Suae `13.2 maandenlang vol tevreden gebruikt totdat opeens een aantal dagen geleden de computer, na ingelocht te hebben en een aantal minuten gebruik plotseling helemaal uitviel. het leek wel of er ergens een zekering was gesmolten. Toch was dat niet het geval want de computer liet zich gewoon weer starten en ik kon inloggen op suse 13.2.
Maar naar een aantal minuten hetzelfde probleem. Daarna kon ik niet meer inloggen, ik kom niet bij het inlogschermpje. dus maar eens de HD geschekt met e2fsck /dev /sda2
maar dan is er geen respons. Ik kom verder niks te weten. Geen fout of goedmelding, helemaal niks. Hoe nu verder onderzoeken wat de kwaal is?
Zoals je 't hier beschrijft, denk ik aan een paar mogelijkheden:
temperatuur. De machine wordt te heet. draait de processor koeler nog wel?
RAM geheugen. Als je memtest86+ installeert, via ( vanaf login scherm )
– Ctrl-Alt-F1, inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord
sudo zypper in memtest86+
( root wachtwoord ingeven )
heb je daarna een extra optie in het opstartmenu om je RAM geheugen te testen. Dat duurt lang en mag geen enkele fout geven.
De videokaart.
De harde schijf ( of de controller ervan ). HDD’s van 120 GB zijn niet echt de nieuwste meer. Misschien dat een eerste file system check de boel nog heeft kunnen redden, maar is de schijf echt rot.
Wat je kunt doen, is proberen van een installatie USB stick / Live medium op te starten. Als die ook na een paar minuten crasht, zou ik eerst aan RAM of videokaart denken ( je harde schijf wordt dan niet gebruikt )
Computer opgestart met open suse 13.2 Ram getest vgl memtest,geen fouten, processor koeler draait. Met OpenSuse 13.2 live kan ik uren werken. Is dan toch de HD er stilletjes tussen uit geknepen? Of zijn er nog meer test and repair mogelijkheden?
Je kunt vanaf de live omgeving een filesystem check op de hele schijf uitvoeren:
su -c 'fsck /dev/sda'
. Als fsck niet werkt, is de schijf echt stuk.
Even wat meer: die test/repair tools zijn er om in geval van rampen te proberen data te redden. NIET om een systeem in de lucht te houden. Als een schijf “rotte plekken” heeft, kun je “bad blocks” alloceren, de leeskop zal dan niet meer naar die sectoren gaan. Er zijn mensen die daarna vol vreugde en trots melden dat alles 't weer doet. Vergelijk maar met een auto waarvan 1 wiel niet mee remt. Zo’n auto komt echt wel tot stilstand, maar …