Ik heb een 2 TB (3,5 inch) harde schijf en een USB3 alluminiun harddisk behuizing aangeschaft.
Indelen met Gparted ging zonder problemen, de partitietabel is aangemaakt en daarna
heb ik de hele harde schijf als EXT4 schijf ingedeeld.
Het label van de schijf is “UPGRADE”.
De schijf wordt in Dolphin (in KDE Plasma) herkend als “/run/media/Gebruikersnaam/UPGRADE/”.
(Uiteraard is “Gebruikersnaam” een fictieve naam, i.v.m. eventuele beveiligings problemen heb ik dat in dit bericht toch maar zo gedaan)
Als ik de eigenschappen van deze schijf in Dolphin op vraag blijkt dat “Gebruiker : root en Groep : root” eigenaar is.
Ik kan de schijf dus alleen als root gebruiker gebruiken.
Ik wil echter ook als standaard (niet root) gebruiker (Gebruikersnaam) de schijf gebruiken, dus met lees- en schrijf rechten.
Er is maar 1 standaard gebruiker op mijn systeem aangemaakt, er zijn dus geen meerdere standaard gebruikers.
Een andere USB harde schijf wordt in Dolphin als “Gebruiker : Gebruikersnaam en Groep : users” weergegeven.
Hoe kan ik er voor zorgen dat ik de nieuwe USB harde schijf als standaard gebruiker met lees- en schrijf rechten kan gebruiken ?
Zouden de commando’s “su -” en “chown -R root:disk /run/media/Gebruikersnaam/UPGRADE” het probleem oplossen ?
(Ik gebruik openSUSE 15.4 met KDE Plasma)
Het schijnt dat je een heleboel basiskennis mist. Aanbeveling: Korte uitleg: Inleiding, en spciaal de stukjes in de sectie “Mass storage: schijven, partities, file systems, mounten:”.
Om te beginnen zou ik zo’n file systeem nooit via de desktop (KDE in dit geval) laten mounten, maar gewoon een entry in /etc/fstab maken. Dan is hj er altijd en altijd op hetzelfde mount point.
Als je in plaats van een willekeurig “partitioneer programma” gewoon YaST > Systeem > Partitionering had gebruikt had je daar de mogelijkheid gezien om bij boot te mounten en ook waar (en neem dan een logische plek, aangezien ik niet weet waarvoor je die ruimte wil gebruiken kan ik je daarin niet aanbevelen).
Als het de bedoeling is dat één bepaalde gebruiker dat moet kunnen gebruiken zoals hij dat bijv. van alles in zijn home directory kan, dan moet je inderdaad de root van dat bestandssysteem van eigenaar veranderen. Dus als er gemount is op bijv /home/gebruiker/filmpjes/ dan moet je als root:
De bewuste USB3 harde schijf zal af en toe worden gebruikt.
Het is dus niet nodig dat de schijf altijd beschikbaar is.
Dus wat mij betreft valt de “fstab optie” daarom af.
De “chmod optie” is dus wat mij betreft de beste optie.
Inloggen als root met “su -” werkt zonder problemen.
Het commando “chmod gebruiker:users /run/media/gebruiker/UPGRADE” geeft
als foutmelding “chmod: invalid mode: ‘gebruiker:users’. Try ‘chmod --help’ for more information.”.
Niet echt. Je kunt altijd de optie nofail toevoegen. Dan stop de boot er niet op en heb je toch alle gegevens geconfigureerd voor als je wilt mounten.
Maar dat is allemaal je eigen keuze.
Ik weet niet waarom je vermeldt dat su - werkt. Waarom zou dat niet werken?
O ja. En asljeblieft, vertel geen verhaaltjes van: als ik dit doe dan krijg ik dat". Altijd kopieëren/plakken van kommando en uitvoer van de terminal in de post. En dan tussen </> zetten.
Vreemd, op al mijn Tumbleweed machines heeft de gebruiker dezelfde naam als de groep. Maar zoals al is aangegeven, is de fout van de TO om chmod te gebruiken in plaats van chown.
Nee, dat was mijn fout. Ik heb het verkeerde advies gegeven.
Er is nergens vastgesteld dat dit Tumbleweed is volgens mij (of kijk ik scheel?).
In ieder geval op alle installaties die ik gedaan heb (van ver voor Tumbleweed bestond) wordt bij installatie gevraagd om eem gebruiker te installeren en wordt die dan aan de groep users toegekend.
Ik kan dat niet bewijzen, want ik heb op mijn systemen de “normale” gebruikers een eigen groep gegeven (en ik heb een andere user wel de groep users gegeven), dus dat is niet meer de versteksituatie.
De OP heeft het in zijn “ergens gevonden :(” kommando over group disk. Dat is waarschijnlijk grote onzin.
Maar misschien moeten we toch gaan uitzoeken welke primaire groep de gebruiker gebruiker eigenlijk heeft.
Ik ben alleen bang dat dat niet meevalt als de OP de echte user name gheim wil houden (ik weet niet waarom, maar ja, als hij dat wil).
Henk, je hebt gelijk. Deze thread gaat over Leap. En in Leap is de standaardgroep gebruiker. Ik was gewend aan mijn Tumbleweed machines waar de standaard anders is…
OK, je bedoelt dat wat je laat zien van een Tumbleweed systeem is, geïnstalleerd op 25 januari en dat toen de gebruiker beheerder tijdens het installeren is toegevoegd en als daarbij de group users kreeg.
Ik geloof je wel, maar zoiets is moeilijk te bewijzen, tenzij misschien als je nu een verse TW installatie doet en dan direct post.