Resolutie is niet goed tijdens het opstarten opensuseleap 42.1

Twee dagen terug was hier snachts een stroom storing. Verder heb ik gisteren me pc van binnen stof vrij gemaakt.

Nu zie ik dat bij het opstarten de plaatjes niet meer op het scherm passen de resolutie is te laag, als ik echter bij het inlog scherm kom is alles weer normaal.

Als ik via ctrl alt f1 tot f5 naar de comandlijn ga, ook dan is de resolutie niet goed.

Mijn video kaart heeft een dvi i en een dvi -D aansluiting, hoewel ik de stroom storing de schuld geef, twijfel ik toch of ik de stekker wel in de goede aansluiting heb.
Als ik naar de kabel kijk die naar me monitor gaat dan is dat een DVI - D kabel. Dus die aansluiting gebruik ik ook.

Hoewel ik de stroom storing de schuld geef wilde ik om volledig te zijn, niet weglaten dat ik twijfel of ik de monitor kabel nu in het verkeerde slot heb.

Wat ik nog vergat

Geforce 750 gt, ik gebruik de nvidia drivers, cpu AMD phenom II X 4…

Hallo Gps2010,

Heel vervelend dat je door de electriciteitsstoring bent gepakt. Dan kan er inderdaad van alles gebeuren. Ook bij het terugkomen van de spanning. Als je doorhebt dat de spanning weg is, kun je beter de stekker eruit trekken en dan als de spanning terug is weer stekker erin. Je mist dan eventuele rare spanningspieken.,

Maar dat is achteraf praten.

Als ik het god begrijp is de resolutie bij Grub en tijdens de boot niet goed.

Het inlogscherm is wel goed, maar met Ctrl-Alt-F1-6 is het weer niet goed (dat vind ik extra raar).

Als je bent ingelogd is het kennelijk wel goed (gelukkig maar, dan kun je in ieder geval goed werken).

Van die kabels heb ik niet zoveel vertand. Meestal passen ze gewoon niet als ze er niet horen. Alsje echter meestal wel een goede resolutie hebt denk ik niet direct aan de kabel.

Maar ik heb ook geen goede verklaring voor je probleem. Het zou wel een hele gekke storing in je graphische kaart moeten zijn.

Mijn verhaal helpt niet veel vrees ik. Hopelijk komen er nog andere commentaren waar je meer aan hebt.

Kun je niet gewoon proberen je kabel anders aan te sluiten?

Heb je met het schoonmaken van de pc ook de connectoren schoongemaakt?
stof/rommel in de aansluiting kan rare dingen doen met je beeld.

PC uit, stroom er helemaal af. Videokaart eruit en er weer in. Rustig een kwartier wachten, PC weer aan. Eventueel met YaST - Systeem - Bootloader de resolutie weer instellen.
Als dat niets oplost, zou 't goed kunnen dat de stroomstoring je videokaart beschadigd heeft.

Alvast bedankt.

Het gebeurde midden in de nacht, en ik was gelukkig wel zo bijdehand om inderdaad de stekker uit het stopcontact te halen.
Ik had mazzel dat ik een kaars had branden, want anders was het echt donker geweest. ( groot gedeelte van Amsterdam noord zat ineens zonder stroom, dus de straat verlichting was er ook niet meer )

De volgende dag toen ik weer stroom had heb ik de pc weer aan het net gehangen.

Ik ga in yast naar grub kijken, hopen dat ik mazzel heb, en dat niet me video kaart de geest aan het geven is.

Over die aansluitingen. Je hebt twee kabels die erg op elkaar lijken.
Eentje heeft een kruisje de andere een streepje zeg maar. Mijn kabel heeft alleen dat streepje, dus die aansluiting op de video kaart gebruik ik ook.

Nividia pagina, maar dit zal voor amd niet anders zijn.
http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/221/~/what-is-the-difference-between-dvi-i-and-dvi-d%3F

Mijn video kaart heeft dus beide aansluitingen. Zal best wel goed zitten, maar bij problemen ga je aan bijna alles twijfelen.

Ik heb een screenshot gemaakt van yast, bootloader

http://i.imgur.com/Ysk6Wk2.png?1

Vga mode unspecified. Is dat normaal ?

Bring in the Dancing Girls. We have a winner rotfl!

Terug naar het Nederlands.

In Yast , bootloader opties. Kernel parameter tab.

Console resolutie, stond op auto detect by grub 2

Soms moet je gewoon niet te lang nadenken en ik heb daar mijn monitor resolutie ingesteld.
1680 x 1050, en toen opnieuw opgestart.

Probleem opgelost, jullie hebben me toch in de goede richting gestuurd.

De nerd in mij is wel nieuwsgierig naar wat er nu gebeurd als ik het weer terug zet naar auto detect by grub. :wink:

De gebruiker in mij is vooral blij dat het weer werkt.

Gefeliciteerd. Zelf oplossen geeft altijd de meeste lol.

Geheel off topic misschien een tip voor de andere computer slopers onder ons.

Ik wilde / moest de amd stock fan vervangen, en heb een cooler master gekocht. CPU temp - 10 graden rotfl!

Toen ik de oude koeler losmaakte en het retension bracket afstofte met een zachte borstel hoorde ik ping.

Het typische geluid van iets onderspanning, dat breekt.

De tip: Als je de koeler vervangt van vrijwel alle AMD processoren vervang dan ook dit bracket.
Ze zijn gewoon los te koop met backplate.

https://www.xsfans.com/image/cache/catalog/product/RM-AM-BRACKET-BK-228x228.jpg