Schermbeveiliging

Hallo,

Als schermbeveiliging in OpenSUSE 12,2 gebruik ik Diavoorstelling Versie 2.3.0 in KDE Development Platform 4.8.5 (4.8.5) "release 2. Op zich werkt deze bijna perfect op de overgangen tussen de foto’s in. Ook deze werken bij allemaal perfect op de kleine blokjes en spikkels na. Ik neem aan dat deze spikkels razend snel de foto zwart moet maken om vervolgens de volgende foto razend snel zichtbaar te maken. Dit werkt bij mij tergend langzaam. Nu vroeg ik me af of er een manier was om de overgangen uit te schakelen zodat de foto’s gelijk zichtbaar worden en verdwijnen. Of misschien is er een andere diavoorstelling te installeren waarbij dit wel ingesteld kan worden.

Al vast bedankt voor jullie tijd en hulp.

Met vriendelijke groet
Kees Verhagen

Wat voor videokaart heb je, Kees?
En, meteen daar maar bij, heb je er ook last van als je de destkopeffecten uitzet? Alt-Shift-F12

Hallo Knurpht,

Mijn videokaart is een ATI mobility Radeon HD 5470 met 1 GB.

Alt-shift-F12 geprobeerd maar maakt geen verschil dus maar weer aangezet.

Met vriendelijke groet
Kees Verhagen

Heb je voor die ATI ook de fglrx driver geïnstalleerd? Ik denk dat de open source driver 't niet trekt.

Euhh, nee (denk ik). Het systeem werkt zo geïnstalleerd van de DVD en werkt verder perfect maar hoe moet ik die driver dan installeren?

Met vriendelijke groet
Kees Verhagen

AMD heeft een beta Linux driver, jouw kaart wordt er wel vermeld.
Misschien heb je er wat aan.

http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/RN_LN_CAT13-2_Beta.aspx

Inmiddels via Google de fglrx driver gevonden en de manier van installeren (Yast one click). De driver geïnstalleerd en de overgangen zijn sneller geworden. Toch blijf ik sommige overgangen een langdurige kwestie vinden, wel wat meer acceptabeler maar als er een manier is om de overgangen uit te zetten zou ik heel graag die mogelijkheid willen proberen.

Ik heb dat hier maar 's even getest, denk dat ik (met Intel en met NVIDIA) wel zie wat je bedoelt. In de instellingen kun je daar ook niets aan veranderen. 's Even kijken wat daar precies aangestuurd wordt, er is toch geen schaatsen op TV :D.

Wel, dat was dat dan. Ik kan hier niets vinden. Ongetwijfeld wordt er van dezelfde libs gebruik gemaakt als wanneer je de diavoorstelling van digikam gebruikt, maar ik zou niet weten waar ik 't moet zoeken, in die zin dat je er ook wat aan zou kunnen veranderen. Gebruik zelf overigens al jaren geen screensaver meer, scherm wordt gewoon zwart.

En dan de laatste hierover: er zijn nogal wat bugreports te vinden, die melding maken van hetzelfde fenomeen, daarbij wordt ook hoge CPU belasting gemeld. Denk niet dat wij daar hier een oplossing voor kunnen vinden. Wel werd nog genoemd dat het uitschakelen van de desktopeffecten e.e.a. wat verbetert.
Persoonlijk heb ik 't idee dat we hier met oude code te maken hebben, die niet lekker met de grafische chips van vandaag de dag kan omgaan.

En … gevonden:

kwrite ~/.kde4/share/config/kslideshow.kssrc

Dit opent het instellingen bestand van de diavoorstelling, kslideshow. Voeg hierin de volgende regel toe:

EffectsEnabled=false

Werkt bij mij meteen. Effecten zijn verdwenen. Heb ook nog gevonden, dat je om bepaalde effecten eruit te halen echt de broncode zult moeten bewerken, en de code opnieuw compileren. Niet ideaal.

Uit geprobeerd en bij mij werkte het ook direct en het is precies wat ik wilde.
Bedankt voor het uitdokteren!