resticted formats

ik gebruik 12.3 en dan de KDE versie.(64b)
Het instellen van de restricted formats was erg makkelijk.

Nu heb ik naast KDE ook Gnome geïnstalleerd.
Dit gaat blijkbaar minder makkelijk, of anders gezegd, werkt helemaal niet.

Packman gebruik ik (daarom werkt het wel in KDE)
Als ik in Gnome op (bv) een mp4 bestand klik krijg ik de volgende melding:

cannot install both gstreamer-plugins-good-1.0.5-2.1.5.x86_64 and gstreamer-plugins-good-1.0.6-2.8.x86_64
cannot install both gstreamer-plugins-bad-1.0.5-2.1.1.x86_64 and gstreamer-plugins-bad-1.0.6-4.2.x86_64

betekend dit dat Gnome een andere gstreamer-plugin gebruikt dan KDE?

Ja, en die moet je hebben uit de Packman repo.

Maar die is dus toch al geïnstalleerd?
Toch weigert Gnome elke multimedia bestand af te spelen.

Nu, de meeste bestanden speelt Gnome nu af.
Alleen Divx niet daar geeft hij de melding:
“Plugin vereist” (MPEG-1 Layer 3 (MP3) decoder)
Je kunt dan zoeken, maar dan krijg ik de melding “geen plugin aangetroffen”

Ik vind dit toch een beetje raar.
In KDE zijn de restricted formats geen enkel probleem.
Zeer simpel te installeren, en alle mediatypes kunnen worden afgespeeld.
Waarom het zo moeilijk moet gaan in Gnome…?

ik heb VLC maar geïnstalleerd.

Vergeet niet in KDE naast MultiMedia codecs : 13. Multimedia Codecs - Install Support For MP3, DVD, WMA, WMV, MOV etc.
tevens te installeren :
gmplayer
In het commentaar van MPlayer - Multimedia Player staat geschreven :
Note that the GUI frontend “gmplayer” is not part of this package. Instead, you must also install the package “gmplayer”.
en :
xine-browser-plugin - A Netscape/Mozilla plugin using xine engine for audio/video playback
xine-browser-plugin provides multimedia capabilities to Netscape/Mozilla or compatible browsers using xine engine
Toen ik deze laatste nog niet had geïnstalleerd, bleef Nederland.FM - Radio luisteren via Internet, klikken en luisteren vragen om extra plugins.

De site die je aangeeft gebruikt flashplayer, niet de xine plugin. Jarenlang was dat het ding dat alles vrat en afspeelde, maar ik constateer net dat ik de xine-browser-plugin niet geïnstalleerd heb, en de site toch goed werkt. Tot 12.1 was xine ook de geluidsbackend voor KDE, tegenwoordig is dat standaard de gstreamer geluidsengine, die het geluid op zijn beurt weer doorgeeft aan pulseaudio, dat er op zijn beurt voor zorgt dat je systeemgeluiden dwars door je muziek heen kunnen klinken, je kunt skypen met video erbij Nz. De xine-browser-plugin heb je wel nodig als je alle media onder KDE3 wilt afspelen. Da’s ook de voornaamste reden dat 't pakket nog niet verdwenen is uit de Packman repo.
Wat er gebeurt is is dit: gmplayer is een front-end (interface) voor Mplayer, net als overigens kmplayer (meer KDE gericht). Dat e.e.a. werkt voor de genoemde site, komt omdat Mplayer komt met z’n eigen codecs. Denkelijk roept het flashplayertje op de site mplayer aan. Maar, misschien graaf ik te diep door :D. Zonder xine plugins hoort 't in ieder geval te werken.

Ik heb zowel gmplayer als ook xine-browser-plugin verwijderd. Afgemeld en weer aangemeld. Firefox gestart en naar de site nederland.fm .
Bovenaan stond wederom de melding : Er zijn extra plugins vereist.
Ik heb toen xine-browser-plugin opnieuw geinstalleerd en de melding : “Er zijn extra plugins vereist” was weer verdwenen.
Dus met die gmplayer zat ik fout. Die heb ik dus niet nodig.

Echter zonder xine-browser-plugin heb ik geen geluid op nederland.fm bij de zenders:
Trance FM , Kinder Radio FM en Sublime
Als ik op andere zender klik hoor ik wel geluid (als die zender geluid geeft)
en bij 100%NL verdwijnt zelfs de melding !
Als ik op Trance FM druk is de melding er weer.
Met de xine-browser-plugin heb ik wel geluid bij
Trance FM , Kinder Radio FM en Sublime

Xine zal de codecs van libxine2-codecs gebruiken. In de andere gevallen zal het playertje wat anders nodig hebben. Niet al die zenders gebruiken precies hetzelfde formaat media/stream, ze hebben dus ook hun eigen codecs nodig. Ik zal de zenders die je noemt 's checken. De site is een verzamelbak van sreams, wel aardig om uit te vinden wat het verschil is. Dan kunnen evt .de packagers van Packman er via de dependencies voor zorgen dat ook voor die radiozenders de codecs bij het inschakelen van de Packman repo vanzelf geïnstalleerd worden.
Eigenlijk is mijn installatie ook geen maatstaf hierin. Ten eerste omdat 't Tumbleweed is, ten tweede omdat ik zowel KDE als GNOME als XFCE als RazorQt als LXDE als Enlightenement heb draaien. Met name de eerste twee gebruiken nogal wat verschillende codecs. Ook heb ik veel extra codecs geïnstalleerd i.v.m. video bewerking.

Ik hoop dat je erachter kunt komen waarom die 3 zenders anders zijn dan de rest. Het lijkt mij inderdaad ook prettig dat je met het downloaden van 1 pakket codecs meteen alle formats hebt gedekt.

Ik moet zeggen dat ik met KDE geen enkel probleem heb.
Heb alleen “ONE-click” gedaan, en (volgens mij) alle codecs zijn aanwezig.

Sublime FM doet 't wel. Als ik die tenminste maar als eerste station aanklik als ik op de site kom. Zonder xine. Daarna lijkt het venstertje zich te verslikken in de URL en die te interpreteren als een text link die gedecodeerd moet worden, maar er is nix te decoderen…
Het verschil tussen de diverse stations is, dat voor een aantal een bestaande stream in een flashplayer venstertje afgespeeld wordt, en voor de drie probleemgevallen wordt er doorgelinkt. Kijk maar eens naar het verschil als je rechtsklikt in het spelervenstertje in het midden.

Ah, al gevonden waarom er bij wel 't e.e.a. werkt. Aangezien ik ook GNOME geïnstalleerd heb, heb ik ook de totem-browser-plugin. En die speelt de streams af.

Dit is hoe 't zit: als flash de stream niet kan verwerken, wordt gezocht naar iets dat Windows Media na kan doen, en dat kunnen xine- en totem-browser-plugin.

Als ik naar de betreffende sites zelf ga gaat 't wel prima. Het wisselen van stations gaat gewoon niet lekker op Nederland.FM - Radio luisteren via Internet, klikken en luisteren .
Ach, wacht maar even, en dan gaan ze wel naar html5.

En dan nu definitief: de site wordt niet goed onderhouden. Zo wordt de wegpagina van Sublime FM als URL gebruikt, terwijl het webadres van de stream SHOUTcast Administrator is. Plak maar in je browser en je zult 't horen.
Zo doende ook maar 's in de Softwaremanager gekeken naar “radio”, alleen in de pakketnaam. “radiotray” geinstalleerd, gestart en Sublime toegevoegd, met de IP adres URL, en hopla, muziek.
Nu ook nog even streamtuner2 proberen. Ik hoef zelf dit soort dingen niet zo nodig in een browser (liever niet zelfs als ik aan 't ontwikkelen ben).

Nog even: als je in Amarok kiest voor Afspeellijst - Radiostream openen, en daar SHOUTcast Administrator invult …

Zo ff kennis gemaakt met Amarok en meteen de NL vertaling geïnstalleerd. Ja, ik heb ook wel gemerkt dat nederland.fm een soort verzamelbak is van allerlei soorten muziek content. De ene zender reageert totaal anders dan de andere zender als je erop klikt.

PC : Acer AMD Athlon II X2 220 X1420 2,7 GIG ram.
Grafische kaart : GeForce 6150SE nForce 430/integrated/SSE2
OpenGL : 2.1.2 NVIDIA 304.88
openSUSE 12.3 Darthmouth 64 bits , Linux 3.7.10-1.16 desktop , KDE 4.10.5 release 1 .
Installatie vanaf DVD op de gehele harde schijf.

Nadat ik Smplayer had geïnstalleerd kon ik bepaalde mp4 en wmv bestanden niet meer afspelen met Kaffeine. Ik heb toen openSUSE opnieuw geïnstalleerd.
Echter meteen na het installeren van de codecs van Packman : 13. Multimedia Codecs - Install Support For MP3, DVD, WMA, WMV, MOV etc.
koos ik : Afsluiten, Herstart pc.
Sindsdien heb ik
geen problemen meer met Kaffeine na installatie van Smplayer en tevens
geen foutmelding “Er ontbreken plugins” meer bij de site van nederland.fm

Waarschijnlijk heb je ergens onderweg een pakket de switch van Packman naar openSUSE terug laten maken. Het afsluiten / herstarten doet er niet toe. Als je weet hoe 't moet kun je onder linux zelfs een andere kernel laden terwijl je machine draait. Bij Windows heeft dat met name met dat register (?) te maken, en zoiets heeft linux niet.
Maar eh, mooi dat 't allemaal naar behoren werkt, al denk ik dat je met een

zypper dup --from Packman

je “oude” probleem wel opgelost zou hebben.