Ik heb alle commando’s gevolgd, ik heb zelfs de configuratie in het smb.conf bestand gekopieerd maar het lijkt niet te werken. Ik kan niet met mijn client connecteren op het domein.
Mijn setup:
Server: OpenSUSE 12.3
IP: 10.3.3.14
Client: windows 8
IP: 10.3.3.25
Telkens wanneer ik het domein wil veranderen naar “EXAMPLE” op de client vraagt hij om in te loggen. Ik log hier in met “user1” zoals op de tutorial staat en dan krijg ik deze error.
The following error occured attempting to join the domain “EXAMPLE”:
The specified domain either does not exist or could not be contacted.
Is dit een probleem met mijn smb.conf of is het een IP probleem? Ik kan pingen tussen de 2 machines.
Ik ben ten einde raad.
Wat wil je precies bereiken? Dat je linux bak als windows server werkt, of wil je alleen bestanden kunnen delen?
Heb je ook gekeken naar Yast - Network services - Windows domein / Samba?
Je moet daartoe eerst het pakket yast2-samba-server installeren.
Als je instructies zoekt, zoek dan bijv. op “openSUSE Samba”. Het kan heel goed zijn, dat je nu dingen net niet op de goede plek hebt staan.
Neem nooit gebruikersnamen als “user1” over. Echte gebruikersnamen geven je inzicht.
Één van de dingen die vaak misgaan met Samba, is dat de samba gebruikers niet bestaan als linux gebruiker. Aangezien linux de bestandsrechten op schijf afhandelt, kan een Windows / samba gebruiker rechten hebben wat-ie wil, schrijf of leesrechten heeft-ie niet.
Als je e.e.a. via Yast gedaan had, had je o.a. ook een checkbox gezien voor het openen van de firewall.
Ook moet je controleren of samba überhaupt wel draait.
Wel, de bedoeling is om samba als een windows server te laten werken. Met andere woorden: de gebruikeraccounts waarmee op de client wordt ingelogd moet van de server komen + zo krijgt men elks meteen toegang tot de gedeelde mappen.
Ik heb alles manueel in het smb.conf bestand geconfigureerd. Ik doe dit omdat ik toch vind dat je meer leert van linux door echt in de bestanden te werken.
Voor de gebruikers, ik heb de gebruiker eerst aangemaakt via ‘useradd’ en vervolgens aan samba toegevoegd met ‘smbpasswd’.
Wanneer op de client gevraagd wordt om in te loggen op het domein wanneer ik dit wil instellen geef ik het root account van de linux server in. Dit blijkt niet te werken. Doe ik hier iets fout?
Om een client pc in het domein te hangen heb je beheerrechten nodig. Dit doe je met root (of een andere samba admin, maar die zul je dan apart moeten definieren). Echter voordat je root als samba user kunt gebruiken moet je dit account eerst aanmaken met “smbpasswd -a root”
Elke samba user moet bestaan in /etc/passwd EN aangemaakt zijn via smbpasswd
Samba gebruikt alleen het wachtwoord wat via smbpasswd is ingegeven, het linux password (in /etc/shadow) is niet relevant voor Samba
In een kleine home setup is een PDC niet echt nodig, als je in smb.conf de setting “security = user” gebruikt en je zorgt dat de workgroup naam in smb.conf en in de lokale pc’s hetzelfde is, en je zorgt dat de gebruikersnaam/wachtwoord combinaties tussen de Windows clients en de samba server synchroon zijn werkt het ook naadloos. Bij minder dan 10 werkplekken is dit nog prima beheersbaar.
Btw PDC’s zijn zooo jaren 90 van de vorige eeuw. Als je een domain controller wilt is het wellicht zinvol om jezelf voorzichtig te verdiepen in samba 4.