standaard failsafe?

Ik werk onder OpenSuse 12.2.
Geinstalleerd vanaf DVD.
Dual boot met windows Vista.

Mijn vraag is of het bezwaarlijk is in het bootmenu van grub failsafe als standaard in te stellen.
De reden waarom ik dat wil is, dat mijn computer sinds kort na een shutdown (hetzij vanuit het menu, hetzij met commando), niet volledig afsluit, maar geluid blijft geven. Als ik met failsafe start, sluit de computer wel volledig af. Een andere oplossing kon ik niet vinden.
Bedankt,
Wolde

Zullen we daar eerst mee beginnen? :wink: Als jij geen oplossing kan vinden misschien kunnen wij je helpen. Daarvoor hebben we een forum! Failsafe is niet idiaal voor dagelijks gebruik. Het word eigenlijk alleen gebruikt als je problemen hebt. Ongeveer hetzelfde als “veilig modus” in Windows.

Eerst eens wat meer informatie over de hardware. Wat voor systeem heb je? Welke desktop draai je? (KDE/Gnome/XFCE/etc…)

Dank voor je reactie.
Hieronder wat informatie, maar ik weet niet wat relevant is.
Groet,
wolde

kernel: 3.4.6-2.10-desktop #1 SMP PREEMPT Thu Jul 26 09:36:26 UTC 2012 (641c197) i686 i686 i386 GNU/Linux
versie; openSUSE 12.2 “Mantis”
partities:major minor #blocks name

8 0 156290904 sda
8 1 56170248 sda1
8 2 1 sda2
8 5 2104483 sda5
8 6 899608 sda6
8 7 35670016 sda7
8 8 61440000 sda8
8 16 19932696 sdb
8 17 19055616 sdb1
8 18 1 sdb2
8 21 874496 sdb5
11 0 1048575 sr0
2 0 4 fd0
8 32 39121488 sdc
8 33 39110211 sdc1
8 48 15110144 sdd
8 49 15106048 sdd1

MemTotal: 1520540 kB

model name : Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz

/dev/sda:

Model=SAMSUNG SP1654N, FwRev=BV100-50, SerialNo=S0GEJ1DL906288

/dev/sdb:

Model=SAMSUNG SV2042H, FwRev=PK100-14, SerialNo=0273J1FR509737

grub-regel (failsafe): kernel /boot/vmlinuz-3.4.6-2.10-desktop root=/dev/disk/by-id/ata-SAMSUNG_SP1654N_S0GEJ1DL906288-part8 showopts apm=off noresume nosmp maxcpus=0 edd=off powersaved=off nohz=off highres=off processor.max_cstate=1 nomodeset x11failsafe vga=0x31a

Ik vergat nog te melden dat ik xfce gebruik.

En wat zijn deze twee harde schijven? USB sticks?

sdc is een SDkaartje (Generic USB SD reader), sdd is een externe harde schijf.

Dat hangt er maar vanaf in welke volgorde je ze in de machine steekt…

Zoals Jan-Bart ook al aangeeft, switchen naar Failsafe is niet de oplossing. Het probleem blijft dan bestaan, en ga je hoe dan ook een keer in je nek krijgen. Wat er nu niet goed is moet worden opgelost.
Maar, eerst een paar dingen:

• Plaats output tussen CODE tags, de # in de editor. Dat maakt 't voor ons leesbaarder. Proportioneel gespatieerde output is gewoon niet te lezen, als je meer dan één post per dag wilt afhandelen.

Wat gebeurt er als je het volgende in een terminal intikt als root?

shutdown -h -P now

In Yast - Systeem - Sysconfig editor:

• Zoek op ‘halt’.
  • Klik “HALT” aan, klik “Ga naar”
  • Verander de waarde van “auto” naar “poweroff”.
  • Bevestig alles, herstart het systeem en probeer daarna vanaf de desktop het systeem uit te zetten.

Dit maakt geen verschil, de spanning wordt niet afgesloten.

Ik heb dit gedaan, maar computer sluit nog steeds niet goed af.
Is er een logfile waarin te zien is wat er bij het afsluiten gebeurt?
Wolde

Is er iets te vinden in de bios van ACPI of APM?

Heb indertijd dat probleem ook eens gehad en dan heb ik in grub/menu.lst APM=power_off toegevoegd.
Dat was natuurlijk in ubuntu indertijd.
Ik weet niet als je er iets aan hebt, wou gewoon een idee aanbrengen.
gr
Mario

Knap dat je dat nog weet.
maar APM=power_off heeft geen effect.
Wolde

Het lijkt inderdaad op een ACPI / APM probleem.

Voor de goede orde: dingen aan de opstartregel toevoegen door dat in /boot/grub2/grub2.cfg te zetten met een editor is niet genoeg. Doe dat via Yast - Systeem - Bootloader, dan weet je zeker dat alles wat bijgewerkt moet worden dat ook daadwerkelijk wordt.

Aangezien Failsafe wel werkt, raad ik aan om eerst maar 's

acpi=off

toe te voegen.

Ook kun je in het BIOS kijken of je iets kunt instellen aan de ACPI.

Ik heb in de bios nu acpi disabled.
De grub1 regel (optionele kernel parameters) ziet er trouwens als volgt uit:
#resume=/dev/disk/by-id/ata-SAMSUNG_SP1654N_S0GEJ1DL906288-part6 splash=silent quiet video=1280x1024 acpi=off apm=off mce=off barrier=off ide=nodma idewait=50 i8042.nomux psmouse.proto=bare irqpoll pci=nommconf showopts#
acpi=off stond daar al in.

Nog steeds geen effect. Dat de spanning niet uitgeschakeld wordt, heb ik trouwens een paar weken. Nooit eerder last van gehad. Ik zit nooit in de bios.

Ik heb in de bios acpi weer geactiveerd omdat windows niet meer startte.
Verder heb ik knoppix geprobeerd. Die sluit normaal af.
Het blijft een raadsel.

De regel die jij aangeeft, is de Failsafe optie regel, niet de gewone. ACPI en APM zijn de functies die het energiebeheer etc. regelen, kortom ook dat jouw computer de stroom eraf moet halen, als-ie afsluit.
Aangezien jij in Failsafe wel de desktop kunt bereiken, en weer afsluiten, moet het in de één van deze twee misgaan.

Als jij in het BIOS de ACPI uitzet, heb je daarmee nog niet de funties in de kernel uitgezet. De Failsafe optie doet dat wel. Nou is het alleen de vraag welke van de opties die uitgezet worden in Failsafe diegene is die het uitzetten blokkeert. Het gaat er dus om dat dat “acpi=off” in de gewone opstartregel meegenomen wordt, niet in de Failsafe.

Net even mijzelf gecontroleerd :D, maar 't klopt:

• In het GRUB menu kies je voor “Geavanceerde …”
  • De bovenste regel die je ziet is de standaard opstartregel.
  • Druk op “e” terwijl die regel “actief” is
  • Je krijgt nu alles betreffende deze regel te zien.
  • “Wandel” met de cursorpijltjes door de opties heen, en zet achter “showopts” een spatie, en dan
  • zijn er twee opties die ik graag getest zou zien
apm=off
acpi=off

Dan heb ik niet gezien of je de optie “HALT” ook van “auto” naar “poweroff” gezet hebt in Yast’s Sysconfigeditor?

Ik had HALT al naar "poweroff"gezet.
In de grubregel voor de normale opstart stonden apm=off én acpi=off.
Ik heb nu (in yast) “acpi=off” gewist en zowaar: de computer gaat weer gewoon uit.
Probleem opgelost.
Reuze bedankt
Wolde

Hartstikke mooi.

Even ter info: de regel die je aanhaalt is niet die die ik bedoelde. Deze begint met een “#”, wat wil zeggen “uitgecommentarieerd”.