Ik heb een Stack-account. (cloudservice)
Heeft iemand er hier ervaring mee hoe men deze service draaiend krijgt op openSUSE?
Voor Ubuntu-Debian en Centos zijn er handige programmaatjes voor, maar ben die nog niet tegengekomen voor openSUSE
Dit soort services maakt bijna altijd gebruik van standaard linux protocollen. Ervaring genoeg met cloud protocollen, dat is het niet. Ik weet alleen niet wat er bij transip allemaal wel en niet kan.
Wat me bij wat zoeken meteen opvalt, is dat ze bij transip wel openSUSE gericht zijn: voor het gebruik van bijv. owncloud op Xubuntu wordt verwezen naar de openSUSE buildservice :).
En hoe heten die programmaatjes bij Ubuntu en Centos?
Heb je ook al bij software.opensuse.org gekeken?
En wat wil je precies draaiend krijgen? Het is niet één optie die mogelijk is. Wederhelft wil dat de inhoud van haar cloud-opslag ook op haar laptop staat, en dat tussen die twee gesynct wordt. Ik daarentegen wil dat niet, ik wil mijn cloud-opslag aangekoppeld hebben via davfs2, zodat ik erin kan lezen en schrijven zonder dat er continu gesynct wordt. Het is maar net wat transip allemaal ondersteunt om te bepalen wat er allemaal mogelijk is.
In de documentatie zie ik dat davfs2 ondersteund wordt door Stack, da’s precies wat wij hier gebruiken ( wederhelft voor cloud van werk, ik voor eigen cloud ). Dat staat niet in de standaard repos, maar is via software.opensuse.org wel te installeren. Ik loop al een tijdje met het idee om een feature request in te dienen om davfs2 aan upstream ( lees: de distro ) toe te voegen.
Die programmaatjes heten stack-client
Die worden dan ook aangeboden door Transip.
Maar dus alleen voor Ubuntu en/of Centos
Wat ik dus wil is kunnen lezen en schrijven, maar niet dat de boel gesynct wordt.
Wat ik al geprobeerd heb (en werkt) las ik ergens op internet. (in de late uurtjes )
in Gnome toevoegen van een online account en dan “owncloud” kiezen en de gegevens van Stack gebruiken.
ik krijg de boel alleen nog niet draaiend in Plasma 5
Weet ook niet hoe ik daar een “verbinding” moet maken met een cloud-service.
Ik heb even gekeken bij software.opensuse.org gekeken.
Wat ik vond was “patterns-OpenStack-clients” …is dit wat ik moet hebben?
Even wat rondgekeken, en ze ondersteunen webdav, dus je hebt helemaal niets extras nodig om de boel in Plasma5 te kunnen benaderen:
Open Dolphin, ga naar Netwerk (links in Plaatsen), klik Netwerkmap toevoegen. Kies Webdav, vul de gegevens in die bij jouw account horen. Eenmaal werkend kun je dan de nieuwe netwerkmap naar Plaatsen slepen om er snel bij te kunnen.
Een andere optie die je hebt is davfs2 . Dat is een remote filesystem en kun je gebruiken om de stackstorage aan te koppelen via fstab, zodat die mount waar je wilt. Vind ik, zeker op desktop-machines de meest elegante oplossing. Op een laptop gebruik ik daarbij de “noauto,users” optie, zodat het booten niet vertraagd wordt door aankoppelpogingen terwijl er nog geen netwerkverbinding is. In een autostart script laat ik dan 1 minuut wachten en vervolgens aankoppelen.
Het vervelende van de oplossingen die KDE en GNOME als netwerkmappen bieden, geen heldere mountpoints geven en ik er dus niet snel via een terminal in kan kijken. Met davfs2 heb je dat nadeel niet.
Netwerkmap toevoegen werkt niet
Krijg de melding dat er geen verbinding met de server mogelijk is.(controleer uw instellingen)
Mij is het ook niet helemaal duidelijk wat ik in moet voeren
https://gebruikersnaam.stackstorage.com/remote.php/webdav/
is het adres dat ik volgens Transip moet gebruiken.
Ergens anders staat dat je bij Ubuntu
davs://gebruikersnaam.stackstorage.com/remote.php/webdav/
moet gebruiken maar beide werken niet
Met knetattach ( Netwerkmap toevoegen ):
- Kies “Webdav” in het eerste scherm
- Vul als volgt in:
Naam: Stack (of iets naar eigen keuze)
Gebruiker: jouw_gebruikersnaam
Server: stackstorage.com/remote.php/webdav/
Poort: 80 (voor http) of 443 (voor https)
Map: “/” (zonder de aanhalingstekens) - Klik Opslaan en Verbinden.
Als dit niet werkt kun je bij Server “jouw_gebruikersnaam”.stackstorage.com/remote.php/webdav/ (zonder aanhalingstekens) proberen.
Dan voor davfs2:
- Installeer via software.opensuse.org het pakket davfs2
- Maak je gebruiker lid van de groep davfs2 via Yast - Gebruikers en Groepenbeheer
- Maak in je /home/jan (voor het gemak) een stel mappen aan:
mkdir ~/Stack
mkdir ~/,davfs2/
touch ~/.davfs2/secrets
- Nu open je met kwrite het bestand ~/.davfs2/secrets ( NB, .davfs2 is een verborgen map !!) en zet daar het volgende in:
https://gebruikersnaam.stackstorage.com/remote.php/webdav/ gebruikersnaam wachtwoord
- Vervolgens gaan we zorgen dat de webdav storage wordt aangekoppeld:
kdesu kwrite
Voer het root wachtwoord in en open het bestand /etc/fstab
Voeg daar de volgende regel aan toe ( vervang gebruikersnaam …):
https://gebruikersnaam.stackstorage.com/remote.php/webdav/ /home/jan/Stack davfs user,rw,noauto 0 0
Herstart nu het systeem. Open een terminal en doe
mount /home/jan/Stack
Als er foutmeldingen zijn, of er helemaal niets wordt aangekoppeld, moet je in /etc/fstab en ~/.davfs2/secrets het gebruikersnaam. gedeelte weghalen.
Ik heb een account aangevraagd, zodra ik 't heb kan ik meer testen. Een terabyte storage is nooit weg :D,
Eerste optie wil niet lukken, kan geen verbinding maken met de server.
Je andere optie werkt een stuk beter.
Ik kreeg alleen deze melding:
/sbin/mount.davfs: warning: the server does not support locks
En moest in de terminal opnieuw mijn gebruikersnaam en wachtwoord invoeren
Maar ik zie nu de inhoud van mijn cloud opslag in het mapje “Stack”
Ik kan alleen niet in de map schrijven, dus ergens staan de rechten nog niet goed
Een terabyte storage is nooit weg
:)Volg het met interresse. want had er ook maar een aangevraagd,was al een tijdje op zoek naar een leuke cloud die goed te gebruiken is in openSuse.
Je hebt wel wat losgemaakt :D. Mijn eigen VPS ( Virtual Private Server ) provider serveert geen openSUSE, terwijl ik zelfs aangeboden heb om een image kant en klaar aan te leveren. En wat lees ik na googlen op transip? Dat ze volledig SSD BladeVPS aanbieden voor weinig geld, en daarop als je wilt Tumbleweed serveren !!! Hoera Hoera Hoera. Meteen maar één besteld, en voor de grap even TW met Plasma5 geïnstalleerd. Lachen.
Zodra ik de gratis Stack binnen heb, u raadt het al, ga ik die ook middels davfs2 aankoppelen. Heb ik lekker een servert met 1150 GB voor de helft van 't geld dat 't me nu kost.
De hele TW installatie duurde overigens 13 minuten, in een browservenster, en Plasma5 draait gewoon :).
ik dacht alleen maar : “cool, gratis opslag”
Hoe lang moest je wachten na je aanvraag ?
Dat duurde wel even.
Ik las een artikel op nu.nl over Stack, en heb me toen ingeschreven.
Ik was het eerlijk gezegd alweer vergeten toen ik ineens via de mail mijn stack-invite kreeg.
Knurpht volgens mij kan je nu op de site aanvragen er waren vandaag een paar honderd invites uurtje geleden gedaan zelf:)
Hoezo webserver moeilijk? Zo’n BladeVPS, in 12 a 13 minuten TW erop, LAMP pattern installeren, Yast HTTP-server, klikkerdeklik ( oeps, poort in firewall open ), en binnen 20 minuten: http://knurpht,nl, totale kosten € 12,71/maand + € 1,99/jaar .
Ik zou bijna mensen adviseren die willen oefenen met openSUSE installeren, om vooral voor €5,- de goedkoopste een maandje te huren.
Kijk dat is nu meteen ook een goede tip.
Even mijn aanvraag doen en TW erbij, nice.
Ga ik ook eens bij de buren snuffelen. Die heb het ook maar dan met iets vanOSX.