prullenbak vol

Ik probeer om steam te verwijderen. ( steam zegt dat ik het opnieuw moet installeren )

Het alleen maar verwijderen van de .steam folder werkt niet.

Ik vond dat er nog een folder is.

.local/share/steam

Toen ik die probeerde te verwijderen, kwam de boodschap, prullebak vol.

Dus toen dacht ik slim te zijn, en het als root te proberen. ( system,bestandsbeheer, bestandsbeheer in systeembeheer modus.

Dat leek te lukken totdat ik weer de boodschap kreeg, prullenbak vol.

Maar de prullenbak op mijn bureau blad lijkt leeg.

Als ik echter kijk via bestandbeheer in systeem modus dan kan ik zien dat de trash helemaal niet leeg is.

Nu wil het dus via de commadnline gaan proberen, maar wil eerst even zeker weten hoe ik dat doe, voordat ik de puinhoop nog groter maak.

Kan ik op de commadnline gewoon

rm .trash 

doen

En dan opnieuw opstarten ?

Of zijn er betere oplossingen ? Want ik vrees dat gezien de grote van de trash can en de steam folder dat ik dit dan wel 2 of 3 keer moet gaan doen.:stuck_out_tongue:

Is misschien niet een goed advies maar ook wel eens ruzie met de vuilnisbak.Dus nu als ik naar de vuilnisbak wil doen, druk ik voor dat ik met rechts op vuilnisbak klik druk ik shift in en dan verdwijnt de vuilnisbak keuze ,en krijg je een roode X.maar gooi je het definitief weg en zie je het dus nooit meer terug.:slight_smile:

Bedankt.

Ik heb het net geprobeerd, ook als root.

Prullenbak is nu echt leeg en de steam folder is weg,

En dat zonder de command line.

Even onthouden die shift optie.

Ik zocht me namelijk al een ongeluk, naar een verwijder optie zonder dat de bestanden eerst naar de prullenbak.gaan.

En als je shift indrukt, krijg je precies dat. :slight_smile:

Nu zal ik dus wel ook alle spellen opnieuw moeten downloaden, maar daar kan ik wel me leven.
Ik had al de back up functie van steam geprobeerd, maar dat wilde niet werken.

Maar dankzij het steeds sneller worden, van onze abbo’s heb ik inmiddels 50 / 2.5.
En ik weet al dat de steam servers dat bij kunnen houden.

Pas ermee op, met de Shift-Delete.
Als je prullenbak problemen geeft kun je altijd handmatig verwijderen:

rm -rf ~/.local/share/Trash/*

Mik maar 's iets in de prullenbak, en kijk dan in die map :). De mapjes daarin die je met het commando weggooit worden vanzelf opnieuw aangemaakt als je weer iets in de prullenbak gooit.

Ik vermoed dat het probleem ontstaat, als je als root, bestanden in de prullenbak gooit.

Ik kwam namelijk ook bestanden tegen die ik al veel eerder verwijderd had, met openSUSE 12.3.

Maar zoals altijd, van problemen leer je veel.

Ik dacht ook slim te zijn, door de eigenaar van de bestanden in de prullenbak te veranderen. :stuck_out_tongue:
Maar dat loste het probleem ook niet op.

Ik ben ook wel eens ergens een instelling tegengekomen dat je je grote van je vuilnisbak kan instellen die is ook erg handig.
Kan hem alleen niet meer terug vinden.:frowning:

Als je als root dingen weggooit, d.w.z. vanuit dolphin in systeembeheersmodus o.d. (dus niet op de shell, dan is alles meteen waar, en dus weg), dan komt wat je weggooit in /root/.local/share/Trash. Door 't zo te doen, heeft iedere gebruiker datgene in zijn prullenbak wat-ie d’r zelf heeft ingegooid, en is de gebruiker (of root) degene die die prullenbak kan legen. Als je dus, zoals de meesten, je homedirs “meeneemt” in een volgende versie, 't ding nooit leegt, dan kan daar inderdaad oude rotzooi instaan.

Rechts klikken op je prullenbak en dan prullenbak instellen kiezen. :wink:

Ik had wel overwogen om mijn prullenbak tijdelijk groter te maken, maar realiseerde mij, dat dit niet de goede oplossing was.

Ik vermoede al zo iets, maar kon in eerste instantie de “root prullenbak” niet vinden.

Ik ben zo wel eens aan het klooien geweest in beheerdersmodus met openSUSE iso’s. Had niet 't benul dat de dingen die ik in de prullenbak mikte wel degelijk op schijf bleven staan, en onder /root, dus op de root-partitie. Gevolg: “/” vol, en ik kon niet vinden waar 't 'm in zat. Uiteindelijk wel, met hulp hier, maar leuk was anders.

Heb hier ook een volle prullenbak probleem, terwijl alles aangeeft dat de prullenbak leeg is… Heb het volgende al gedaan waar zit mijn probleem?
Zie ook dat de hoofdpartitie een 2 Gb kleiner is geworden, dus het vuil staat nog ergens.

ben@linux-vqqb:~> ls -hal ~/.local/share/Trash/files
totaal 116K
drwx------ 2 ben users 108K  3 jan 21:51 .
drwx------ 4 ben users 4,0K  3 jan 21:51 ..
ben@linux-vqqb:~> su
Wachtwoord:
linux-vqqb:/home/ben # ls -hal ~/.local/share/Trash/files
totaal 8,0K
drwx------ 2 root root 4,0K  3 jan 21:40 .
drwx------ 4 root root 4,0K  3 jan 21:40 ..
linux-vqqb:/home/ben # exit
exit
ben@linux-vqqb:~> /home/ben/.local/share/Trash/files
bash: /home/ben/.local/share/Trash/files: Is een map
ben@linux-vqqb:~> su
Wachtwoord:
linux-vqqb:/home/ben # /home/ben/.local/share/Trash/files
bash: /home/ben/.local/share/Trash/files: Is een map
linux-vqqb:/home/ben # ls -hal ~/.local/share/Trash/files
totaal 8,0K
drwx------ 2 root root 4,0K  3 jan 21:40 .
drwx------ 4 root root 4,0K  3 jan 21:40 ..
linux-vqqb:/home/ben # rm -rf ~/.local/share/Trash/*
linux-vqqb:/home/ben #

Kijk 's in /var/log. Voordat je dingen gaat weggooien daar, omdat er enorme logfiles staan, is het wel slim om te kijken of je in die logfiles niet heel veel dezelfde foutmeldingen ziet. Dat kan ontstaan bij bijv. harde schijven die niet helemaal meer in orde zijn, maar ook bij “hangende” printopdrachten die steeds opnieuw tevergeefs worden aangeboden (zag ik laatst voor het eerst)

Deze gebruik ik altijd als ik vollopende systemen tegenkom:

cd /
su -c 'du -h --max-depth=1'

Dat er in /usr meer dan 2 GB staat is OK, Verdenk vooral /var

Zo kan weer reageren, duurde wat langer die update hier.

Zit in die /var/log te kijken en zie daar aardig wat rommel staan.
Ga daar even de bezem door heen halen.
Dank voor de tip.