Schermprobleem bij een nieuwe installatie.

Op een afzonderlijke HD (Sdc) heb ik een nieuwe instalatie gedaan. (Sdc1 = /, Sdc2 = /Home)
De installatie is zonder enig probleem verlopen. Na herstart verschijnt het OpenSuse embleem maar de andere schermen zijn, na een muisklik op het scherm, enkel in miniatuur en slechts gedeeltelijk zichbaar.
Ik vermoed dat de driver voor de videokaart (NVIDIA GeForce 6100 to GeForce 7950) niet wordt opgeladen (of niet geplukt van het internet?)
Met MAGEIA werkt alles perfekt. Ik wil Suse eens proberen (Dual boot).
Alle hulp wordt met dank aanvaard.

Dag,

Ten eerste: over welke openSUSE versie hebben we het hier?
Dan: hoe is die NVIDIA driver geïnstalleerd?
Wat bedoel je precies met ‘andere schermen’?
Log je zelf in, of word je automatisch ingelogd?

Dank voor het snelle antwoord.
Het betreft een totaal nieuwe installatie versie 13.1 verleden week van het net (Opensuse) geplukt.
Welke driver er gedeurende de Suse installatie wordt opgeladen weet ik niet. In mijn huidig linux systeem (MAGEIA, vroeger MANDRIVA en daarvoor MANDRAKE) op dezelfde PC (Dual Boot) is de NVIDIA GeForce 6100 to GeForce 7950 (NonFree repositories) gebruikt.
Bij het einde van de installatie wordt automatisch herstart en vraagt naar de gebruiker en het paswoord.
Dan verschijnt er een zwart scherm met rechts het Suse logo, rechts bovenaan DESKTOP, en links bovenaam een rechthoek met 4 grote ikonen waaronder firefox. Als ik daarop klik krijg ik verschillende verwrongen onbruikbare schermen op elkaar die bij iedere muisklik veranderen.
Verder Niets. Geen takenbalk Niets.
Heb ik bij de installatie iets over het hoofd gezien? Misschien bij het manueel configureren van sdc1 (/) en sdc2 (/home)?

Beste Deken,

als je nog kunt surfen onder de omstandigheden die jij beschrijft, surf dan naar :
https://en.opensuse.org/SDB:NVIDIA_drivers
Als ik kijk naar de versie van de Nvidia driver die jij in je vraag hebt genoemd, moet je volgens mij op de 2e groene knop drukken ( GeForce 6 en 7 ).
Deze driver wordt automatisch geïnstalleerd.
Na installatie pc herstarten.

Kun je niet surfen onder de huidige omstandigheden, dan opnieuw openSUSE installeren en kies dan F3 : No KMS en bij F5 No ACPI
Na installatie zit je dan in een 640 x 480 scherm en kun je als nog naar eerder genoemde site gaan, enz.

Succes !

Wat André aangeeft is een weg, misschien wel zo simpel is:

• Starten, niet inloggen
  • Ctrl+Alt+F1, je gaat naar de console
  • Log in met je gebruikersnaam en wachtwoord
  • type
su -c yast

, geef je root wachtwoord in

• Je ziet nu de ncurses versie van Yast, navigeren kan met TAB en pijltjestoetsen
  • Software - Softwarebronnen - Toevoegen - Bronnen onderhouden door de gemeenschap
  • Vink de NVIDIA repo aan, OK, OK
  • Software - Softwarebeheer
  • Als het goed is, zijn de NVIDIA driver pakketten voorgeselecteerd voor installatie
  • Accepteren
  • Na installatie Yast verlaten, type
su -c reboot
  • Na de herstart zou de NVIDIA driver actief moeten zijn, en je scherm normaal