Ik heb een oude Pc:
IBM, type: Netvista A22p
CPU: P IV met een snelheid van 1.6 Ghz
Geheugen 1.2 Gb
Een GForce fx 5200 grafische kaart
Daar heb ik een 80 Gb harde schijf in zitten
Hier heeft jarenlang Suse 10.3 naar volle tevredenheid op gedraaid.
Ik gebruik het systeem voornamelijk voor backups en voor het vastleggen van wachtwoorden en favorieten. Het systeem staat dus ook meestal uit maar bij probleemoplossingen verleent het mij nog goede diensten.
Ik wil het systeem upgrade naar de nieuwste versie, Suse 11.4.
Heb geen upgrade uitgevoerd maar gewoon een volledige nieuwe installatie!
Met een Ubuntu live cd de partities van de schijf verwijderd. Daarna de installatie dvd van Suse er in!
De installatie verliep normaal. Na een reboot kon ik me normaal aanmelden.
De problemen begonnen nadat ik de volledige update heb gedraaid. :’(
Na het opstarten komt Grub-menu nog normaal tevoorschijn. Bij een normale start blijft het scherm direct hangen.
Bij een start met failsafe loopt de opstartprocedure door en draait het systeem normaal.
Wie kan mij een suggestie geven om de machine weer normaal te laten opstarten?
Kan ik een opstart fout-log vinden?
Welke opties heb je met het opstarten? Zijn er meerdere openSUSE opties beschikbaar als alleen openSUSE en openSUSE Failsafe?
Je zou kunnen proberen om te kijken of het opstarten lukt met de acpi=off optie. Die voeg je toe door even met de pijltjes toetsen op en neer te gaan zodat je tijd stopt en vervolgens je normale openSUSE optie selecteert. Type dan het volgende in en druk dan op ENTER om het op te starten
acpi=off
Dit verschijnt als het goed is in de optie balk tijdens het typen. Probeer dat eens.
Ook proberen met de parameter nomodeset. in de bootregel (één test tegelijk doen svp). Als dat “helpt” kun je beter de NVIDIA driver installeren (en dan weer zonder nomodeset draaien).
Bedankt voor je snelle reactie.
**
Opstartopties:**
Ik heb inderdaad maar twee opstartopties, te weten de:
OpenSuse
Failsafe OpenSuse
De optie acpi=off toevoegen bij de opstartoptie werkt inderdaad. rotfl!
Heb deze optie direct via Yast->Systeem->Bootloader aan de “Optionele kernelparameter voor de comandoregel” toegevoegd.
Nu start het systeem direct weer op.
EUREKA
Nieuw probleempje
Helaas het systeem sluit zich niet helemaal meer af!
Ik sluit het systeem af. Tijdens het afsluiten druk op de escape toets, zodoende worden de uitgevoerde commando’s weergegeven. De laatste melding is " The systeem will be halted immediately". Maar het systeem blijft gewoon draaien. Met de uitknop kan ik het systeem dan gewoon uitzetten.
Is hier ook een foefje voor?
Volgens mij is dat het gevolg van die aspi=off. Volgens mij is dat dan ook een by-pass en geen eindoplossing.
Ook in dit geval raad ik je aan om de nVIDIA driver te installeren en daarna te kijken of het zonder die acpi=off werkt.
YaST > Software > Softwarebronnen; dan linksonder Toevoegen; kies Installatiebronnen van de gemeenschap en Verder; zoek nVidia graphics drivers en slecteer hett hokje en Verder.
NU YaST > Software > Softwarebeeheer; waarschijnlijk wordt nu al gelijk voorgesteld om de juiste nViIDIA driver te installeren. Doe dat en in dit geval belangrijk: reboot.
Als die reboot goed gaat, probeer dan weer een reboot na verwijderen van de acpi=off.
Meld svp even terug hoe het gegaan is. Dat vinden wij interessant.
Ik ga met Henk mee. Denk dat het niet uitgaan komt door de acpi=off, sterker nog, ik beheer PC’s (exotische zelfbouwers van een jaar of 6 oud) die dit ook vertonen. Met 11.3 en acpi=off deden ze het juist niet goed zonder deze optie, dus bij installatie van 11.4 niet afgewacht maar meteen doorgevoerd. Ook deze PC’s hebben FX5200 kaarten. Onder 11.4 hadden ze ‘nomodeset’ nodig, zonder geen X.
Heeft een graphische kaart daar zoveel invloed op? Ik had verwacht dat je dan tenminste nog in Run Level 3 kon komen en niet meteen alles op zwart had… weer wat geleerd!
Ik heb hier hetzelfde gehad met een GeForce 7300 LE. Volgens mij niet zo oud. Na installatie 11.4 werkte het eerst (hoewel het beeld op het scherm wat verschoven was. Ik heb aan die verschuiving niets gedaan omdat ik over wilde stappen op de nVIDIA driver (zoals ik daarvoor ook altijd had). Na één of andere update was er alleen met nomodeset te booten. Scherm wordt inderdaad zwart voor dat je zelfs maar kunt denken aan het gebruik van Esc. En alles hangt dan.
Ik heb toen de nVIDIA driver geïnstalleerd (dat was toch al de bedoeling) en alles is weer OK. Ook het beeld staat weer op zijn plek.
Edit: @Dexter1979. Ik gok dat het bij het laden van de driver module in de kernel al fout gaat. De kernel komt dan zelfs niet eens echt tot leven. Het init proces start dus nog lang niet en het kiezen van het runlevel is nog ver weg.
Hier gaat het mis!
Het opgegeven pad bestaat niet! De host of de map is niet aanwezig!
Heb op het net naar nVidia-fx5xxx.ymp gezocht. Deze gedraaid en krijg dan weer de melding : Unknow error reading from" ftp//download.nvidia.com/opensuse/11.4"
Volgens mij zijn de drivers op dit adres niet beschikbaar.
Misschien gaat het hier tijdens de update ook wel mis.
Kan ik de video drivers ergens anders vandaan halen?
Sorry dat ik niet duidelijk genoeg was!
Het gaat inderdaad mis bij het toevoegen van de repro.
Zoals ik schreef, volgens mij bestaat het pad, dat toegevoegd gaat worden aan de repro, helemaal niet.
| Alias | Name | Enabled | Refresh | Priority | Type | URI | Service
–±-----------------------------------±-----------------------------------±--------±--------±---------±-------±–
1 | Bijwerken-van-openSUSE-11.4-11.4-0 | Bijwerken van openSUSE 11.4 11.4-0 | Yes | Yes | 99 | rpm-md | Index of /update/11.4 |
2 | openSUSE-11.4-11.4-0 | openSUSE-11.4-11.4-0 | Yes | No | 99 | yast2 | cd:///?devices=/dev/disk/by-id/ata-TSSTcorpCD_DVDW_SH-S182M,/dev/sr0 |
3 | repo-debug | openSUSE-11.4-Debug | No | Yes | 99 | NONE | Index of /debug/distribution/11.4/repo/oss |
4 | repo-debug-update | openSUSE-11.4-Update-Debug | No | Yes | 99 | NONE | Index of /debug/update/11.4 |
5 | repo-non-oss | openSUSE-11.4-Non-Oss | Yes | Yes | 99 | yast2 | Index of /distribution/11.4/repo/non-oss |
6 | repo-oss | openSUSE-11.4-Oss | Yes | Yes | 99 | yast2 | Index of /distribution/11.4/repo/oss |
7 | repo-source | openSUSE-11.4-Source | No | Yes | 99 | NONE | Index of /source/distribution/11.4/repo/oss |
[/size]
Ik hoop dat het nu duidelijk is.
PS
Heb nog even op het net gezocht, het blijkt dat de nVidia 5xxx serie en ouder, helemaal niet meer door suse 11.4 wordt ondersteund.
Dan toch maar terug gaan naar een vorige versie, opensuse 11.3?
Dat klopt niet. NVIDIA heeft nog steeds de drivers voor de 5xxx series beschikbaar. openSUSE doet dat niet, dat doet NVIDIA, die een repo voor openSUSE hebben, kijk maar eens naar het webadres: ftp://download.nvidia.com/opensuse/11.4/, daar staan ook de drivers uit de 96* serie en de 173* serie.
Verwijder deze repo eens. Dat is de CD/DVD. Lijkt er niets mee te maken te hebben, maar ik heb eerder gezien dat dit de boosdoener was bij het niet kunnen toevoegen van repos.
Wat je ook kunt doen - na het verwijderen van de CD/DVD repo, is een terminal openen en dit doen:
zypper ar ftp://download.nvidia.com/opensuse/11.4/ NVIDIA
Even wat anders: zou je output tussen CODE tags kunnen plaatsen, dat maakt het een stuk leesbaarder. Er staan wel klevende onderwerpen, waar in staat hoe dat moet
Sorry dat ik niet duidelijk genoeg was!
Het gaat inderdaad mis bij het toevoegen van de repro.
Zoals ik schreef, volgens mij bestaat het pad, dat toegevoegd gaat worden aan de repro, helemaal niet.
En ik moet hier een beetje (erg) bot zijn. Het gaat er niet om wat het volgens jouw is. Het gaat er om dat je de foutmelding hier post. De conslusies trekken wij wel. Dus als er een foutmelsing van YaST is in een window, dan schrijf je die netjes over en post hem hier, of je copiëert het stukje scherm en post het plaatsje. Wij willen weten wat de computer zegt, niet wat jij denkt.
Ik denk niet, dat het niet kunnen toevoegen van de repo 'm hierin zit. Wel zie ik op veel machines repo problemen als de CD/DVD repo nog aanwezig is. Voor de goede orde nog maar eens:
Als je niet weet wat je met al die repos aanmoet, en uit bent op een stabiele werkomgeving, dan alleen deze 4 repos gebruiken:
OSS
Non-OSS
Update
Packman
(voor NVIDIA / ATI bezitters komt daar dan de repo voor de videokaart bij)
De rest kan allemaal weg, de kans dat je door repo conflicten of CD/DVD niet in het laatje tegen problemen aanloopt is zo zo goed als nul.
Via yast weer poging om repro toe te voegen. Misliukt.
FOUT
Toevoegen van bron nVidia Graphics Drivers is mislukt.
|]Fout bij het lezen van "ftp://download.nvidia.com/opensuse/11.4//"
Geschiedenis:
-Download (cur) fout voor "ftp://download.nvidia.com/opensuse/11.4//content"
Foutcode: Connection failed
Foutboodschap: couldn't connect to host
Nu reboot en dan de terminal
Succes, de repro staat er in!
Nu Yast opstarten en de optie ->software
Helaas loopt weer vast! Bij het laden van de repro krijg ik weer de foutmelding:
|]Fout bij het lezen van "ftp://download.nvidia.com/opensuse/11.4//"
Geschiedenis:
-Download (cur) fout voor "ftp://download.nvidia.com/opensuse/11.4//content"
Foutcode: Connection failed
Foutboodschap: couldn't connect to host
Om gek van te worden!
Ben weer gaan kijken of de URLs wel bestaat cq goed staan!
De url in firefox ingevoerd. Kreeg daar de melding “Kan geen verbinding maken” (??? raar ???)
De url niet goed???. … Of machine niet goed? Heb toen de url op een andere machine in firefox ingevoerd!
En daar kreeg ik de mappen wel te zien! (ha ha, dus machine probleem?)
Dus deze machine kan, volgens mijn bescheiden mening, geen verbinding met de site maken!
Op een of ander manier blokkeert deze machine de site van nVidia! Even de firewall nakijken.
Ik heb in mijn netwerk een Smoothwall firewall hangen waarop ik centraal de bescherming van mijn netwerk beheer.
De firewall op de Suse machines zijn allemaal uitgezet! Dus daaraan ligt het volgens mij niet.
Daarna gekeken of het systeem de kaart wel herkent.
Via Hardware informatie ->Beeldscherm geeft het systeem aan dat er een GeForce FX 5200 kaart aanwezig is.
Bij x11 Geeft het systeem aan
nv versie 4, server nv
nvidia Versie 4, has_3d:ja, server nvidia
:\wat nu?
… HTTPS werkt niet!!!
Als ik een pagina met https opvraag krijg ik de melding “Kan geen verbinding maken”.
Als dit ook geldt voor ftp dan blokkeert mijn systeem de toegang tot de url’s. en dan kunnen we nooit een verbinding opbouwen!
Knurpht (en natuurlijk ook de andere )
Wat denk jij er van.
En wat nu?
Henk nogal bot ja.
Ik had al sorry gezegd, opbouwende kritiek is veel leuken dan dit botte gedoe!
Maar evengoed bedankt voor je adviezen.
Kijk even naar mijn reply op Knurpht, ook als je het gewoon vraagt zal iedereen proberen om het zo goed te mogelijk te doen!
Heb je na aanleiding van die reply nog opmerkingen dan hoor ik dat graag!
OK mijn post hierboven doet dus ongeveer wat jij ook hebt gedaan: testen met Firefox en constateren dat het jouw system is (ik weet niet of dat andere systeem in hetzelfde netwerk hangt en dus achter dezelfde firewall zit.
De rest die je gedaan hebt (zoals kijken wat je grafische kaart is) heeft weinig met je probleem te maken. Probeer consequent en stap voor stap te werken… Rapporteer iedere stap hier zodra je weer iets hebt. Wij proberen te helpen en willen dus graag op de hoogte gehouden worden.
Probeer eens een ftp URL naar een ander systeem (hoewel ik er zelf zo gauw geen weet ).
Dat heb ik gedaan en krijg dan de melding “Kan geen verbinding maken”
Daarom ook op een andere pc gedaan en daar lukte het wel!
De firewall op al de machines staan uit. Deze wordt centraal geregeld op de smoothwall machine.
Zal daar nog eens naar kijken maar dacht dat daar alles open staat.