Programma om automatisch een backup te maken

Ik zoek een programma die automatisch een backup kan maken naar mijn tweede harde schijf en mijn externe harde schijf. Tot voor kort werkte Synkron uitstekend maar op de een of andere manier gebruikt het in een keer alle resources, CPU en Geheugen. Voorheen nooit last van gehad. Paar keer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar soms loopt het zelfs vast.
Het mooie van Synkron is dat het twee directory’s synchroniseert dus als je iets verwijderd wordt het ook van de backup verwijderd. Lekker overzichtelijk dus.

Heb goed gezocht maar er zijn er dus vele en mijn vraag is eigenlijk welke ervaringen er zijn met backup en of synchronisatie utility’s.

Zoals je het beschrijft gebruikt Synkron onder de tafel rsync. Lees

man rsynx

en huiver.

Kijk eens naar http://rsnapshot.org/. Het gebruikt ook rsync onder de tafel.

Om je een idee te geven van wat het biedt geef ik je mijn gebruik als voorbeeld.
Ik heb een cyclus van 10 backups. De oudste wordt steeds weggegooid en vooraan wordt een nieuwe gemaakt. Ik draai dat eens per week, maar iedere dagg is natuurlijk ook mogelijk. En twee cycli binnen elkaar (7 van iedere dag binnen 4 van iedere week) kan je ook configureren.

Dit betekent NIET dat alles (terug naar mijn voorbeeld) 10 maal is opgeslagen. De nieuwste backup wordt eerst gemaakt als copie van de tot dan moment nieuwste, waarbij alle bestanden in de nieuwste symbolic links zijn van de op één na nieuwste. dat kost dus weinig ruimte. Daarna wordt rsync gebruikt om de nieuwste bij de tijd te brengen. Alleen gewijzigde bestanden staan er dus meer keer op. Verwijderde bestanden vallen na 10 weken weg.

De eesrte backup duurt natuurlijk lang, maar de volgende backups niet (zoals je waarschijnlijk al gewend was.

rsnapshot werkt (zoals rsync) zowel lokaal als remote.

En het regelmatig starten gaat natuurlijk via cron.

Je gebruikt het woord “automatisch”, maar dat zegt mij niets. “Automatisch” is wat de leek zegt als hij niet begrijpt waarom iets gebeurd. Hij bedoeld dan waarschijnlijk “magisch”. Je kunt dus beter vertellen wat je wensen/specificaties precies zijn.

Bedankt voor de uitleg. heb een paar geprobeerd maar ben bij FreeFileSync gebleven. Sorry, maar ga voor een gui.:shame:
Met automatisch bedoel ik dat ik een schedule kan instellen dat die een keer per uur of per 6 uur synchroniseert. Iets wat ik bij FreeFileSync nog niet helemaal door heb.

Aan het toepassingendashboard toevoegen werkt blijkbaar anders onder Plasma 5. Krijg het niet echt voor elkaar.

Sorry, tiikfout van mij

man rsync

(als je geïnteresseerd bent).

Weer sorry, Ik weet niet welk tools welke features hebben. Ik weet alleen welke zaken zij dan zouden gebruiken. Zoals cron om iets per uusr of per 6 uur of … te laten lopen. Als je zo’n FreeFileSync run hebt, kun je die misschien zelf in je crontab zetten. (Of als het om systeem backups gaat in de crontab van root).

Zeer zeker geïnteresseerd.

Weer sorry, Ik weet niet welk tools welke features hebben. Ik weet alleen welke zaken zij dan zouden gebruiken. Zoals cron om iets per uusr of per 6 uur of … te laten lopen. Als je zo’n FreeFileSync run hebt, kun je die misschien zelf in je crontab zetten. (Of als het om systeem backups gaat in de crontab van root).

FreeFileSync blijkt zelf geen scheduler te hebben. Je kunt een batch opdracht in je crontab zetten, en ook dat kan weer grafisch :slight_smile: middels Gnome-schedule

Nou, dat is dan mooi (als je Gnome gebruike bent).

Wat is dan nu nog de vraag?

Werkt ook uitstekend op KDE. (ben KDE gebruiker)

Wat is dan nu nog de vraag?

Wat een backup/synchronisatie programma betreft heb ik geen vragen meer. Heb er een gevonden dankzij jouw suggestie.
Ze gebruiken allemaal rsync onder de tafel geloof ik?

Vaak wel. Logisch ook. Als iets al bestaat, ga je het niet opnieuw uitvinden. Slim inpakken van rsync en bijv. cp -al in een paar scripts en eventueel een GUI programmaatje makken om het te configureren en in cron te zetten en klaar is kees.

Ik gebruik zelf rsync meestal vanaf de command line, maar “geef” klanten/gebruikers meestal “luckybackup”. Dat biedt eigenlijk alles, wat je nodig hebt om wat jij wilt te realiseren. nl. een uitgebreide interface om rsync te gebruiken.

Alleen jammer is voor “luckybackup”,
note on development progress

Unfortunately the development of luckybackup is almost frozen.
            I will not stop supporting this project but please have in mind that this will affect future fixes of [known bugs](http://luckybackup.sourceforge.net/bugs.html)                  as well as the implementation of [new features](http://luckybackup.sourceforge.net/todo.html).

Loukas Avgeriou

Ai ( en dan bedoel ik geen tandeloos zoogdier ). Ik raad 't juist altijd aan omdat 't in mijn ervaring zo feilloos werkt. Maar 's even zoeken naar een equivalent dat dezelfde mogelijkheden heeft.

Heb zojuist de nieuwste “easylinux” binnen, daarin geven zij ook “Luckybackup” als de beste mogelijkheid voor een backup.
Echter is er volgens hen ook een goed alternatief in "Kup 0.6.0"van KDE.

Ik kan bij openSUSE geen “kup” pakketten vinden, dwz wel één, maar da’s een kernel-iets. Wel kbackup, 0.8.6, zal daar 's even naar kijken. Gedaan, werkt met tar files, van 2.6 GB elk.

Vind backintime ook wel aardig in de buurt van luckey komen:)

Kende ik eigenlijk alleen via cli, maar ik zag dat er ook een interface voor is. Ziet er goed uit.
Overigens zie ik 't probleem voor ons met luckybackup niet zo, gaat om exotische tekens in bestandsnamen, en dan niet eens de ö, ø Nz.
In beide gevallen wordt het echte werk gedaan door rsync, zonder werken ze geen van beide.

Heb alleen maar goede dingen over Luckybackup gehoord en begrijp niet helemaal waarom er niet meer aan gewerkt wordt.

Zelf vond ik Synkron erg prettig werken maar in een keer begon het heel zwaar te draaien en slokte alle systeem bronnen op. Verwijderen inclusief de mappen en verborgen bestanden heeft niet geholpen want na herinstallatie kreeg ik dezelfde problemen.
Wel jammer want vond het altijd prettig werken. Zover ik weet is er ook geen forum of blog van Synkron, alleen een mailinglist. Heb me daar ooit voor aangemeld maar nooit een antwoord gekregen.

Ach, 't zijn ( ook Synkron, Unison e.a. ) allemaal niet veel meer dan grafische gebruikersinterfaces voor rsync, al dan niet gecombineerd met tar, gzip. Met synkron ben ik er ooit ook tegenaan gelopen dat er niets aan reactie komt op vragen.

Weet wel dat je een gui soft zoekt.
Maar ik gebruik al jaren storeBackup in bin bash script via een cron (voor een gui voor cron gebruik ik vcron)

Deze plaatst alles in mappen op datum, automatisch wegdoen na verloop van tijd, enz
storeBackup maakt hier nauwelijks cpu gebruik. voor het moment doen ik op alle data ieder uur voor 180 dagen lang een backup.
vcron en storebackup zit al jaren standaard ik de openSUSE versies.
op aanvraag wil ik wel mijn script eens doorgeven :wink:

storeBackup:
http://storebackup.org/

Oudere screenshot:
http://users.telenet.be/photo-memories/img/openSUSE_Info/storeBackup/storeBackup.jpeg

Zeer interessant en ga er mee bezig. Script is welkom hoor. :slight_smile:

let op:
stukje geknipt van mijn script, deze is niet getest
En GUI kdialog (kde omgeving) gebruikt voor meer info.
Uiteraard het script loopt in de achtergrond als alles OK is ivm met mappen en software :wink:

Sla deze op in een file en maak de file uitvoerbaar.
ook vervang je de bron en doelmapen tussen regel 9 en 14.
mijne noemt “storeBackup-Data.sh”

#!/bin/sh

# storeBackup
# maakt een backup van de Data
# iedere dag, ieder uur, (via root vcron)

set -x

Backup_HD="/Harddisk/Backup/Backup"

Documenten_dagen=200d
Documenten_bron="/Harddisk/Data/Documenten"
Documenten_doel="/Harddisk/Backup/Backup/Documenten"

#####  Script   #####

# CONTROLE OVER SOFTWARE

if  -f "/usr/bin/storeBackup" ]]
then 
echo "OK verder, storeBackup is aanwezig"

else
kdialog --title "storeBackup-Data" --error "Het programma storeBackup is niet aanwezig. 
Installeer storeBackup en probeer opnieuw (sudo zypper install storeBackup)."
exit
fi

# CONTROLE OVER BACKUP HD:

if  -d "$Backup_HD" ]] 
then
echo

else
cd "$Backup_HD"
kdialog --title "storeBackup-Data" --error "De Backupschijf is niet aanwezig. 
Maak de map $Backup_HD aan."
exit
fi

# CONTROLE OVER BACKUP MAPPEN

if  -d "$Documenten_doel" ]] 
then
echo "OK verder, $Documenten_doel is aanwezig"

else
cd "$Backup_HD"
mkdir "$Documenten_doel"
fi

# DOCUMENTEN:
storeBackup.pl --keepAll $Documenten_dagen --exceptSuffix '.*' -s $Documenten_bron -b $Documenten_doel -l $Documenten_doel/storeBackup-Data-Documenten.log