repo voor 13.1, dkms-nvidia Knurpht

Op verzoek van Gert Jan > zie http://forums.opensuse.org/nederlands-dutch/helpen-en-hulp/programmas/490250-silverlight-pipelight-magister-ervaringen-opmerkingen-6.html#post2602716

even de dkms-nvidia van Knurpht toegevoegd op mijn Asus laptop met een simpele NVIDIA kaart.

Index of /repositories/home:/Knurpht:/dkms-nvidia/openSUSE_13.1

Dit doet 't:
NVIDIA…run downloaden,
installeren zonder de kernel module te bouwen
uitpakken
dkms de kernel-module laten bouwen

Als je dan een nieuwe kernel krijgt, reboot je, je wacht tot het bouwen van de module klaar is (een paar minuten), reboot opnieuw en klaar al weer.

Na 2 x reboot een vlekkeloos werkende grafische omgeving ook met een nv-dock
Meteen even supertuxcard gespeeld om het even uit te proberen, lijkt mij of de weergave beter is dan onder openSUSE12.3

Dank je wel, Ben !!! Het positieve resultaat vervult mij met vreugde.

Had jij twee reboots nodig? Ik heb nog geen nieuwe kernel gezien voor 13.1.
Bij eerste installatie moet er dit gebeuren:

• blacklisten van nouveau
  • NVIDIA installatie incl. dkms kernel-module
    Als je dan reboot zou de NVIDIA kernel module geladen moeten worden.
    Het zou kunnen, dat dkms het bouwen/installeren van de kernel-module niet helemaal af kan ronden (omdat de kaart bij installatie door nouveau gebruikt wordt.

In eerste instantie kreeg ik de melding dat de kernel-module door het gebruik van nouveau niet kon worden geladen.
Dat vereist dus wel de aanpassing dat nouveau verwijderd moet worden, logisch lijkt mij.
Ik had wel 2 x een reboot nodig, de eerste keer kwam er een beeld alsof de monitor niet breed genoeg was na de 2de reboot was alles normaal.

Dank je, ik zal ernaar kijken. Wat ik dacht klopte wel, weet zo even niet hoe dit te omzeilen. Je kunt nouveau niet wegkrijgen omdat die in gebruik is door X. Zou je dat al kunnen forceren, dan crasht X. Op de buildservice kun je overigens de spec file bekijken: https://build.opensuse.org/package/view_file/home:Knurpht:dkms-nvidia/dkms-nvidia/dkms-nvidia.spec?expand=1 .

Heb nouveau niet verwijderd, kreeg de melding dat deze actief was. Daarna de tweede reboot en stonden de instellingen weer goed.
Bij Yast staat de dkms-nvidia en nouveau beide als actief zover als ik kon zien.
De laptop is nu even uitgeleend, maar zit nu achter een pc met een oudere nvidia kaart en openSUSE 13.1.
Ga het ook eens proberen op deze pc, kan bij een crash altijd alles terugzetten.
Merken ze hier op school toch niets van :wink:

Ben, nieuwe pakketten. Volgens mij zitten we daarmee op 1 reboot !!
Je moet daartoe wel eerst 't huidige pakket deïnstalleren, en rebooten om de oude driver kwijt te raken.

Dan het nieuwe pakket installeren (kan zo via de console

zypper in dkms-nvidia

), reboot en het werkt (bij mij).

Heehoo Gert Jan, heb ik gedaan.
Zag in je Howto dat ik het uiteindelijk nog goed gedaan heb ook.
Maar ik tel de rebootś op 1 + 1 is 2 Hahaha
De nouveau driver was dus wel weg maar heb het een beetje krom verteld, in de howto wordt het wat duidelijker verteld dan dat ik heb gedaan in deze thread.

Toen ik postte zag ik 't :D.

Ondertussen ook pakketten voor NVIDIA Optimus kaarten :slight_smile: En twee blogposts hier in de forums erover. Enorm bedankt voor 't testen. Als je nu net geïnstalleerd hebt, is 't een kwestie van pakket installeren, rebooten en je hebt je NVIDIA spul in orde.

Dat is mooi gedaan, het werkt hier zoals de wens van de gebruiker is.
Jij bedankt voor de uitleg en advies :good:

Mooie uitleg aangezien ik zelf ook een nvidia kaart heb… Echter toch nog een kritische vraag:
Is de repo gegeven in de 1e post (Index of /repositories/home:/Knurpht:/dkms-nvidia/openSUSE_13.1) wel een officiële repository?

Wat is in deze officieel, je ziet aan de repo naam dat deze van Knurpht afkomt.

Mocht je deze niet vertrouwen, dan moet je hem ook niet gaan gebruiken.
kijk dan eens op
Additional package repositories - openSUSE

Nee, de repo is niet een officiele openSUSE repo. Net als alle andere waar “home:” in de URL zit.

Ik lees dat er hier ook wat problemen opduiken met Nvidia-drivers.

Ik heb een Nvidia grafische kaart in de HP-laptop: een Quadro NVS 320M .
Heb er tot nu toe geen problemen mee gehad. Maar die werkt niet op zijn volle potentieel.

Hoe kan ik zien welk stuurprogramma gebruikt wordt in openSUSE 13.2 (voor de grafische kaart ) en hoe kan ik die zodanig instellen dat de grafische kaart optimaal wordt gebruikt.
( deze laptop werd voorheen gebruikt als werkstation voor AutoCad en Photoshop met Windows 7-Pro 64 bit als besturingssysteem )
Of …moet ik er van blijven en niet verprutsen wat nu goed werkt.
Ik heb er geen ervaring mee hoe ik dit moet klaren in openSUSE. Ik heb de onofficiële handleiding van openSUSE 13.2 uitgeprint, maar die is wat summier.

Waar vind ik de commando’s, die het meest gebruikt worden, om in de terminal te gebruiken ( bvb om een installatie te doen van een programma…)? Liefst niet te moeilijke uitleg.

Sorry, ik heb veel vragen…ik ben nieuw met openSUSE…ik moet nog veel leren…ik leer graag maar het gaat er niet zo gemakkelijk meer in…en ik wil het soms veel te snel en te goed doen. Ik moet er nog mijn weg in vinden.

De bovenstaande vragen zijn eigenlijk een gevolg van negatieve ervaringen i.v.m de Nvidia-drivers ( zowel in Ubuntu en PCLinuxOs --vooral PCLinuxOs was een serieus moeilijk geval --je kon het oplossen maar dat vroeg steeds weer bijkomende handelingen en laatst–bij een herinstallatie-- wilde het systeem al helemaal niet meer werken, zelfs niet meer herinstalleren).
In mijn twee desktop PC’s zit er een ATI-grafische kaart ( HP Pavilion PC m8000 en een Q-Force --allebei 32 bit ).

Ik heb de eid-middleware kunnen installeren. Waar vind ik die meerdere artikels ivm eid ?

Alvast bedankt op voorhand.

Mvg.,
Mauk.

Even hierover.

Hèt Systeem beheerders programma in openSUSE is YaST. Vind je in het menu van je desktop. Neem eens enige tijd om de verschillende akties daar te bekijken. Niet gelijk gebruiken, maar gewoon kijken zodat je later zegt: hé, daar was geloof ik iets voor in YaST.

Eén van de belangrijke taken van YaST is software beheer. Het is zelfs zo dat veel mensen gewoon YaST zeggen als ze YaST > Software beheer bedoelen (slordig).

Daar vindt je dus i.h.a. alle pakketen die je kunt installeren. Kompleet met handige zoekfunctie.

Als je het met alle geweld in de CLI wilt doen, kan dat natuurlijk ook. Gebruik dan

zypper

Voor een uitgebreide uitleg over zypper doe je uiteraard

man zypper

Overigens is het niet handig om meer vragen in één en dezelfde draad te stellen. Om te beginnen kun je dan moeilijk een slimme titel aan je draad meegeven. En verder is het zeer waarschijnlijk dat de verschillende vragen in verschillende forums gesteld moeten worden. Ook wordt het antwoord geven op die vragen een zootje. Zoals ik ook nu op een onderdeel antwoord en de volgende bijdrage gaat dan ineens over een andere vraag van je. Bovendien dekt de titel van deze draad dit onderwerp helemaal niet. En dat is dus lastig (terug) te vinden.

Verder is er documentatie te vinden in het forum https://forums.opensuse.org/forumdisplay.php/874-NL-How-To-s hier, maar die heb je vast zelf al gevonden toen je hier rondkeek.

Wat Henk al gezegd heeft, plus:

Er is één groot verschil tussen openSUSE en de rest van de linux distributies, en dat is Yast (Yet another setup tool). Met Yast kun je (bijna) alles wat je nodig hebt om je systeem te beheren. Zo werkt 't voor de nvidia driver als volgt:

Yast - Software - Software bronnen. Klik “Toevoegen”.
Kies de optie “Installatiebronnen van de gemeenschap”, OK, er verschijnt een lijst, met o.a. “nvidia”, vink die aan, OK, OK.
Er wordt op enig moment gevraagd om een sleutel te vertrouwen. Klik op “Vertrouwen”, de NVIDIA repo (installatiebron) wordt toegevoegd.

Yast - Software - Softwarebeheer
Als 't systeem deugt worden de NVIDIA drivers vanzelf geselecteerd voor installatie. Mocht dat niet zo zijn, dan even een nieuw onderwerp starten in “Installatie - Login”. Ik heb thuis wel een 13.2 installatie op een systeem met een NVIDIA kaart, en help je er dan wel doorheen.

Nog even over Yast: om bijvoorbeeld je systeem te updaten, kun je een terminal openen en zypper gebruiken. Maar, het kan ook prima via Yast - Software - Softwarebeheer - Pakketten - Alle pakketten - Opwaarderen als er een nieuwe versie is.

In mijn laptop HP Compaq 8710P zit er een Quadro NVS 320M, maar werkt met de nouveau-driver.
(besturingssysteem= openSuse KDE 64bit ) Kernelstuurprogramma: drm / stuurprogramma: nouveau.

Hoe kan ik het volle potentieel van de grafische kaart benutten zonder dat ik daar problemen mee krijg.

Het scherm is een: LGPhilips CD LCD Monitor, 1680 x 1050 resolutie, 60Hz. (VGA,DVI,LVDS,HDTV,HDMI).
De processor: Intel Core 2 Duo CPU T9300@2.50GHz.
HDD: Fujitsu MHZ 2250B serial ATA-300, 250GB, 5400rpm/300MBPS.

Hoe werk ik dit stap voor stap bij zonder problemen bij een herstarten van het systeem?

Met dank.

Mvg.,
Mauk.

“besturingssysteem” openSUSE 13.2 KDE 64bit.

Ter aanvulling bij vorig bericht.

Mauk.

Zie: https://forums.opensuse.org/showthread.php/508332-NVIDIA-Optimus-Intel-NVIDIA-Bumblebee?p=2717333#post2717333