus de popup.

UUID=33E0-2DAD       /srv                 vfat       users,gid=users,umask=0002,utf8=true,nofail 0 0

Even wat uitleg, die meteen het gedrag van Dolphin verklaart:

UUID=33E0-2DAD is de partitie
/srv is het aankoppelpunt
vfat is het bestandssysteem

Daarna komen de mount opties:
users,gid=users wil zeggen dat gebruikers die lid zijn van de groep users het ding kunnen mounten. Aangezien Dolphin dat ziet en op dat moment het ding nog niet gemount is ( je had immers geunmount ) wordt je (lid van users) gevraagd of je ding wilt mounten. De inhoud zul je zien in /srv, waarvan Henk al aangaf dat je dat niet moet doen omdat na het mounten bijv. de inhoud van de webserver niet meer bereikbaar is.

Ik zie nog wel wat raars: Als ik 't goed begrijp staat in de dmesg output dat 't hier een USB 1.1 apparaat betreft. Dat kan voor een 8 GB stickje toch niet goed zijn?

Dat kan volgens mij ook niet kloppen. Dat ding is net een paar weken oud. Alles is tegenwoordig toch 2.0 of hoger?

Anyway, hoe ga ik nu verder?

Heb je die laatste regel uit /etc/fstab verwijderd?

Ik heb geen idee hoe dat moet. :frowning:

Welke editor gebruik je normaal? Kwrite?

In dat geval klik je in het hoofd/startmenu op Commando uitvoeren…
Dan vul je als commando in

kdesu kwrite /etc/fstab

Vraagt (uiteraard) om root password. Dan gewoon editen.

Wat moet ik met een editor?
Kwrite klinkt als een tekstverwerker. je bent me even helemaal kwijt.

Moet ik niets in een konsole doen?

Ik gaf dat commando in de konsole en daar kwam dit uit:

 **linux-t77t:~ #** kdesu kwrite /etc/fstab 
cannot find .rc file "kwriteui.rc" for component "kwrite" 
cannot find .rc file "kwriteui.rc" for component "kwrite" 
QDBusConnection: name 'org.kde.kglobalaccel' had owner '' but we thought it was
 ':1.2' 
detected kglobalaccel restarting, re-registering all shortcut keys



Toen werd Kwrite geopend en daarin verscheen dit:

/dev/disk/by-id/ata-WDC_WD5000AAKB-00H8A0_WD-WCASY4944193-part1 swap                 swap       defaults              0 0
/dev/disk/by-id/ata-WDC_WD5000AAKB-00H8A0_WD-WCASY4944193-part2 /                    ext4       acl,user_xattr        1 1
/dev/disk/by-id/ata-WDC_WD5000AAKB-00H8A0_WD-WCASY4944193-part3 /home                ext4       defaults              1 2
UUID=33E0-2DAD       /srv                 vfat       users,gid=users,umask=0002,utf8=true,nofail 0 0

Vraag 1 van mij was: welke editor gebruik je gewoonlijk. Ik nam aan, omdat je een KDE gebruiker bent, dat dat KWrite is. Maar je hebt geen antwoord op die vraag gegeven.

Je mag van mij iedere editor gebruiken die je wilt. Als je die laatste regel maar verwijdert.

En als je doet wat ik zei had je kunnen zien dat dat niet vanuit een konsole hoeft, maar dat er een gewone KDE GUI methode is om een editor als root te starten. Als je hem vanuit een konsole wilt starten is dat mij best, als je maar edit.

Hoe moeilijk is editen?

Als je even de moeite neemt om terug te lezen, dan heb je door dat ik nooit never geen editor gebruik. Wat heb ik te editen dan? Ik heb er de ballen verstand van.

Nogmaals. Ik heb nog nooit ook maar één letter ge-edit. Dus heb alsjeblieft een beetje geduld met me. Jij gaat er maar vanuit dat iedereen die Linux gebruikt ook meteen maar van alles weet. Wat voor jou vanzelfsprekend is, is voor mij compleet nieuw terrein.

Sorry, maar het wijzigen van een tekst bestand (editen) is één van de eerste dingen die je nodig hent op welk operating systeem dan ook. Het is inderdaad niet bij mij opgekomen dat je zoiets basaals niet kunt.

Ik begrijp ook helemaal niet waarom je voor Tumbleweed hebt gekozen en niet voor een standaard stabiele versie als 13.2. Tumbleweed gaat er echt van uit dat je iets meer weet over Linux, laat staan over basale computer zaken. En dus ga ik er ook vanuit.

Als je in Kwrite met /etc/fstab bent ga je met de pijltje naar beneden toets naar beneden tot je op de regel staat die wegmoet. Dan gebruik je de Delete toets om alles uit die regel te verwijderen. Dan klik je boven op de knop Opslaan. Sluit KWrite af (menu linksboven, ondeste knop met de rode X).

Controleer of de regel geheel weg is met

cat /etc/fstab

Probeer nu opnieuw de stick aan te sluiten en breng verslag uit.

Je kunt 't ook via Yast - Partitionering doen, zoals je 'm ook aangemaakt hebt. Dubbelklik de partitie die nu op /srv is aangekoppeld, klik Wijzigen, klik het vakje voor “Partitie niet aankoppelen” aan, klik “Voltooien”, klik nogmaals “Voltooien”. Aangezien er geen koppelpunt meer is, zal de regel uit de fstab verwijderd worden.

Kijk, daar kan ik wat mee.
Afgekoppeld,fstab is weg. En nu verder?

Ik heb voorheen gebruik gemaakt van 13.2 maar ben overgestapt op Tumbleweed vanwege de ‘rolling releases’.

En??? Vond je dat een mooi woord of zo?

Dat zei ik al. Als die regel weg is, stek dan die stick erin en breng verslag uit.

@hcvv: Tumbleweed is niet meer wat het vroeger was, Henk. De hele Q&A testprocedures zijn voor TW precies dezelfde als voor 13.2 . Als er pakketten geupdate worden, wordt eerst de hele inhoud van de TW repos weer door openQA gejast voordat de pakketten in de repos terecht komen. Het is niet meer zo dat TW alleen voor gebruikers is die zichzelf in principe wel redden.

Ik denk dat ik afhaak met jou. Ik kom hier om hulp, niet om sarcasme te incasseren.