De kortste klap is een LiveCD downloaden, daarvan opstarten, de instructies voor het overnemen van een geïnstalleerd systeem dmv een liveCD volgen, en dan via Yast de bootloader opnieuw installeren. Instructies voor het overnemen van je systeem met een LiveCD staan hier : Systeem overnemen met een LiveCD
Je kunt dan Yast - Systeem - Bootloader opstarten en GRUB opnieuw configureren en installeren.
Kun je eens van de LiveCD booten, en dan de output posten van
su (geen passwd nodig)
fdisk -l
Heb je ook al geprobeerd om GRUB een nieuwe configuratie te laten voorstellen?
Het kan zijn, dat GRUB in het MBR geïnstalleerd moet worden, standaard gebeurt dat niet, maar het zou kunnen dat dat nodig is.
Hoi Knurpht en Snowman,
Ik las jullie thread en dacht dat jullie mogelijk hieraan iets kunnen hebben:
Misschien handig om ook te checken met welke OS Grub default boot (windows op sda of OPENSuse op sdb), of er voldoende wachttijd is tijdens Grub om het menu te kunnen zien en of de optie “Menu verbergen bij opstarten” mogelijk aan staat bij de bootloaderopties (YAST- Bootloader, tabblad “Bootloaderinstallatie”, knop “Bootloaderopties”). Daarvoor kan het handig zijn als Snowman kan melden wat er nog meer gebeurt tijdens het opstartproces (er wordt niets geboot, Windows wordt geboot of OPENSuse wordt geboot).
Nee,want je wil grub op sdb hebben en dat is hd1… In dat article is het
root (hdx,y)
setup (hdx)
In jouw geval word dat dus
root (hd1,1) ← Hard Disc 2, Partitie 2 (sdb2)
setup (hd1)<-- Hard Disc 2
Nu moet ik zeggen dat ik er niet veel ervaring mee heb, maar dit is wat ik zou in typen in jouw situatie
Blij te horen dat alles weer werkt… Opnieuw instaleren is zelden nodig, maar heel vaak wel de makkelijkste manier om alles weer werkende te krijgen. Ik zag trouwens dat je geen aparte /home partitie had? Dit is erg aan te bevelen. Mocht het fout gaan dan zijn al de persoonlijke bestanden en de meeste instellingen veilig. Kan je die makkelijk backuppen via een usb schijf en een live-cd. Mocht er nu iets mis gaan staan al je bestanden in hetzelfde bakkie…