Tip: kijk goed naar de datum waarop de beweringen gedaan zijn. “The holy four”, “the fabulous four” zijn er inmiddels “five”, omdat er voorheen één Update repo was. Nu zijn er “Update” en “Update-non-oss”, de laatste voor de niet-open-source pakketten als bijv. Opera.
Wil je het heel “veilig” houden, en de kans op pakketconflicten helemaal voorkomen (fouten van packagers daargelaten), gebruik dan alleen deze repos:
OSS
Non-OSS
Update
Update-non-OSS
Packman
Die noemen we dan nu “the holy five” :D.
Maar … soms zijn pakketten niet beschikbaar via die “holy five”, terwijl je de software nodig hebt. Ik noem als voorbeeld maar de pipelight pakketten die Richard Bos gemaakt heeft, zodat we eindelijk Silverlight applicaties kunnen benaderen. Gebruik voor zulke pakketten zoveel mogelijk software.opensuse.org: Download openSUSE 12.3 . Welke repos je daarbij “actief” laat (ingeschreven blijven) is een lastige. Als je niet ingeschreven blijft krijg je geen updates op die pakketten, doe je 't wel, dan is er de kans dat pakketten uit die repo conflicteren met pakketten die je al geïnstalleerd hebt. Met de komst van de buildservice een aantal jaren geleden is de kans daarop wel enorm minder geworden.
Wat ik tegenwoordig eigenlijk zonder meer afraad, is het downloaden en handmatig (compileren en) installeren van software die op geen enkele manier door openSUSE wordt ondersteund. Zo zie ik nogal eens drivers geïnstalleerd zijn, die jaren oud zijn, niet werken met recente kernels, maar ondertussen wel de eigen driver van de kernel (die er best was, maar niet werkte om andere redenen) hebben overschreven, waardoor iets dat best zou werken nu helemaal niet meer werkt. Ook heb je geen enkele garantie dat de software doet wat-ie zegt te doen. Daarmee maak je een uiterst veilig besturingssysteem -en dat is linux- kwetsbaar zonder 't door te hebben. Wil je software gebruiken, kijk dan of er openSUSE pakketten zijn, of iemand ze kan maken, of maak ze zelf via de buildservice, dan weet je in ieder geval of de software netjes praat met de openSUSE pakketten.
Op mijn server/werkstation hou ik me strak aan “the holy five”. Stabiliteit / productie zijn de sleutelwoorden daarin. Op mijn laptop heb ik wel een groot aantal repos actief, voornamelijk voor het testen van nieuwe pakketten. En dat levert met enige regelmaat conflicten op. Met 25 jaar UNIX / Linux ervaring zijn dat puzzeltjes, zonder die ervaring kunnen dat grote brokken ellende worden met instabiliteit van het systeem als gevolg.
En, het is ook steeds minder nodig om meer repos actief te hebben. Nieuwere KDE versies waren altijd een m.i. goede reden om er een paar extra repos op na te houden, maar KDE updates komen nu via de Update repo.
En, als je dan iets uit een andere repo nodig hebt, kun je er ook voor kiezen, om die repo na installatie weer te verwijderen, of die op non-actief te zetten. Al met al is het ook een beetje 't verhaal van hoe je zelf in elkaar zit: ben je puur gebruiker van standaardsoftware, dan heb je genoeg aan de distro zelf. Wil je om wat voor reden dan ook meer dan alleen dat, dan hangt er vanaf wat je precies wilt. Repos puur “aanzetten” om zoveel mogelijk software onder handbereik te hebben, raad ik ten zeerste af.