Repos

Even kijken of ik het door heb je hebt zeg maar de 4 hoofd repos van opensuse en alles wat je via de paketten instaleer en ook een repo dan toevoegd aan de software bronnen zijn bronnen die niet open zijn maar repos die beheerd worden door bv iemand die de software maakt maar de bron gesloten houd.
Bv het programa kwooty is wel te vinden in de pakketen ,zet er een repo bij en word ook geupdate, maar het beste is dus om alleen maar de opensuse repos te gebruiken als ik het goed begrijp.
Maar dat kan dus niet altijd als je een bepaald programma nodig hebt,moet je naar de pakketten kan dit veiligheids problemen geven? . en hoe kan je dat het best bekijken.
Misschien niet echt handig geformuleerd maar klopt dit vehaaltje een beetje.
Echt een goede vervanger kan ik voor bv kwooty niet vinden in Yast ,of heeft iemand nog een goede tip.En als ik toch om een tip vraag een goede cd ripper die hoesjes via internet geeft die heb ik ook nog niet gevonden.
Bedankt.:slight_smile:

Niet echt handig geformuleerd … dat niet, maar ik snap je verwarring wel. Een aantal zaken op een rijtje, wat het hopelijk duidelijk maakt:

• De “fabulous four”: OSS + Non-OSS (samen de distro), Update (beveiligings- en reparatieupdates voor de distro), Packman (multimedia Nz. voor de distro).
  • De officiele repos: KDE, GNOME, LibreOffice Nz, kortom het lijstje dat je vindt wanneer je een repo toevoegen kiest voor “Bronnen onderhouden door de gemeenschap”. Hier vind je stabiele pakketten, die domweg later dan de release versie zijn uitgekomen, zoals KDE 4.8, GNOME 3.4 Nz.
  • De “third party” repos: denk aan die van NVIDIA, ATI, waarin pakketten verschijnen met gesloten software.
  • De “overige” repos: veelal bronnen van ontwikkelaars. Heel lang werd bijv. Skype alleen zo gedistribueerd als openSUSE pakket.

In jouw geval is “kwooty” te vinden in de KDE:/Extra repos. Als je maar zorgt dat je KDE:/Extra repo voor dezelfde KDE versie is als je KDE repo, mag het geen probleem zijn.

Waarom wordt er nu zo gehamerd op de “fabulous four”? Omdat je met het toevoegen van heel veel repos een situatie kunt veroorzaken waarbij bijv. je KDE installatie bestaat uit pakketten uit verschillende repos, en dus verschillende KDE versies. Of dezelfde versie maar op een andere basis gebouwd. Daarmee verhoog je niet alleen de kans op afhankelijkheidsconflicten (pakket 1 heeft pakket A nodig in versie X, maar pakket 2 wil pakket A juist in versie Y, en pakket C heeft pakketten A en B nodig), maar de kans op instabiliteit neemt ook toe.

Als je twijfelt, en toch een one-click install van zoiets als kwooty wilt doen, dan is er een aantal zaken waar je om moet denken:

• gebruik bij voorkeur geen pakketten uit repositories/home:/ , dit zijn pakketten waar nog aan ontwikkeld wordt. Als ze stabiel genoeg zijn, komen ze vanzelf in de officiele repos.
  • schakel eventueel na installatie de repo(s) die je via one-click hebt toegevoegd weer uit. Dat voorkomt dat andere pakketten uit die repo “in de weg” gaan zitten
  • let er goed op, dat je de juiste openSUSE versie voor het te installeren pakket hebt.

Voor wat het hele verhaal betreft: 't Is heel veel in één keer. Misschien dat je de berg aan vragen in losse stukjes op kunt hakken, dan kunnen de antwoorden ook wat eenvoudiger worden. :smiley:
Besluit je bijv. om KDE 4.8 te draaien, dan moet je daarvoor de juiste repo toevoegen, maar Softwarebeheer / zypper ook “vertellen” dat de KDE pakketten in het vervolg uit die ene repo moeten komen. Dat doe je door de optie “Schakel systeempakketten …” of "zypper dup --from REPONAAM" uit te voeren.

Over OSS <-> Non-OSS: In OSS worden alleen volledig open source pakketten toegelaten, in Non-OSS ook vrije software waarvan de broncode niet vrij is, bijv. Acrobat Reader, Opera, Flash.

Als je een repo na bv het downloaden van bv kwooty uitschakeld dan word kwooty ook niet meer geupdate toch als ik het goed begrepen heb?.Dat is dan geen nadeeltje van het uitschakelen? .Voor de rest denk ik dat ik het redelijk door heb wat je uitlegd.Zal het nog eens grondig nalezen . Bedankt!

Klopt. Allebei. En ook in dat geval kan het betekenen dat kwooty (voorbeeld is niet zo goed, bij kwooty zal 't niet zo snel gebeuren) een complete KDE upgrade tegenhoudt omdat de geïnstalleerde kwooty versie een bepaalde versie van kdebase4-runtime vereist. En dan moet je keuzes gaan maken in de “dependency hell”, die niet grappig is als je niet weet wat er precies gaande is.
In jouw geval zou ik én Index of /repositories/KDE:/Release:/48/openSUSE_12.1 én Index of /repositories/KDE:/Extra/KDE_Release_48_openSUSE_12.1 toevoegen, en eerst op de eerste de “Schakel systeempakketten …” optie loslaten, daarna op de tweede repo. Je hebt dan de laatste KDE versie (4.8.3 op dit moment) en de Extras (dat zijn overigens KDE pakketten die niet bij de standaard KDE desktop horen, maar wel echt KDE zijn) versie synchroon. Als je vervolgens update, worden de KDE pakketten uit die repos gebruikt.er
**EDIT: Pieter, als je upgrade naar KDE48, dan kan het zijn dat je na inloggen teruggegooid wordt naar het loginscherm. Klik dan linksonderin op de sessiemanager, en kies “KDE Plasma Werkruimte”. **

Het uitschakelen van repos heeft voornamelijk als reden dat er niet een situtie ontstaat als die op mijn laptop: pakketten van overal en nergens, kompleet door elkaar heen. En dan doet zo nu en dan iets het niet. Maar, ik heb een extra SSD, met OSS, Non-OSS, Update, Tumbleweed en Packman Tumbleweed als repos, en dezelfde data als op de SSD waar ik op omklooi.

Ik heb ook één of twee van datt soort pakketten. Daarvan is het meestal niet zo erg als je een beetje achterloopt. Vaak zijn dat kleine toevoegingen en verbeteringen die je toch niet gebruikt of waar je geen last van hebt. Eens in de zoveel tijd, of als mij uit de gemeenschap van zo’n pakket (mailing list) blijkt dat er iets voor mij van belang is, zet ik dan zo’n repo even aan, kijk specifiek of er voor dat pakket inderdaad een nieuwe versie is, installeer die, en zet de repo weer uit. Soms maar eens per half jaar of zo.

eerst op de eerste de “Schakel systeempakketten …” optie loslaten, daarna op de tweede repo
Die repos toegevoegd dat ging goed maar waar vind ik nu die schakelsysteempakketten optie.

zet ik dan zo’n repo even aan, kijk specifiek of er voor dat pakket inderdaad een nieuwe versie is
Zal die ook eens doen. Ik moet het prog Qlandkartegt nog overzetten op een andere schijf, en die geeft dan ook een paar repos mee. Zet ik die eens uit.:slight_smile:

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. QLandkartGT wordt gewoon op de daartoe bedoelde plekken geïnstalleerd (het pakket bevat 17 files en die gaan naar /usr/.bin en diverse directories binnen /usr/share). Wat bedoel je met “andere schijf”?

En inderdaad, ik heb ook QLandkarteGT en dat komt van de Application:GEO repo. Die heb ik dus normaal uitstaan.

Staat er misschien een beetje vreemd maar ik gebruik 2 schijven 1 voor uitproberen en testen en kijken hoe het moet.Als ik tevreden ben trek ik er de schijf eruit.
Duw er een nieuwe in waar ik dus alles zo goed mogelijk werkend op heb.

Ik neem aan dat je dan “opnieuw installeren op de andere schijf” bedoelt. Dat lijkt me beter dan te proberen files “over te zetten”.

Dat kan ook prima met beide schijven in de machine. Ik heb een tijdje zo gewerkt, jaren geleden.
Over dat “schakelen”:

• Yast - Software - Softwarebeheer
  • Beeld - Installatiebronnen
  • Klik de KDE48 repo aan
  • Boven de lijst rechts zie je “Schakel systeempakketen naar de versie in deze installatiebron”.
  • Klik op de blauwe letters daarin, Accepteer, en KDE wordt geupdate naar 4.8.3. Je zult wel even moeten uit- en inloggen om die ook daadwerkelijk met alles erop en eraan te gebruiken.
    Nu is Softwarebeheer/zypper zo ingesteld, dat altijd de geïnstalleerde pakketten uit deze repo zullen worden geupdate. Dat wil onder meer zeggen, dat je bij updaten automatisch naar de volgende maandelijkse versie verhoging (op dit moment 4.8.3) gaat, en bij een “zypper up” naar updates in deze repo gekeken wordt. Pas als KDE 4.9 uitkomt, zul je de repo weer moeten aanpassen als je mee wilt naar de volgende “major” versie.

Ja opnieuw instaleren gaat zo makkelijk. Ik zou ook helemaal niet weten hoe ik files over zou kunnen zetten.Moet ik ook misschien niet willen weten!

Bijde schijven in de PC is me niet gelukt,heb nu zo een lade aan de voorkant is ook heel gemakkelijk,is in een seconde gedaan.Het duurde wel even voor ik door had hoe ik dat schakelen moest doen,was even vergeten dat je het op allebei de repos moest uitvoeren. En nu werkt het,maar ik denk nog niet helemaal zoals het hoort moet het nog even goed uitproberen.
Als 4.9 uitkomt moet je dan deze repos weer verwijderen of uitzetten?
En je zegt dat software beheer zo is ingesteld dat alle geinstaleerde pakketten uit de nieuwe repos worden geupdate,is het dan ook de bedoeling dat ik van die andere 4 die er al opstonden iets uitzet?

Die KDE repos serveren alleen KDE pakketten. Updates van deze pakketten verschijnen alleen in deze repos
De OSS repo serveert zo’n beetje je hele openSUSE, op een paar dingen na die niet volledig open source zijn. Deze repo verandert niet meer na de release van een versie van openSUSE.
De Non-OSS repo bevat pakketten die bij de openSUSE release horen, maar niet (volledig) open source zijn Deze repo verandert niet meer na de release van een versie van openSUSE.
De Update repo bevat updates voor pakketten die in OSS en Non-OSS staan.
De Packman repo bevat (o.a.) multimedia pakketten die om juridische redenen niet samen met de distributie verspreid mogen worden

Bij het “Schakel …” verhaal, vertel je het softwarebeheer dat je voor sommige pakketten de standaard leverancier wijzigt, dat betekent dus dat er voor die pakketten ook niet meer geupdate wordt vanuit de Uodate repo (behalve voor essentiële veiligheidsupdates / bugfixes).

Uit bovenstaande kun je lezen, dat de pakketten die samen jouw openSUSE installatie vormen, uit al die repos komen. Voor OSS en Non-OSS kun je het “automatisch verversen” uitzetten, ze veranderen toch niet. De andere moet je actief laten en automatisch verversen aangevinkt hebben.

Ik denk dat ik hem aardig door heb wat je bedoelt ,heb alleen nog wat ruzie met een patch die niet wil updaten.

This patch updates NetworkManager-kde4 to version 0.9.0 (this is actually newer than the git snapshot which had wrong versioning) bnc#755641

Enig idee hoe ik deze het beste kan behandelen.
Dit de fout melding die erbij hoort.

patch openSUSE-2012-233-1.noarch conflicts with plasmoid-networkmanagement.x86_64 < 0.9.1+0.9.0-1.6.1 provided by plasmoid-networkmanagement-0.9.1git20120319-236.2.x86_64

Doe je dit met Apper, de updater in je systeemvak? Die deïnstalleer ik standaard, omdat die -volgens mij- niet deugt. Om te updaten gebruik ik altijd Yast - Software - Softwarebeheer - Pakketten - Alle pakketten - Opwaarderen als er een nieuwere versie beschikbaar is. Dat update mijn hele systeem en haalt de pakketten uit de juiste repos. Met softwarebeheer kun je Apper ook deïnstalleren, accepteer ook de deïnstallatie van apper-lang. Uitloggen, en weer iniloggen en de updater is er niet meer.

Dat is grappig hij heeft inderdaad wel eens rare dingen over paketten die er niet zijn of zo iets.Als je het via bovenstaande manier doet krijg je dan wel update meldingen of update hij dan automatisch.zonder meldingen.

Nee, je moet dan wel zelf die actie ondernemen. Dat kun je trouwens in een terminal ook doen met:

su -c 'zypper ref && zypper up'

Ik heb die :

zypper ref && zypper up
gedaan. Dan worden de instalatie bronnen gedaan.En vervolgens komt er:
De volgende pakketten zijn gesuggereerd, maar zullen niet worden geïnstalleerd
.En een lijst met pakketten.En als laatste :Staat er niets te doen.
Hoe moet ik dit begrijpen:moeten die pakketten nog geinstaleerd of is dit niet nodig.

Als je nu iets doet in de Command Line en je wilt dat er hier over nagedacht wordt, kopiëer dat dan in zijn geheel (inclusief de peompt aan het begin en het eind) in je post (tussen CODE tags) dan kunnen we het zien zoals jij het kreeg en zijn we niet afhankelijk van interpreterende verhalen. http://forums.opensuse.org/english/information-new-users/advanced-how-faq-read-only/451526-posting-code-tags-guide.html
Graag, asljeblieft,