scrollen touchpad

Mijn touchpad (HP laptop) onder tumbleweed blijft vreemd doen.

Voor Plasma 5 heb ik op de engelse gedeelte van dit forum een tijdelijke oplossing gekregen, en die werkt.
Alleen heb ik op mijn laptop meerdere DE"s staan, waaronder ook Gnome.
Het scrollen werkt overal goed behalve in een Libreoffice-bestand.
Herkent iemand dit probleem, is er een “fix” voor?

Welke workaround ( tijdelijke oplossing ) ? Deze ?

synclient VertScrollDelta=30 HorizScrollDelta=30 SingleTapTimeout=10

of ( benieuwd ) een andere?

Ik weet dat 't in de mailing lists al gemeld is, m.n. het scrollen als een dolle, maar bij mij is het “tappen” ook niet zoals het moet zijn. Onwerkbaar is teveel gezegd, maar soepel is anders :D. Eerlijk gezegd te druk geweest om me er mee bezig te houden. Weet alleen dat Leap er geen last van heeft op dezelfde laptop.

Ja, die workaround bedoel ik.
In Plasma 5 kan ik nu in ieder geval weer “redelijk” normaal de touchpad gebruiken.
In Gnome blijf ik een probleem houden met Libreoffice bestanden… daar kan ik helemaal niet scrollen (ook niet met de workaround)

Zou wel 's kunnen kloppen. GNOME is GTK3 gebaseerd, LibreOffice voor zover ik weet nog steeds GTK2. Vergelijk maar met dingen “zetten” in Plasma5, die geen effect hebben op KDE4 applicaties. Ik heb ook al aanpassingen via /etc/X11/xorg.conf.d/20-touchpad.conf ( o.i.d. ) gezien, maar daar werden zo verschikkelijk veel settings geactiveerd / ingesteld, dat ik ernstige twijfels kreeg, en kon de OP ook niet aangeven welke nou precies het effect had die nodig was.
Ik ga vanavond nog even kijken of er op bugreports al wat meer reactie is. Voor zover ik 't heb kunnen zien heb ik er in Leap 42.1 met dezelfde /home geen last van.

Aha, dat verklaart waarom ik alleen last heb met Libreoffice.
Had al een beetje rondgekeken op bugzilla, er staat wel iets over scrolling in Plasma 5.
https://bugzilla.opensuse.org/show_bug.cgi?id=969830

Maar heb verder niets gevonden over scrollen en Gnome.

Hi
http://forums.opensuse.org/showthread.php?t=514256

zypper in xf86-input-libinput
reboot

Many thanks!
It wasn’t installed.
Plasma 5 is up and “scrolling” again!

Problem still exist in Gnome (Libreoffice)
But that could be like @Knurpht says, that Libreoffice is still gtk2

Malcolm, we hereby declare you an honorary dutch openSUSE user !!

Mind: I had been messing around with the KDE Systemsettings - Input Devices - Touchpad settings, found Enable Clicking was not enabled. Set to defaults and all back to normal.

Dank je wel !!