Scherm wordt zwart na booten (11.4)

Na een lange tijd weer op Windows gezeten te hebben, vond ik het toch weer eens tijd voor verandering, dus ben ik gisteren terug overgeschakeld op Opensuse. Ik heb gewoon een nieuwe install gedaan van 11.4 en ben dan begonnen alles te updaten. Ik heb ook nog een paar dingen zelf geïnstalleerd zoals TeamSpeak, Teamviewer, de nieuwste ATI Driver en Gnome Shell om even uit te proberen. Na die installaties startte ik OpenSuse terug op, maar net ongeveer als Gnome zou moeten starten, valt mijn scherm gewoon uit. En niet gewoon zwart, maar het lampje van mijn scherm wordt weldegelijk oranje i.p.v. groen. Dus hij krijgt geen input meer, vermoed ik.

Als ik in Safe Mode opstart, kan ik wel verderdoen, maar zonder GUI. Dus waarschijnijk ligt het aan Gnome??

Ik heb ook al gedacht dat het zou liggen aan Gnome Shell, dus heb ik dat terug verwijderd, maar dat heeft ook niet uitgemaakt.

Heb een zelfde probleem een tijdje geleden gehad met een KDE installatie
Kreeg wel de melding in mijn scherm dat de monitor niet werd ondersteund, dat was nadat het beeld wegviel en de het lampje van de monitor (Acer) op oranje ging
Het bleek dat de ATI driver van de X1650 pro kaart niet up to date was heb in safe mode toen toch weer een update van ATI drivers uitgevoerd.
Daarna was het probleem weg.

Dan dit nog even.
Hoop dat jouw kaart niet op een oude ATI driver is aangewezen,.
ATI ondersteund b.v de oudere Radeon serie niet meer geheel onder linux en windows misschien dat de link naar softpedia iets opleverd.

Download ATI Radeon Linux Display Drivers 11.3 for Linux - ATI Radeon Linux Display Drivers are proprietary Linux drivers for ATI Radeon cards. - Softpedia

Dit kan het dus jammergenoeg niet zijn bij mij, aangezien ik voor het probleem de nieuwste driver geïnstalleerd had van de ATI site (11.3 dus). Te oud zal mijn videokaart ook wel niet zijn, want het is een HD5870 :wink:

Ik heb nu OpenSUSE opnieuw geïnstalleerd en m’n home folder gelaten zoals vroeger. Nu heb ik het ook weer geüpdate, maar nog niet gereboot. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren :\

Als dit gebeurt tijdens/na het opstarten van de desktop (lees X-server) verdient het altijd aanbeveling een nieuwe gebruiker aan te maken en als deze gebruiker proberen in te loggen. Als het probleem dan ook bestaat, zou je aan een driver probleem moeten denken, zo niet , dan zit 't 'm in de instellingen van je account.

Al geprobeerd om de driver via de repos te installeren?

Heb ik ook al geprobeerd. Ik heb nu dus OpenSuse opnieuw geïnstalleerd, ik heb deze keer mijn driver van de repos gehaald, maar het was weeral dat probleem. Ik weet nu niet of het ligt aan de driver, want ik heb nogal veel geïnstalleerd, met de gedachte dat er deze keer wel niets fout zou gaan. Ik heb dus weer hetzelfde probleem.

Zou het misschien hier iets mee te maken kunnen hebben? Daar gaat het wel over updaten van 11.3 naar 11.4, voor zover ik begrijp, maar er zijn mensen die zeggen dat ze dan juist hetzelfde probleem hebben (scherm valt uit na opstarten). En ik heb toevallig ook wel iedere keer “zypper dup” gedaan.

Op moment van schrijven ben ik OpenSuse dus voor een derde keer aan het installeren (gewoon omdat iedereen zegt dat je na dat probleem beter opnieuw installeert). Ik ga nu wel nog even wachten met belangrijke dingen te installeren, zoals drivers, totdat ik ergens een oplossing vind. Want in een vierde keer installeren heb ik niet echt zin. :frowning:

Je zou van een live CD kunnen opstarten, en eens kijken hoe het dan loopt.

Iedere keer dat ik Opensuse opnieuw geïnstalleerd heb, deed ik het met de Live CD. Dus die werkt perfect. Ik ben nu van plan om voorlopig niet meer “zypper dup” te doen. Want ik begin echt het vermoeden te hebben dat het daar aan ligt. Nu heb ik het probleem namelijk niet (en ook nog geen zypper dup gedaan). Misschien dat ik het nog eens ga proberen als Gnome 3 uit is :stuck_out_tongue: