Staruml installeren op SUSE Thumbleweed.

Hallo,

Ik heb SUSE Thumbleweed ontwikkellaptop (64 bit) en wil graag Staruml installeren.
Ik heb gezocht naar SUSE instalatiehandleiding helaas niets gevonden.
Weten jullie hoe je Staruml op SUSE Thumbleweed moet installeren?.

BVD. gr. eko.

Ha Eko, welkom hier.

Voordat anderen erover beginnen: sinds 2005 zijn er openSUSE - de community versie - en SUSE - de enterprise versie. Tumbleweed is de rolling release gemaakt door de community.

Ik heb al even gezocht op software.opensuse.org , maar zie dat er niemand rpm pakketten van Staruml bouwt.
Nou vind ik op de site van Staruml wel downloads in de vorm van .deb pakketten. Wat soms heel goed werkt, is “alien” gebruiken om van het .deb pakket een .rpm pakket te maken. Ik heb even getest of dat bouwen goed gaat, en dat lijkt het te doen. Als ik vervolgens probeer het pakket te installeren, krijg ik een dependency fout, ’ libudev.so.0 ’ mist. Nou heeft Tumbleweed een nieuwere libudev1 en dus libudev.so.1 . Dat zou kunnen werken met een symlink.
Hoe goed ben je zelf thuis in linux/openSUSE ? Ik zie op de site dat de ondersteunde Ubuntu versie 14.04 is, en die is ook al van een paar jaar geleden.
Kortom: het pakket geïnstalleerd krijgen en evt. symlinks aanmaken, daar kan ik je zeker bij helpen. Dit is wat ik gedaan heb ( alien had ik al geïnstalleerd, zou je eerst moeten doen ).

Open een terminal venster en volg de stappen hieronder:

• Maak even een werkmap aan, en ga die in:
mkdir ~/TEMP && cd ~/TEMP 
  • Download het .deb pakket
wget http://staruml.io/download/release/v2.8.0/StarUML-v2.8.0-64-bit.deb
  • Installeer alien
sudo zypper in alien
  • Converteer het .deb pakket naar een .rpm pakket ( duurt wel even )
sudo alien -r StarUML-v2.8.0-64-bit.deb
  • Als dat klaar is is de volgende rpm aangemaakt: staruml-2.8.0-2.x86_64.rpm, deze gaan we installeren
sudo zypper in ~/TEMP/staruml-2.8.0-2.x86_64.rpm

Je krijgt dan de keuze om 1. niet te installeren, 2. afhankelijkheid negeren , kies voor negeren ( dat moet je normaal nooit doen, maar in dit geval kun je niet anders. ), het pakket wordt geïnstalleerd. Nu is het zaak om het programma toch libudev.so.0 te laten vinden:

sudo ln -s /usr/lib64/libudev.so.1 /usr/lib64/libudev.so.0

• Nu kun je om te kijken of het werkt, Staruml opstarten vanuit het terminal venster middels
staruml

Ik krijg na e.e.a. keurig een grafische interface, ben echter totaal onbekend met het programma, kan dus niet testen of het ook goed werkt. Ook kan het zijn dat ik een aantal zaken al geïnstalleerd heb en jij niet, dat meldt zypper dan wel.