De scanner Canon Lide 20 is goed benaderbaar en scant prima.
Een preview en een scan worden goed getoond.
Daar is geen probleem echter zodra ik de gemaakte scan wil opslaan loopt de gebruikte toepassing vast en moet ik het programma afbreken.
Dit gebeurt in Libre-office writer / presenter / impress, Gwenview en Skanlite.
Met Gimp kan ik helemaal niet meer scannen, daar zit de mogelijkheid om een scan te importeren in het geheel niet meer bij.
En je vraag is? :D.
Heb je ook meldingen, Ben? Programma vanuit een terminal opstarten, laten vastlopen en dan in het terminalvenster kijken, of je dingen als “Error”, “Critical” ziet.
Hieronder een melding vanuit libre office, deze melding is vergelijkbaar met die in gimp en gwenview.
Dat de applicatie zich misdraagt is duidelijk (stouterd)
linux-kech:~ # libreoffice
Connecting to deprecated signal QDBusConnectionInterface::serviceOwnerChanged(QString,QString,QString)
QDBusConnection: session D-Bus connection created before QCoreApplication. Application may misbehave.
QDBusConnection: session D-Bus connection created before QCoreApplication. Application may misbehave.
kbuildsycoca4 running...
Gkbuildsycoca4 running...
kbuildsycoca4(3142) parseLayoutNode: The menu spec file contains a Layout or DefaultLayout tag without the mandatory Merge tag inside. Please fix your file.
Aaargh, als ik naar de prompt kijk, start je libreoffice als “root”…Nooit doen, applicaties starten met root-permissies kan vrij akelige gevolgen hebben, ook voor andere gebruikers.
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik mijn scanner alleen gebruik via Skanlite of xsane, niet via LO. Ik weet dus ook niet hoe LO de scanner aanroept. Wat je in ieder geval kunt proberen is kijken wat er voor een nieuwe/schone gebruiker gebeurt. Als je al een testaccount hebt, moet je voor het testen eerst alle instellingsmappen in de homedir ervan verwijderen of hernoemen. Dus “~/.ooo3” én “~/.libreoffice”.
Tja in root is niet best, maar als user krijg ik niet te zien waar het fout gaat.
Ga eerst nu de instellingsmappen verwijderen en kijken wat er dan gaat gebeuren.
Ik neem aan dat je ze “weg zet”. Verwijderen is zo zonde als 't niets uithaalt.
Ja heb ze netjes weggezet en dus verwijderd .
Helaas haalde het niets uit… jammer dan.
Heb nu Xsane erbij gezet en deze werkt prima en slaat de gescande documenten wel op, ga ik voorlopig even met Xsane verder.
Dus deels wel opgelost.
Omdat ik toch nog wat moest doen, heb ik vanuit Writer gescand, ging helemaal goed, maar een stuk minder snel dan via Skanlite en dan in het document plakken…Dit ter info
Tja dan zit er toch iets niet helemaal goed in dat Skanlite bij mij.
Maar dat is geen nieuws.
Xsane werkt prima, ik scan best wel veel de laatste tijd en dan ook nog wat aanpassingen in de afbeeldingen en documenten via Gimp e.d.
Dus eigenlijk ben ik beter af met Xsane.
Zal binnenkort toch wel even gaan kijken waarom dat het misgaat met skanlite het moet gewoonweg goed werken.
Nogal laat commentaar en dan ook nog geen advies alleen een paar waarnemingen - meer voor vermaak dan voor lering.
Mijn scanner is een hp ScanJet 3300C.
Onder 11.4 bood KDE de keuze uit Skanlite en Xsane. Test met een A4-tje: Skanlite: een egaal midden-grijs vlak. Xsane OK.
Onder 12.1: alleen Skanlite beschikbaar. Een A4-tje wordt gescand tot een onleesbaar plaatje.
Toenheb ik Xsane geïnstalleerd en dat werkte prima.
Het lijkt alsof er ergens een libje mist. Maar welke? Geen idee. Heb thuis ook nog even de mijne zitten stressen met allerlei opties, maar ik krijg het niet ondersteboven, zowel xsane als skanlite werken, produceren dezelfde kwaliteit ouput. Wat je zou mogen verwachten.
Dan blijft het toch een beetje vreemd.
Ik zal en moet Skanlite ook eens aan de praat krijgen.
Inderdaad een lib. die niet meekomt bij de installatie?
zal het meemaken.
Start skanlite eens vanuit een terminal, zou toch iets moeten “zeggen”. + Je zou je skanlite settings eens weg kunnen gooien.
Scannen lukt maar bij het opslaan de volgende mededeling
ben@linux-kech:~> skanlite
Skanlite(22805): couldn't create slave: "Niet in staat io-slave aan te maken.
KLauncher antwoordde: Onbekend protocol: ''.
"
Zal eens Skanlite weggooien en opnieuw proberen.
AAAAHHHH het duurt gewoon heeeel lang voordat het gescande plaatje wordt opgeslagen.
Zat wat te treuzelen en hop opslag met de melding
QProcess: Destroyed while process is still running.
QProcess: Destroyed while process is still running.
Ik werk met een Agfa Snapscan e42 (dus haast prehistorisch) met xSane. Na de instelling verloopt en verliep alles als de gesmeerde bliksem.
Veel sneller dan onder Windows met het eigen Agfaprogramma.
Ik heb alleen problemen met multiple pagedocumenten.
Ik zou durven zeggen : indien goed met xSane : houden zo!
Groeten,
W
Ik zou zo zeggen, dat is een wijs woord.