rdp

Windows XP wordt niet langer ondersteunt, dus had ik het voorstel, op mijn werk om Linux (openSUSE) op een paar oude pc’s te zetten.
Ik heb de XFCE versie 13.1 geïnstalleerd, en dat leverde uiteraard geen problemen op.
Alleen werken we dus met RDP.
XFCE levert Remmina.
Ik heb wel verbinding met de Windows server,maar het beeld is van zeer slechte kwaliteit.
Alle instellingen aangepast, (resolutie,kleuren,verbinding snelheid) maar niets helpt.
Welke instellingen ik ook aanpas (in het programma Remmina) de kleuren zijn verschrikkelijk.
Is Remmina wel geschikt?

Het is een oude HP pc met Intel 82865G graphics

Blijkbaar is de grafische kaart de boosdoener.
Heb een live-cd geprobeerd, en het werkt wel op andere computers.

Tja, voorlopig maar weer terug naar XP.
Linux als vervanger voor XP gaat dus niet altijd op :wink:

Dat laatste niet helemaal, maar ik heb vorige week bij een nieuwe klant in 2 PC’s 2 GB RAM bijgeplaatst, openSUSE 13.1 geïnstalleerd + VirtualBox + daarin XP. De eigen systeem-man heeft vervolgens in die XP’s “afgemaakt” en er snapshots van getrokken. De gebruikers zijn zeer tevreden over de performance. Beide PC’s overigens met een redelijk recente mid-range NVIDIA kaart. Het mooie is wel dat de systeem-man (63, eigenlijk DOS gebruiker) nu tussen de middag met dosbox en wine aan het spelen is, met het idee “die onzinlaag” er tussen uit te krijgen. Van de drie applicaties die moeten draaien lijken 2 't goed te doen onder wine, als de derde werkt via dosbox hebben ze onverwacht hun XP probleem toch opgelost.

Remmina kun je overigens behoorlijk ver configureren. Met de standaard instellingen ziet de kdm login op mijn server er slecht uit. Zet ik de boel naar de hoogst mogelijke opties, dan is het op zijn minst goed werkbaar te noemen.

Ik heb alle mogelijke instellingen van Remmina geprobeerd.
De kleuren zijn echt verschrikkelijk.

Wat wel blijkt te werken is:

rdesktop -f username server -x l -a 16