Sabnzb installeren op opensuse leap server

Goede morgen allemaal! :wink:

Ik draai sinds een paar dagen een Opensuse Leap server.
Ik wil daarop sabnzb gaan gebruiken voor het downloaden uit nieuws groepen.
Nu heb ik op dit forum gezocht naar een repo die werkt.
Tot op heden is het me niet gelukt.
Wel heb ik hier op het forum veel berichten gelezen over sabnzb en veel mensen die het ook niet aan de gang kregen.
Ook daar stond de oplossing voor mij niet tussen.

Inmiddels heb ik alle gevonden Sabnzb repos weer gewist.

Is er iemand die mij hier mee op weg kan helpen door bijv een werkende repo / handleiding?

mvg
Wesley;)

Ik heb 't in het verleden gebruikt, en volgens mij werkt het pakket uit de home:ecsos:server repo. Voor zover ik me herinner moet je er ook een poort voor openzetten in de firewall ( en in jouw geval ook forwarden van de router.
Kun je output sturen van wat er gebeurt als je sabnzb start ? Foutmeldingen ? En dan graag tussen CODE tags, het # in de layout knoppen.

Zoeken naar software gaat normalerwijze in deze volgorde:

• YaST > Software > Softwarebeheer om te kijken of het in de al in gebruik zijnde repos (speciaal natuurlijk de standaard repos) staat;
  • zoeken in https://software.opensuse.org/search , dit zoekt in allerlei semi-officiële en persoonlijke repos onderhouden op de Open Build Service;
  • op het internet, het best bij de leverancier, het handigst een openSUSE repo of RPM, eventueel een algemene RPM, als laatste een tarball en zelf bouwen.

(Dat is dus niet zoeken op het forum, het forum is voor problemen, niet voor een lijst van software).

In jouw geval vindt ik stap 2 het pakket asabnzb

SABnzbd is an open-source cross-platform binary newsreader. It simplifies the process of downloading from Usenet dramatically, thanks to its friendly web-based user interface and advanced built-in post-processing options that automatically verify, repair, extract and clean up posts downloaded from Usenet. SABnzbd also has a user interface easy to customize and offers a complete API for third-party applications to hook into.

Aangezien je wel vertelt dat je repos hebt “gewist” (hopelijk bedoel je “uit je repolijst verwijderd”, de eigenaars zouden het niet leuk vinden als hun repo werd gewist;)), maar niet welke, kan ik ook niet weten of je die hebt gevonden/geprobeerd.

Ik weet niet of dat is wat je zoekt. Het is uit een “home” repo, Dus door een persoon gebouwd en aangeboden. Of je dat vertrouwt moet je zelf uitmaken.

Henk,

Bedankt voor je reactie.
Idd ik bedoelde mijn repo lijst natuurlijk.
Ik ga hier later weer even naar kijken hoe het aan de gang te krijgen.
Ik hou jullie hier op de hoogte.

gr
wesley

Ik heb SABnzbd geinstalleerd volgens deze repo : https://build.opensuse.org/package/show/home%3Aecsos%3Aserver/SABnzbd

Als ik vervolgens na installatie sudo rcSABnzbd start druk krijg ik het volgende:

File "/usr/share/SABnzbd/SABnzbd.py", line 1738, in <module>
    main()
  File "/usr/share/SABnzbd/SABnzbd.py", line 996, in main
    os.makedirs(sabnzbd.DIR_LCLDATA)
  File "/usr/lib64/python2.7/os.py", line 157, in makedirs
    mkdir(name, mode)
OSError: [Errno 13] Toegang geweigerd: '/usr/share/SABnzbd/.config'

Hoop dat jullie me hier mee verder op weg kunnen helpen.

mvg
Wesley

Hallo Wesley,

Om het iedereen (ook jijzelf) makkelijk te maken is het handiger om één regel meer aan de bovenkant en aan de onderkant mee the copy/pasten. We zien dan niet alleen de uitvoer, maar de prompts en het kommando. Alles in één en geen extra verhaaltje “als ik … intik” nodig.

Misschien moet je even op knurpht wachten, want die zegt dat hij het wel eens heeft gebruikt. Maar als dat een daemon is en alles is goed geprogrammeerd, start je die op met YaST > Systeem > Servicesbeheerder. Kijk daar eens of hij er in staat en zet hem daar dan aan.

Kun je het commando waarmee je start en de prompt meekopiëren? Zo te zien start je sabnzb als gebruiker. ( toegang geweigerd ).
Of, is er misschien een sabnzb groep waarvan je gebruiker lid moet zijn? Ik zie in ieder geval geen missende python modules die missen, en da’s een verschil met eerdere posts.

Dit is alles wat ik krijg:

Writing the configuration failed:                                                                              **│** ─────────────────────────────────────────────────────────────┐   
** ** │Service                                                      **│** Kan SABnzbd niet stop die momenteel enabled is. ● SABnzbd.service - SABnzbd binary newsreader                  **│**                                                              │   
** ** │rc-local                                                     **│**    Loaded: loaded (/usr/lib/systemd/system/SABnzbd.service; enabled; vendor preset: disabled)                  **│**                                                              │   
** ** │rescue                                                       **│**    Active: failed (Result: resources) since Sun 2018-01-21 13:13:06 CET; 32ms ago                              **│**                                                              │   
** ** │rollback                                                     **│**   Process: 23235 ExecStart=/usr/sbin/rcSABnzbd start (code=exited, status=0/SUCCESS)                           **│**                                                              │   
** ** │rpc-gssd                                                     **│**                                                                                                                **│**                                                              │   
** ** │rpc-statd-notify                                             **│** Jan 21 13:13:06 server50 rcSABnzbd[23235]:     main()                                                          **│**                                                              │   
** ** │rpc-statd                                                    **│** Jan 21 13:13:06 server50 rcSABnzbd[23235]:   File "/usr/share/SABnzbd/SABnzbd.py", line 996, in main           **│**                                                              │   
** ** │rpc-svcgssd                                                  **│** Jan 21 13:13:06 server50 rcSABnzbd[23235]:     os.makedirs(sabnzbd.DIR_LCLDATA)                                **│**                                                              │   
** ** │rpcbind                                                      **│** Jan 21 13:13:06 server50 rcSABnzbd[23235]:   File "/usr/lib64/python2.7/os.py", line 157, in makedirs          **│**                                                              │   
** ** │rsyncd                                                       **│** Jan 21 13:13:06 server50 rcSABnzbd[23235]:     mkdir(name, mode)                                               **│**                                                              │   
** ** │**SABnzbd**                                                      **│** Jan 21 13:13:06 server50 rcSABnzbd[23235]: OSError: [Errno 13] Permission denied: '/usr/share/SABnzbd/.config' **│**                                                              ┬   
** ** │serial-getty@                                                **│** Jan 21 13:13:06 server50 systemd[1]: SABnzbd.service: Daemon never wrote its PID file. Failing.                **│**                                                              │   
** ** │shadow                                                       **│** Jan 21 13:13:06 server50 systemd[1]: Failed to start SABnzbd binary newsreader.                                **│**                                                              ┴   
** ** │smb                                                          **│** Jan 21 13:13:06 server50 systemd[1]: SABnzbd.service: Unit entered failed state.                               **│**                                                              │   
** ** │snapper-boot                                                 **│** Jan 21 13:13:06 server50 systemd[1]: SABnzbd.service: Failed with result 'resources'.                          **│**                                                              │   
** ** │snapper-cleanup                                              **│**                                                                                                                **│**                                                              │   
** ** │snapper-timeline                                             **│** Would you like to continue editing?                                  

Ik kan hem verder niet starten ofzo…
ik weet verder ook niet meer hoe ik dit ding aan de gang moet krijgen.

Hoe start je sabnzb? Als gebruiker of als root ?
Het eerste lijkt het geval. Om dit soort verwarring te voorkomen, graag prompt en commando meekopiëren, dan kunnen we dat zien.

En op een of andere manier heb je ook het font and de kweur gewijzigd. Dit maakt het allemaal niet beter te lezen of te begrijpen.

Te voorkomen door te plakken met Ctrl-Shift-V ipv Ctrl-V …

In middels is het probleem van sabnzb opgelost.
De repo home:ecsos:server is naar mijn mening niet helemaal oke.
Je kunt sabnzb wel via die repo aan de gang krijgen maar niet via servicesbeheerder.
Dan krijg je tenminste ik foutmeldingen zo als ik voorgaande posten.
Wel kun je hem dan zelf starten door systemctl start sabnzbd@jegebruikersnaam

eenmaal aan de gang met sabnzb kom je er achter dat sab verouders is.
Dus ik heb sabnzb gewist en zelf via de website van sabnzb geïnstalleerd (tip van knurpht)

Zo is het probleem voor mij opgelost

Bedankt allemaal voor het mee kijken / denken

gr
wesley