Ik heb een nieuwe grafische kaart in me pc gezet, en gebruik openSUSE 13.1 64 bit. ( Geforce 750 GT )
Dat leek op zich gewoon goed te gaan., tot dat ik vandaag me pc aanzette, en openSUSE niet wilde starten.
Ik gaf me wachtwoord op, opensuse begon, maar vervolgens was ik vrijwel meteen weer terug bij het inlog scherm.
Via de veilige modus, als root, yast opgestart, en daar stond een update. GL04 ipv GL03.
Er ging iets niet helemaal goed want gl03 werd niet verwijderd. Dat denk ik opgelost te hebben, en ik denk dat alles goed werkt, want ik kan ook het nvidia control panel oproepen.
Er vallen me echter twee dingen op.
Grub start niet zoals voorheen in de desktop resolutie ( 1680x1050) maar veel lager.
Verder nadat ik ingelogd heb, zie ik ook iets merkwaardigs. De desktop achtergrond, lijkt te smal, maar springt vervolgens goed.
Hoe krijg ik grub weer goed, en kan ik dat tweede geval negeren?
Wat ik in yast zie als geïnstalleerd, als ik op nvidia zoek:
libdrm_nouveau2 - Userspace interface for Kernel DRM services for NVIDIA chips
libdrm_nouveau2-32bit - Userspace interface for Kernel DRM services for NVIDIA chips
nvidia-computeG04 - NVIDIA driver for computing with GPGPU
nvidia-gfxG04-kmp-default - NVIDIA graphics driver kernel module for GeForce 400 series and newer
nvidia-gfxG04-kmp-desktop - NVIDIA graphics driver kernel module for GeForce 400 series and newer
nvidia-glG04 - NVIDIA GL libraries for OpenGL acceleration
We kunnen sowieso met zekerheid zeggen dat je twee kernels, kernel-desktop en kernel-default, geïnstallleerd hebt. Waarom is dat?
Voor wat betreft het GRUB probleem: In Yast - Systeem - Bootloader - Kernel parameters zie je bij VGA modus de mogelijke opties. Bij mij zijn dat een hele hoop resoluties, maar de werkelijke (1600x900) staat er niet bij. Ik kies er dus één waarbij de waarden binnen die van mijn monitor passen, dwz kleiner dan 1600 breed, kleiner dan 900 hoog. Een stukje daaronder vind je “Resolutie voor console”.
Om te controleren of je nvidia driver daadwerkelijk geladen is, en goed geïnstalleerd, kun je de volgende dingen doen:
NB. Deze output komt van een laptop met Tumbleweed en een NVIDIA kaart, versie nummers etc. kunnen wat verschillen.
Ik heb geen idee waarom, ik zal dus wel wat fout gedaan hebben.
Gisteren leek alles zonder problemen te werken met de nieuwe videokaart. Vandaag toen ik opstartte ineens niet meer.
Toen ben ik via de veilige modus in yast ging kijken, kijken en vond daar ik daar GL04.
In een poging om dat op te lossen zal ik dus wel iets fout gedaan hebben.
Begrijp ik je goed als ik zeg, dat ik of nvidia-uvm-gfxG04-kmp-default of nvidia-uvm-gfxG04-kmp-desktop moet hebben en niet allebei ?
Dat ziet er goed uit. Ik dus aan het herlezen, en ik kom erachter dat ik geïnterpreteerd heb. Jij meldde wat je in Yast zag, niet wat er geïnstalleerd was, sorry.
Ik heb in yast overigens die optie gevonden, tav grub2.
Gisteren de vga modus aangepast, 1680 x 1050 stond er gewoon bij, zelfs drie keer, 8, 16 en 24 bit.
Helaas leek dit niets uit te maken, maar er is in dat scherm nog een vakje over de resolutie, en ook die heb ik op 1680x1050 gezet.
Toen ik net me pc aanzette was het grub scherm weer ouderwets goed.
Tav van dat andere:
Ik denk dat ik wel degenlijk te veel geïnstalleerd heb, je had het goed ge-interpreteert
Wat ik opnoemde is wat er geïnstalleerd is.
Dat is iets wat ik ook absoluut niet snap, ik heb 3 keuzes, tav GL04. Eentje heeft pae in de naam, en zoals ik het begrijp moet ik die zeker niet hebben, want ik zit op een 64bit openSUSE.
Deze is ook niet geïnstalleerd.
Maar wat het verschil is tussen:
nvidia-gfxG04-kmp-default en
nvidia-gfxG04-kmp-desktop
En zo heb ik dus ook:
nvidia-uvm-gfxG04-kmp-default
en
nvidia-uvm-gfxG04-kmp-desktop
geïnstalleerd.
Grappig was dat toen ik een poging deed om te googlen, ik me eigen topic hier tegen kwam.
En da’s heel raaar. En al helemaal dat die dingen voorgeselecteerd worden. Even wat uitleg:
Er wordt een aantal smaken kernels gebouwd voor openSUSE versies: default, desktop, pae, xen Nz. Nz.
Een driver is onder linux een kernel-module.
kmp pakketten zijn kernel module packages
Merkwaardig genoeg heb jij die voor wat betreft de nvidia*kmp voor zowel kernel-default als kernel-desktop geïnstalleerd, terwijl kernel-default zelf niet geïnstalleerd is. In mijn ogen zouden de beide pakketten met ‘default’ erin niet geïnstalleerd moeten zijn.
Grappig was dat toen ik een poging deed om te googlen, ik me eigen topic hier tegen kwam.
hahaha, ik heb dat wel vaker met google, soms heel irritant als ik niet wil dat hij in het Nederlands zoekt.
Vroeger vooral met firefox kon ik dan zeer eenvoudig switchen, maar tegenwoordig blijkbaar niet meer.
Gelukkig kreeg ik niet alleen Nederlandse talige onderwerpen, maar het het wel allemaal met openSUSE te maken.
Ik ga een poging doen om de twee parketten met default in de naam te verwijderen.
Hoe goed of slecht dat afloopt, komt ik natuurlijk weer even melden.
Yast gestart, gezocht op nvidia. Het eerste pakket met default in de naam aangeklikt om te verwijderen, de probleem oplosser wilde toen ook dat andere bestand met default in de naam verwijderen.
Het vreemde is dat er blijkbaar een extra wijziging nodig is. libwebp5 0.4.3.1.1 moet dan geïnstalleerd worden.
En dat lukt niet met de volgende boodschap:
Kon de pakketbackend niet initialiseren.
Dit kan gebeuren als andere pakkethulpprogramma’s op hetzelfde moment worden gebruikt.
Misschien moet dit dus via de commandline ? ( niet grafisch ingelogd zijn)