snelheid software installeren

Bij sommige distro’s heb je de mogelijkheid om te kiezen uit verschillende servers, om je updates/software vanaf te halen.
De 1 is sneller dan de andere, en je kunt dan de meest snelle server gebruiken.

Is dat ook mogelijk bij Tumbleweed?
Want heb ik toch wel vaak het probleem dat het updaten van de bronnen enorm traag gaat.
Nu weet ik omdat het een rolling distro is, dat men vaak bezig is met de servers en dat dat de snelheid kan beïnvloeden.
Maar misschien is er een manier om de snelheid wat op te krikken?

Of moet ik soms gewoon wat geduld hebben :wink:

Denk dat je toch geduld moet hebben. Soms gaat die update wel wat traag, maar mijn ervaring is dat dat niet te is.
Vind het wel grappig dat er soms wordt aangegeven dat er gezocht wordt naar de snelste server, maar dat juist dat zoeken de boel vertraagd.:sarcastic:
Heb zelf trouwens ook niet te klagen over mijn snelheid up en down, hoe zit dat bij jou ?

Ik heb een glasvezel verbinding die erg stabiel is.
Heb niets te klagen over de snelheid van de verbinding.
Ik heb ook een systeem waarop Leap staat, en daar heb ik nooit het probleem dat het verversen van de bronnen langzaam gaat.
Het is soms lastig (bij Tumbleweed) als ik via Yast software wil installeren, en ik moet wachten totdat alle bronnen zijn ververst.
Ik dacht dat misschien (net zoals Arch b.v.) je een andere server kon kiezen.

Hier even hoe 't echt zit:
Eigenlijk releaset TW elke keer dat er updates zijn opnieuw, gaat door openQA voordat e.e.a. vrijgegeven wordt naar de repo. Op dat moment constateert mirrorbrain dat die repo verandert en begint de mirrors te synchroniseren. Totdat dat compleet is, zitten we met z’n allen de dedicated TW servers lastig te vallen. Dat is met kleinere hoeveelheden updates nog niet eens zo’n probleem, het syncen naar de mirrors is dan ook zo gepiept. Maar, als er zoals gisteren/eergisteren iets als gcc6 inbegrepen is, triggert dat het herbouwen van alle pakketten, en gaat het hele proces andere proporties krijgen qua volume, waardoor het syncen ook nog 's langer duurt.
Als ik veel updates zie, terwijl ik een paar uur ervoor nog TW updates geïnstalleerd heb, wacht ik meestal een paar uur. Dan kunnen de mirrors rustig syncen, en erger ik me niet aan de trage verbinding.

Omdat TW enorm hard groeit ( als er gemeten wordt naar updates van unieke IP’s is TW groter dan Arch en Gentoo bij elkaar ), is dit probleem ook al bij de Board terecht gekomen. In het kort komt het erop neer dat er capaciteit bijgeschakeld gaat worden, maar dat vereist voorbereiding en verplaatsing van bepaalde delen waarop de openSUSE infrastructuur draait. De laatste keer dat 't aan de orde was was nog niet duidelijk hoe 't precies zou lopen, er leken ook nog andere mogelijkheden, ik zal er bij gelegenheid naar vragen.

Bedankt voor deze info.
Ik heb verder geen problemen met even wachten van het installeren van de updates.
Meestal update ik mijn systeem als ik er echt tijd voor heb.
Mocht er problemen zijn na de updates, dan heb ik tijd om te zoeken naar een oplossing.
Blijkbaar als ik tijd heb, dan zijn ze ook bezig de servers te syncen. :wink:
Want voor mijn gevoel komt dit best wel vaak voor bij Tumbleweed.

Maar goed, het probleem is dus bekend, en intussen heb ik mijn systeem weer up-to-date…