Als ik in opensuse bijv. index.php bewerkt dan komt er een bestand bij met de naam index.php~. Zo uit mijn hoofd heet het reservekopiebestanden, hoe kun je die verbergen want ik vindt het lastig als je er een hele lijst van hebt (raak dan soms de overzicht kwijt).
Die kun je niet “verbergen”. Je kunt ze wel weggooien. En natuurlijk kun je namen met een ~ wegfilteren in een listing:
ls -l | grep -v '~'
Dat wil ik eigenlijk ook weer niet als ik een foutje maak dat heb ik nog een kopie maar wil die niet altijd zichtbaar hebben.
Sorry, maar “niet altijd” is een beetje vaag (en waar is al helemaal niet ter sprake gekomen) en dat kan dus niet geprogrammeerd worden. Ik wil niet beweren dat ik (of een ander) je niet kan helpen, maar je moet wat exacter worden in je uitleg.
Wil ze graag standaard verbergen en dat er dan ook een mogelijkheid is om te weer te tonen.
Eigenlijk wil ik het zelfde effect als er een punt voor een bestand staat.
En ik gebruik opensuse 11.3 kde 4.5 en momenteel is het zichtbaar in dolphin.
Inderdaad worden al tientallen jaren bestandsnamen die met een . beginnen (de punt staat niet voor het bestand, maar is het eerste teken van de bestandsnaam) door bepaalde programma’s in bepaalde omstandigheden niet getoond. In de GUI tijd is dat ook in sommige bestandsbeheersprogramma’s als Dolphin geprogrammeerd. Maar dat is al heel oud en om die reden waarschijnlijk vast gecodeerd en geen configureerbare zaak.
Ik heb in Dolphin (en Konqueror) geprobeerd of een configuratie kon vinden om een patroon (RE) op te geven voor namen die je niet wilt zien. Vergeefs.
Misschien weet een ander iets? Overigens is dat van die ~ ook geen vastgestelde zaak, het is een"gewoonte" van verschillende programma’s en die doen dus niet allemaal hetzelfde. Ook zijn er kennelijk andere programma’s die ~ tekens in andere plekken in bestandsnamen gebruiken en die zou je dan dus niet meer zien.