Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 Pro - Geen optical surround

Ik heb vandaag de boven genoemde USB kaart aangeschaft om eindelijk Dolby Surround via optical te kunnen krijgen voor mijn HTPC. Hij word netjes herkend maar geeft geen optie voor Digital Surround.

Hier is de rest van het systeem.

PC Hardware:
HP Proliant Microserver N36L
TBS 6891 Dual DVB-S/S2 TV Kaart met afstand bediening (werkt ook niet maar dat is een draadje voor een andere dag. LIRC is lastig om werkende te krijgen)
Nvidia Geforce G210 (Closed Nvidia drivers) via HDMI aan mijn Samsung TV. Deze tv kan geen Dolby doorgeven via HDMI. Dat zou temakkelijk zijn!!
Sound Blaster X-Fi Surround 5.1 Pro - USB geluidskaart met onder andere SPDIF optical

Software:
openSUSE 12.3 KDE
TvHeadend 3.4
XBMC 12.2
Pulseaudio

Als ik in pulseaudio de USB kaart instel heb ik geen optie om digitale Surround te krijgen via optical. Hier is wat Alsa zegt

jan-bart@server:~> aplay -l
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: Pro [SB X-Fi Surround 5.1 Pro], device 0: USB Audio [USB Audio]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 0: Pro [SB X-Fi Surround 5.1 Pro], device 1: USB Audio [USB Audio #1]
card 1: NVidia [HDA NVidia], device 3: HDMI 0 [HDMI 0]
card 1: NVidia [HDA NVidia], device 7: HDMI 0 [HDMI 0]
card 1: NVidia [HDA NVidia], device 8: HDMI 0 [HDMI 0]
card 1: NVidia [HDA NVidia], device 9: HDMI 0 [HDMI 0]

en

null
    Discard all samples (playback) or generate zero samples (capture)
    Default ALSA Output (currently PulseAudio Sound Server)
sysdefault:CARD=Pro
    SB X-Fi Surround 5.1 Pro, USB Audio
    Default Audio Device
front:CARD=Pro,DEV=0
    Front speakers
surround40:CARD=Pro,DEV=0
    4.0 Surround output to Front and Rear speakers
surround41:CARD=Pro,DEV=0
    4.1 Surround output to Front, Rear and Subwoofer speakers
surround50:CARD=Pro,DEV=0
    5.0 Surround output to Front, Center and Rear speakers
surround51:CARD=Pro,DEV=0                                                                                                                                                                                                                                                      
    5.1 Surround output to Front, Center, Rear and Subwoofer speakers                                                                                                                                                                                                          
surround71:CARD=Pro,DEV=0                                                                                                                                                                                                                                                      
    7.1 Surround output to Front, Center, Side, Rear and Woofer speakers                                                                                                                                                                                                       
iec958:CARD=Pro,DEV=0                                                                                                                                                                                                                                                          
    IEC958 (S/PDIF) Digital Audio Output                                                                                                                                                                                                                                       
hdmi:CARD=NVidia,DEV=0                                                                                                                                                                                                                                                         
    HDA NVidia, HDMI 0                                                                                                                                                                                                                                                         
    HDMI Audio Output                                                                                                                                                                                                                                                          
hdmi:CARD=NVidia,DEV=1                                                                                                                                                                                                                                                         
    HDA NVidia, HDMI 0                                                                                                                                                                                                                                                         
    HDMI Audio Output                                                                                                                                                                                                                                                          
hdmi:CARD=NVidia,DEV=2                                                                                                                                                                                                                                                         
    HDA NVidia, HDMI 0                                                                                                                                                                                                                                                         
    HDMI Audio Output                                                                                                                                                                                                                                                          
hdmi:CARD=NVidia,DEV=3                                                                                                                                                                                                                                                         
    HDA NVidia, HDMI 0                                                                                                                                                                                                                                                         
    HDMI Audio Output                     

Alsa-info.sh -> http://www.alsa-project.org/db/?f=99ff7ffc808cf2a35416d1b5e5fdf4e39afaf01f

Heeft iemand een idee hoe ik de optical surround werkende kan krijgen? XBMC geeft wel geluid en zegt dat hij 5.1 gebruikt maar ik heb geen geluid op de achterste 2 speakers. Die doen het wel als ik dezelfde bestanden via DLNA afspeel.
Ik heb verscheidene dingen gegoogled maar ik kom er niet uit. Graag advies.

Om eerlijk te zijn: het laatste wat ik op dit gebied diepgravend aangepakt heb, was het werkend krijgen indertijd van mijn ASUS Xonar 2D. Zelfde soort perikelen. Ik neem aan, dat je alsamixer etc. al gehad hebt?
En, de instellingen in KDE? Backend Nz.?? Ik slinger maar wat in het donker, heb zelf al vaak genoeg gehad dat tussen 't geslinger net dat ene ding zat waar ik niet aan gedacht had.

Misschien inderdaad beter om 's te kijken wat Lee’s gedachten hierover zijn.

Alsamixer geeft alleen maar een powerLED aan :confused:
KDE instellingen zijn hetzelfde als pulseaudio. Ik heb verschijdene profiles maar slechts 1 surround (analoog). Ik zal inderdaad eens kijken of Lee of iemand anders in de engelse forums mij verder kan helpen. Ik zal de oplossing hier linken als hij er tenminste komt :wink: