Silverlight / Pipelight - Magister. Ervaringen, opmerkingen

Graag hier ervaringen, opmerkingen Nz. met betrekking tot Pipelight / Magister. Als je foutmeldingen krijgt, graag hier posten, tussen CODE tags, de # in de editor, of middels schermafdrukken. Controleer eerst of je via de beschreven methode geïnstalleerd hebt. Zie https://forums.opensuse.org/nederlands-dutch/community/nieuws/490090-voor-magister-silverlight-gebruikers-eindelijk.html#post2583865

Om maar te openen: bij mij werkt e.e.a heel aardig. Het enige is dat ik een keer in de adresbalk moet klikken voordat ik daadwerkelijk gebruikersnaam en wachtwoord kan invoeren.

Na installeren op de desktop meteen wezen kijken in het schoolnetwerk.(zit nu thuis)
De apps die wij hebben voor magister start op alsof er Windows wordt gebruikt en na inloggen zit ik er tot nu toe in.
Geen foutmelding gezien en heb ook geen problemen met toetsenbord invoer.
Nu even op de laptop uitproberen en morgen direct inpluggen in het netwerk op school.

Ach en dan toch wat problemen met de laptop.
Bij het opstarten gaat Magister tot 93% en dan de melding,

Melding is :

Er is een ernstige fout opgetreden.
Magister wordt opnieuw geladen.
Details:
-Runtime Error
-Runtime Error
-Runtime Error
Line: Runtime Error
Position: 0
MethodName: 0

Na het klikken op OK komt de melding wederom terug en geeft die de melding al bij 0 % laden.
Jammer, even kijken of ik wat fout heb gedaan.

Kreeg ik voor een nieuwe gebruiker alsnog, omdat ik wine-install-silverlight voor die gebruiker niet had uitgevoerd.
Ook heb ik voor alle zekerheid zowel in de browsers als via zypper alle Silverlight / Moonlight rommel weggegooid. Om mij duistere reden doet google-chrome het prima, terwijl Chromium 't vertikt (zelfde ronddraaiende fout als jij, browser nek om draaien is de enige oplossing).

Zichzelf corrigerend: ik ging er vanuit dat google-chrome en chromium dezelfde plugin mappen zouden hebben, en da’s dus niet waar. In chromium ook de Moonlight extensie/plugin verwijderd en Magister werkt als een tierelier.

En Richard is al weer stappen verder…

De “mingw32” repo is niet meer nodig.
Ook het handmatig runnen van wine-install-silverlight is niet meer nodig.

Om dit te testen;
Verwijder de mingw32 repo, verwijder pipelight en de drie geïnstalleerde mingw32 pakketten die nu ook in Richard’s repo staan.
Sluit je browsers en doe


rm -rf ~/.wine-pipelight
su -c 'zypper in pipelight'

Start nu de browser en “let the magic happen” …
De bedoeling is dat de browser de silverlight installatie triggert. Liep bij mij vlekkeloos

Ik zit hier met open mond :Oen dan lol! en daarna rotfl!
Het werkt nu echt heel snel en vlot, alles kan ik doen in magister als docent.
Ook op de laptop werkt het nu prima, was inderdaad een gebruiker ook vergeten.
Maar de installatie met de nieuwe instructie is echt perfect.

En ik kijk zeeeeer in mijn nopjes. Naar netflix. In firefox onder linux. Magister komt later wel.

Helaas ben ik nu niet meer in mijn nopjes. Gisteren werd na een tijdje de video choppy. Netflix werkt nu niet meer, toen ik de computer aanzette: ik krijg een zwart scherm in zowel firefox als chrome, met de volgende netflix mededeling:

Whoops, something went wrong...
Internet connection problem

An internet or home network connection problem is preventing playback. Please check your internet connection an try again.
If the problem persists, please call Netflix at 0800-022-9859.

Error code: N8156-6205

Chrome starten via de terminal en daarna http://www.netflix.nl openen, inloggen en een film laden, levert de volgende output op: SUSE Paste
De laatste output is van het moment dat het zwarte scherm van netflix verschijnt met de hierboven genoemde tekst.
Ik heb de FAQ van pipelight gevolgd, omdat ik gisteren eerst een zwart scherm had, daarna choppy video en geluid waarna het goed werkte, na het aanpassen van het pipelight.conf bestand dat ik volgens instructie in ~/.conf heb aangemaakt:FAQs for Pipelight : Questions : Pipelight.
Omdat ik bang was, dat ik een verkeerde instelling hierin had gemaakt, heb ik dit bestand eerst gewist om te kijken hoe pipelight dan werkte, maar gaf dezelfde Netflix foutmelding.
Magister wil nu trouwens ook niet meer laden, maar de stuiterende balletjes wel.
Mijn lokale pipelight.conf:SUSE Paste

Type en versie van mijn openSUSE systeem zijn vermeld in mijn signature. Afmelden en aanmelden met IceWM ipv met KDE maakte trouwens geen verschil. Ook netflix uitproberen in het profiel van een nieuwe gebruiker levert dezelfde foutmelding op.

Mmmm, #vervelend woord :D.

Maar goed, wat doe je dan? Dan maak je de registratie bij netflix af, en probeert zelf even een aflevering van the Killing te kijken. En dat werkt…
Ik weet niet waar je wine (ik neem tenminste aan dat je netflix op één of andere wine manier aan de praat gekregen hebt ) verder voor nodig hebt, maar ben benieuwd wat er gebeurt als je je browsers afsluit, je ~/.wine hernoemt naar ~/.wine.orig14092013 en dan opnieuw probeert netflix te benaderen. Of, beter nog, wat gebeurt er voor een kompleet nieuwe gebruiker. Ik denk namelijk dat er dingen botsen.

Een andere oplossing om je netflix weer werkend te krijgen, is wine (en evt. wine-32bit) te downgraden naar de “stock” openSUSE versie. Wine zou dan de eigen configuratie even opnieuw uit moeten voeren, waarna alles weer bij het oude is (dat doet wine standaard als er een versie verschil wordt geconstateerd).

Ik heb netflix aan de praat gekregen zonder iets in wine te doen, denk ik. Ik heb namelijk gewoon tegelijk met pipelight de gepatchte versie van wine geïnstalleerd in het repo van Richard. En dan moet je volgens de website van pipelight naar Netflix kunnen kijken, als je in je browser ook een user agent switcher installeert. Ik heb dat gedaan volgens instructies op de website van pipelight, bij de eerder genoemde FAQ.

Dit even ter aanvulling op mijn post hiervoor. Ik heb ~ /.wine hernoemd en vervolgens de browser opnieuw gestart en de website van netflix geopend. Filmpje geladen, boem, het inmiddels bekende zwarte scherm met de foutmelding van Netflix. Hetzelfde geldt trouwens voor het starten van netflix in een compleet nieuwe gebruiker.

Ik ga nu met het downgraden van wine aan de slag.

PS: op mijn oude HP-laptop draait netflix zonder problemen onder openSUSE 12.3, kernel, 3.10, XFCE en daar heb ik dezelfde installatieprocedure uit jouw artikel uitgevoerd. Alleen stond daar nog geen wine op.

Klaar met downgraden van wine naar de stock-versie 1.5 in de openSUSE repo. Pipelight en alles wat er mee samenhing is ook verwijderd. Daarna heb ik het bestand ~/.config/pipelight gewist en de mappen ~/.wine en ~/.win-pipelight hernoemd.
Toen heb ik wine config geladen en inderdaad werd de configuratie van wine aangepast.

Toen heb ik de instructies weer opgevolgd in jouw artikel.
Na het opstarten van firefox begon het gebruikelijke proces van klaarmaken wine prefix en downloaden/installeren van silverlight. Netflix werkt op zich wel, maar met stotterend beeld en vervormd geluid.
Het opvolgen van de instructies op https://answers.launchpad.net/pipelight/+faq/2356 helpt nu niet. Ook niet na herstarten van het systeem. Het beeld stottert nog steeds en het geluid is nog steeds vervormd.

Als ik firefox start via de terminal, krijg ik de volgende output vanaf het moment dat de video laadt:

fixme:module:GetModuleHandleExW should pin refcount for 0x240000
fixme:advapi:RegisterTraceGuidsW (0x10015fbb, 0x1008c460, {00000000-7ac4-430a-94e4-b0dfd254650f}, 1, 0x7a9e058, (null), (null), 0x1008c468,): stub
fixme:ntdll:NtLockFile I/O completion on lock not implemented yet
fixme:advapi:RegisterTraceGuidsW (0x87d5c5b, 0x89dad40, {00000000-7ac4-430a-94e4-b0dfd254650f}, 1, 0x7a9e368, (null), (null), 0x89dad48,): stub
fixme:advapi:GetCurrentHwProfileW (0x7a9e428)
ALSA lib pcm.c:7810:(snd_pcm_recover) underrun occurred
ALSA lib pcm.c:7810:(snd_pcm_recover) underrun occurred
ALSA lib pcm.c:7810:(snd_pcm_recover) underrun occurred
ALSA lib pcm.c:7810:(snd_pcm_recover) underrun occurred
ALSA lib pcm.c:7810:(snd_pcm_recover) underrun occurred
ALSA lib pcm.c:7810:(snd_pcm_recover) underrun occurred
ALSA lib pcm.c:7810:(snd_pcm_recover) underrun occurred
ALSA lib pcm.c:7810:(snd_pcm_recover) underrun occurred
ALSA lib pcm.c:7810:(snd_pcm_recover) underrun occurred

enzovoort.
Dat lijkt me wine gerelateerd. Ik ben nou wat te slaperig, maar morgen met een heldere kop zal ik eens verder kijken. Iets met

env WINEPREFIX="/home/andre/.wine-pipelight" winecfg

Zo moet ik de geluidsinstellingen kunnen aanpassen lijkt me. Of weet iemand iets beters?

Oké, ik geef het op. Via Google kan ik niet iets vinden (op de exacte tekst van de Alsa foutmelding, op verkorte versies ervan en tenslotte op “pipelight Alsa underrun”). Op de website van pipelight ook niet (misschien keek ik niet goed). Via WineHQ kwam ik ook niet verder.
Ik vermoed zelf dat er iets niet helemaal lekker loopt tussen wine, Alsa en PulseAudio, maar krijg dat niet bevestigd. Misschien nog een wine patch nodig?

Iemand?

Even geen idee. Bij mij loopt e.e.a. zowel op 12.2 als op 12.3 als op Tumbleweed zonder mekkeren.

Hier hetzelfde probleem. Netflix-desktop werkte goed en toen ik dit zag dacht ik dus ook dat ik Netflix in de openSUSE firefox kon draaien… maar nee…

Allereerst gaf de instalatie conflicten aan met de netflix-desktop variant van Wine (Compholio)… Die dus verwijderd en pipelight geinstalleerd. Maar het werkt niet. Denk dat de Compholio variant toch een andere configuratie heeft specifiek voor Netflix.

Ik zal er eens mee experimenteren op mijn normale PC voor ik het doe op mijn HTPC.

Nope, de patches zijn dezelfde als de Compholio versie.

Kun je eens kijken in de Firefox add-ons / Chrome extensions? Of daar niet iets “aan” is blijven staan? Heb nog even nagekeken, maar de wine patches zijn exact dezelfde.

Begrijp ik 't goed als ik denk dat netflix-desktop FF voor windows gebruikt?

Klopt. Ik geloof Windows variant van FF 18 en Silverlight 4 in plaats Silverlight 5 die Pipelight gebruikt. Hij maakt ook een speciale Wine folder aan met de configuratie. Het is ook de Wine variant waar YAST problemen mee heeft denk ik.