Samsung Galaxy S2 niet zichtbaar?

Hallo,

Ik zit met het volgende: ik koet wat bestanden van mijn Samsung Galaxy SII afhalen, nogal grote videobestanden. Echter als ik mijn mobiel aan de pc hang (eerst de stappen opgevolgd die mijn mobiel toonde) zie ik mijn mobiel niet staan in Dolphin. Hoe kan dat?

De stappen die ik moet doen op mijn mobiel zijn:

Applicaties > Instellingen > Draadloos en netwerk > Meer… > USB-hulpprogramma’s > Opslag verbinden met pc USB kabel aansluiten > Opslag verbinden met pc.

En dan in Dolphin… NIETS!

Tsjk, Tsjk. Het is werkelijk droevig :frowning:

Ergens onder uit de zak haal ik openSUSE 12.2 en KDE.

Als je een storage device aansluit (en je bent ingelogd in jouw geval. in KDE) moet (let op, zou moeten) de “device notifier” uit je panel omhoogkomen. Je kunt dan daar op het device klikken en krijgt dan wat mogelijkheden om te openen aangeboden (met file manager (dus Dolphin) is daar meestal bij, soms ook andere als er verondersteld wordt dat het een kamera is bijv.).

Daar moet je eerst iets kiezen, anders wordt er niet gemount. Als er eenmaal gemount is geloof ik inderdaad dat reeds toevallig openstaande Dolphin vensters er ergens links een dingetje bijkrijgen. Ik let daar nooit zo op.

De vraag is dus of je de pop-up krijgt.

Zo niet, doe dan (met het device aangesloten)

lsusb

en post dat (tussen CODE tags natuurlijk). Eens zien of het ding gezioen wordt en als wat.

Probleem met Samsung apparaten is dat de interne opslag iets anders geregeld is. Wat je in ieder geval kunt doen is de videobestanden op je foon verplaatsen naar de sd-kaart, en dan wel de externe sd-card. Veel Samsung apparaten melden de interne opslag ook als sd-card. En dan hebben ze ook nog eens updates de wereld in gestuurd die de afhandeling van storage weer net iets anders maken. Schijnt een puur Android iets te zijn, wat Samsung niet aanpast.

In een post in de engelstalige forums vond ik dit:

Verander / Voeg toe in het bestand /etc/usb_modeswitch de regel

DisableSwitching=0

in

DisableSwitching=1

Uitleg: veel mobiele telefoons geven opdracht usb_modeswitching uit te voeren. Daardoor meldt de telefoon zich als modem, en verdwijnt de opslag op de telefoon uit beeld. Door de regel toe te voegen wordt modeswitching uitgezet, en kun je de opslag aankoppelen. Kan dit niet testen, heb geen SII of SIII.

In een post in de engelstalige forums vond ik dit:

Verander / Voeg toe in het bestand /etc/usb_modeswitch de regel

DisableSwitching=0

in

DisableSwitching=1

Uitleg: veel mobiele telefoons geven opdracht usb_modeswitching uit te voeren. Daardoor meldt de telefoon zich als modem, en verdwijnt de opslag op de telefoon uit beeld. Door de regel toe te voegen wordt modeswitching uitgezet, en kun je de opslag aankoppelen. Kan dit niet testen, heb geen SII of SIII.

Heb zelf ook een Galaxy S2 en die werkt prima met Linux / openSUSE… Ik heb deze telefoon in verschijdene openSUSE, Linux Mint en Ubuntu’s gebruikt…

De stappen die Nomko noemt zijn goed (heb zelf mijn telefoon in’t Engels, maar de termen kloppen wel).

En net zoals HCV al zei komt er dan gewoon een notificatie dat je twee nieuwe drives beschikbaar hebt. Of 1 als je geen SD kaart in de telefoon hebt… Dolphin pakt het ook gewoon… Of je hem nu al open hebt of niet de drives verschijnen gewoon…

Enige wat je moet doen is de USB kabel pas aansluiten op de telefoon wanneer deze dat zegt… Ook echt niet eerder want dan pakt openSUSE hem als MTP device, niet als USB opslag…