Spotify onder Opensuse 13.2

Hallo,

ik zou graag spotify installeren op Opensuse 13.2. op oudere versies is me dit wel eens gelukt, echter krijg ik dit niet voor elkaar in 13.2. Is er iemand dit toevallig spotify gebruikt, en mij kan uitleggen hoe ik dit kan installeren?

Alvast hartelijk dank.

Dag, welkom !!!

Wat bij dit soort dingen altijd wel handig is, is dat je erbij vermeldt hoe je 't zelf al geprobeerd hebt. Maar, zoals hieronder moet 't werken (dat doet 't hier tenminste):

Voeg, als je dat nog niet gedaan hebt, de Packman repo toe ( Yast - Softwarebronnen - Toevoegen - Bronnen onderhouden door de gemeenschap). Deze heb je sowieso nodig voor een goed werken van multimedia apps.

Installeer daarna “spotify-installer”.

Open een terminal venster en doe

install-spotify

Da’s alles.

Denk probeer het ook eens, maar lukte niet:(.Via pakketen downloads libgcrypt11 en libudev0 geinstaleerd en toen lukte het.:wink:

Bedankt ik ga het proberen! volgende keer zal ik de stappen vermelden die ik al getest had:)

Dank je wel. Nou heb ik er opeens weer een verklaring voor 2 items in Show home:Knurpht:Extras - openSUSE Build Service die ik deze week zag staan en niet goed begreep :D.

Maar, inderdaad, die twee heeft Spotify nodig.

I zou op topic willen reageren. Ik heb Spotify op een andere manier geinstalleerd in openSUSE omdat de methode via de packman repo bij mij niet werkte. Echter vraag ik mij af of dit nou wel de meest handige manier is geweest. :\

Dit is de link waar ik het over heb: http://pvdm.xs4all.nl/wiki/index.php/Installing_spotify_on_openSUSE_12.3

Groeten,
Allard

Dag Allard,

Allereerst even een opvatting / ervaring die in ieder geval Henk (hcvv) en ik delen: Zoek je oplossingen / instructies vooral binnen de openSUSE community. Je weet dan zeker dat je ook support krijgt als iets voor jou niet werkt zoals 't moet. De pagina’s van derden worden over het algemeen aangemaakt, en daarna niet meer onderhouden. De “tips and trics” brengen daarbij je systeem nogal 's op essentiële punten weg van de standaard, zodat wij bij supportvragen niet meer weten waar we precies mee te maken hebben, tenzij we zelf allerlei niet ondersteunde fratsen gaan uithalen.
Eigenlijk toon je zelf al het probleem: de instructies die je gevolgd hebt, zijn voor openSUSE 12.3 ( en die is al voorbij zijn houdbaarheidsdatum ). Ik bouw de twee pakketjes die je nodig hebt/had om Spotify werkend te krijgen, maar kan ( openSUSE 12.3 is “voorbij” ) die voor 12.3 niet meer laten bouwen. Ten tweede wordt keihard een Spotify versienummer gebruikt, als dat nog beschikbaar is werkt 't misschien, maar zit je met een verouderde Spotify versie.
Ten slotte heb ik zelf Spotify geïnstalleerd via het beschikbare pakket “spotify-installer”, en daarna “install-spotify” uitgevoerd om de daadwerkelijke spotify client te installeren. En die speelt nu lekker Leon Redbone :D.

Hallo, de reden waarom ik deze vraag is omdat ik met Spotify toch een probleempje ervaar. Wanneer ik Spotify open en door mijn favorieten ga bladeren wordt soms het scherm zwart en wordt ik teruggegooid naar inlogscherm van KDE. Mijn vermoeden is dat de videodriver crasht, dat is wel apart want Spotify werkte op deze machine uitstekend onder *ubuntu en de eerste dagen van openSUSE. Op dit moment heb ik hardwareversnelling uitgeschakeld om te zien of het probleem weer terugkomt aangezien ik via Google gezien had dat dit probleem wel eens vaker wil voorkomen op meerdere platformen.

Ik heb juist voor de handleiding gekozen omdat die spotify-installer bij mij niet goed werkt, op het moment wanneer ik:

su -c 'install-spotify'

…doe, begint ie te mekkeren of dat het script beter niet als root gedraaid kan worden, wanneer ik dat dus niet doe gaat het op een gegeven moment mis bij het binnenhalen van Spotify. Ik kreeg een 404 error, wat er op duid dat het pakket niet op de server aanwezig zou zijn.

Ik gebruik de meest recente stabiele uitgave maar die link met die ene handleiding werkte het aan de praat krijgen van Spotify wel, alleen ervaar ik dus nu dit geduvel.

De “su -c” heb ik weggehaald, mijn fout… :(.

Ik denk dat je nog de verkeerde spotify-installer hebt geïnstalleerd. In die rpm wordt verwezen naar een specifieke download. Ik heb 't inmiddels getest op 13.2 en Tumbleweed, bij beide succesvol.
Kun je 's ouput posten van

rpm -qa | grep spotify

Dit is de output:

allard@opensuse-laptop-allard:~> rpm -qa | grep spotify
spotify-client-0.9.17-0.9.17.8.gd06432d.31-2.x86_64
spotify-installer-0.9.11.27.g2b1a638.81-3.1.x86_64

Dit heb ik. Begrijp ik 't goed, dat je ondertussen ook nog hebt geüpdatet?

spotify-client-0.9.11.27.g2b1a638.81-1.x86_64
spotify-installer-0.9.11.27.g2b1a638.81-3.1.x86_64

Ik heb even een 13.2 installatie gedaan, krijg daar in eerste instantie ook een 404 error, bouw nu de twee pakketjes ook even voor 13.2 ( dwz OBS doet dat voor mij), ik kom er nog op terug.

De twee pakketjes zijn geïnstalleerd, maar dat maakt niks uit. Aan de meldingen zie ik dat Spotify iets veranderd heeft, waardoor er spec file ( die bepaalt hoe een pakket gebouwd gaat worden, bevat in dit geval ook shell scripts ) niet meer klopt. Er wordt op deze manier een .deb pakket gedownload van Spotify, dat wordt uitgepakt, en opnieuw verpakt tot een .rpm die door een volgend stukje script geïnstalleerd wordt.

Nou staan we niet zomaar voor een dichte deur, in het verleden gebruikte ik ‘alien’ om .deb pakketten om te bouwen naar .rpm versies. Dat heb ik nu, als tussenoplossing. ook maar even gedaan, en het pakket in de cloud gemikt: https://drive.google.com/folderview?id=0BxF8nCseo-nifnhCcFp6SFFBTjNiSEdiaS1Ua2NSTVZncDUyMmF2MmV6bHJhQnh5ODVOcTQ&usp=sharing
Je kunt het pakket daar downloaden, sla 't op in de map ~/Downloads

Je hebt overigens nog steeds de 2 pakketjes nodig …

sudo zypper ar -f -n KnurphtExtras http://download.opensuse.org/repositories/home:/Knurpht:/Extras/openSUSE_13.2/ KnurphtExtras
sudo zypper ref ( vertrouw de sleutel altijd, middels "a")
sudo zypper in libgcrypt11 libudev

En nu gaan we de gedownloade rpm installeren

cd ~/Downloads
sudo zypper in spotify-client-0.9.17.1.g9b85d43.7-2.x86_64.rpm

Als je daarna

spotify 

doet, zou 't moeten werken.

Als ik deze handleiding van jou zo bekijk dan is dat precies hetzelfde wat ik gedaan heb zo lijkt het wel. Ik heb ook met Alien de .deb omgezet naar .rpm en vervolgens geïnstalleerd maar wel via die link die ik eerder gaf. Vind je het erg dat ik dit eerst eventjes in de gaten ga houden? Want zoals ik al zei heb ik hardwareversnelling uitgeschakeld in Spotify om te kijken of mijn probleem terugkomt. Het zou namelijk zomaar kunnen zijn dat Spotfiy i.c.m. de videodriver in openSUSE niet helemaal lekker werkt aangezien *ubuntu 14.04 altijd met een oudere kernel werkte.

Mocht het probleem toch weer terugkomen dan zal ik jouw manier even uitproberen.

Ik vind helemaal niets erg :D, en hou ondertussen even in de gaten of er iets gedaan wordt met dat corrupte pakket.

Dag allemaal,

Er zitten fouten in het pakket “spotify-installer”, dwz het verwijst naar een download die niet meer voor handen is. Maar, niet getreurd, we kunnen daaromheen en de laatste release installeren. Ik heb deze methode getest op 13.2 en Tumbleweed en heb op beide een werkende Spotify. Werkt als volgt:

mkdir ~/spotifyRPM
cd ~/spotifyRPM
su -c 'alien -r ../Downloads/spotify-client_0.9.17.1.g9b85d43.7-1_amd64.deb'
su -c 'zypper in spotify-client-0.9.17.1.g9b85d43.7-2.x86_64.rpm'

Hiermee wordt door alien het debian pakket omgebouwd tot een rpm. Het laatste commando installeert de rpm

Als alles goed gegaan is moet

spotify

in een terminal het programma starten.

Veel muziekplezier.