SSD

Ik zou toch echt in de computer kelder gaan zitten… pas dan kan je optimaal genieten van de SSD… En koop gelijk een andere voor de rest van je pc’s :wink:

Die screenshot laat alleen zien dat je het programma kan instellen om alle cores te gebruiken… Denk niet dat hij het altijd zal gebruiken… zeker niet als je er 8 hebt!! De systeem eisen zijn erg laag, maar het hangt er natuurlijk vanaf wat je ermee doet en hoeveel bestanden je open hebt… Heb er zelf geen ervaring me… mijn foto’s zijn altijd jpg’s… Gebruik zelf gewoon GIMP of Digikam… Jij bent duidelijk professioneler bezig :slight_smile:

Wat voor systeem heb je om aftershot pro te draaien en wat is het systeem met de 2 monitoren?

idd, niet altijd gebruikt hij deze 8 cores.
Indien je bezig bent gebruikt hij een core of twee, meerdere taken aan het verwerken enzo
Dus als we met twee bezig zijn aan het bewerken zitten we met een core of 4 te werken :wink:
eenmaal export naar jpg of whatever gebruikt hij ze alle acht, zoals ingesteld.

Dat aftershot zijn systeem eisen laag zet heeft zal alles te maken met welke raw’s je gebruikt de onze komen van een EOS 5DII (30MB) en een EOS7D (25MB)
als ik vergelijk met vb een raw van 12MB dan hebt je genoeg met een core duo ofzo :wink:

ssd comp: i7 930 @ 2,8GHz / 12GB ram / nvidia kaart / Data HD / Backup HD / Media raid HD

living desktop: Intel(R) Core™2 Duo CPU E6850 @ 3.00GHz / 4GB ram / nvidia kaart / 2x 1920x1080 in één groot vlak

Vreemd gedag van een van mijn twee SSD’s of eigenlijk beiden

Intel SSD 80GB wil niet meer opstarten, zit openSuSE 12.2 op met Ext4.
Dus kocht ik een 120GB Kingston ssdNOW 300. Wegens ongeduldig zet ik er openSuSE 12.3 RC1 op en ook nog eens met Btrfs :slight_smile:
Mooi de boel werkt.

Dag later wil de boel weer niet niet opstarten net als bij die Intel SSD, huhhh?
In de BIOS, geen SSD te vinden.
Knoppix DVD erin en blijkt de Kingston wel te herkenbaar.
Aantal keer (2-5) zonder Knoppix opstarten en soms “pakt 'ie” wel.

Hot-plug de oude Intel, lekker back-up naar Kingston zetten, alles OK (heb ook even boot flag weggehaald van de Intel).
Herstarten volgende dag en krijg ik een message dat er geen boot-partitie
te vinden is, klopt van de Intel* en de Kingston is weer pleite :frowning:
Bios bekijken, zie ik wel Intel dus, maar geen Kingston.

Intel eruit, nu enkel de Kingston en wederom slecht 1 op 5 tot 8 pogingen start de boel wel.

Mijn vraag is of het aan de Bios ligt;
-maar waarom ziet die de Intel wel, maar wil er niet van booten (reden om de Kingston te kopen) en ziet de Kingston niet.
Bios laat 4096 RAM OK zien, DVD-1, DVD-2 en stopt dan om na 30 seconden te melden dat er geen boot device is.
‘press any key’ is vervangen door ‘press a key’, nou gelukkig heb ik die a key wel :wink:

Ligt het aan de Kingston;
-vreemd dat de Intel waarvan ik dacht dat 'ie 't begeven had wel herkend wordt door/in het Bios, maar de nieuwe Kingston niet ?
Toch kan ik met de Kingston werken als 'ie toevallig wel ‘pakt’.

Hoi,

Je kunt hier beter een nieuwe thread over beginnen. Dan kunnen we de zaken een beetje apart houden en zo de problemen beter oplossen.

Aaai, lijkt me een hardware probleem. BIOS of moederbord. Had iets soortgelijks, genegeerd omdat alles 't op een bepaald moment leek te doen, viel tijdens 't draaien opeens de schijf met de homedirs weg…
Heb je de mogelijkheid om meerdere SATA aansluitingen te proberen?

Hmmm, dan toch maar hier verder.

De achtergrond is dat die Intel SSD begon met dit wel/niet opstarten. Maar die was pas 1 jaar oud. Dus heb ik de (achteraf voute) beslissing genomen de boel te repareren, CPU+RAM waren immers nog goed.
MB vernieuwd 2 maanden geleden.
Intel SSD gaat na een paar weken weer kuren vertonen.
Kingston SSD gekocht, probleem blijft.

Ik heb twee SATA aansluitingen op MB, vandaar dat ik Intel SSD er ook bijgezet heb. Vervelende is dat Intel nu wel en Kingston niet wordt herkent.
Zou natuurlijk daar weer vanaf kunnen gaat booten, maar ja zit ik met een ‘dure’ SSD van 120 GB voor enkel dataopslag en of /home.

Begin nu te denken dat het wel eens aan RAM kan liggen, MB is immers nieuw en heb gisteren batterij en sap eraf gehaald en ben mety verse BIOS instellingen begonnen (factory default).
Het enige dat verder nog ‘oud’ is is de CPU, maar als daar iets mee vout is werkt nix meer denk ik dan.

Of 't je RAM is kun je testen vanaf de installatie media, als ik 't goed heb. Wel echt 24 uur laten draaien. Maar, dat 't een hardware probleem is is wel duidelijk, het systeem hoort gewoon beide schijven te zien. Pas daarna kun je gaan kijken of er met het booten / bootloader iets niet goed is.

Vergeet ik te melden bij de aanvang van de problemen heb ik o.a. vanaf een live CD memtest 72 uur ! laten draaien en later nog eens een paar uur specifieke testen. Die waren allemaal OK, maar dat kunnen ‘false positives’ zijn.
Ook natuurlijk met S.M.A.R.T. de SSD’s bekeken, alles OK.

Maar goed de crux is dat er in 't BIOS geen Kingston staat, maar dat er 1op5 keer wel vanaf te booten is. Rara hoe kan dat ?
Zou dat betekenen dat het hardware MB is of softwarematig BIOS ?
Of geeft de Kingston geen juist signaal door ?
Maar waarom hetzelfde met booten vanaf de Intel SSD.

Tsja om het lastig te maken zit ik net te denken: “No **** Sherlock” het kunnen het ook nog eens twee afzonderlijke problemen zijn :wink:
IT houd je altijd bezig…

PS **** er zit een Frenkel filter op dit forum :frowning: