Installeren van OpenSuSE Leap 42.1 ging vrijwel zonder problemen.
De hele boel is geinstalleerd volgens de suggesties die Leap voorstelt, daar in zijn dus geen wijzigingen aangebracht.
Maar na het opnieuw opstarten blijken er toch wat problemen te zijn.
Het blijkt dat de “Nouveau” videodriver is geinstalleerd, en om eerlijk te zijn gebruikt ik toch liever de video driver
die Nvidia levert.
Nou heb ik dat wel eens eerder gehad, maar da’s toen goed verkeerd gegaan, toen ik de oude driver had verwijderd en de
nieuwe had geinstalleerd was het beeld slechter dan ooit.
Wie weet hoe ik de “Nouveau” driver op een veilige manier kan vervangen door de officieele Nvidia drivers ?
Het systeem opnieuw installeren is geen enkel probleem.
Ik heb gezien dat bij de installatie repo’s opgegeven kunnen worden.
Als ik daar de Nvidia server (http://download.nvidia.com/opensuse/leap/42.1) invul dan mag ik toch aannemen
dat de officieele Nvidia drivers worden geinstalleerd ?
Moet de UEFI/BIOS nog aangepast worden ?
Wie weet daar de settings voor ?
Als ik in Dolphin de 2 TB harde schijf aan klik (rood pictogram) dan krijg ik de melding :
“Authenticatie is vereist om … (/dev/sda8) aan te koppelen”.
En da’s dus vreemd, op mijn oude systeem heb ik dat nog nooit gehad.
Als ik mijn root wachtwoord in tik heb ik wel schrijf toegang op die schijven.
Hoe regel ik dat ik gelijk bij het opstarten schrijf toegang op die schijven heb ?
Moet ik misschien toch een andere indeling van de harde schijf/SSD kiezen bij de installatie ?
Is er een (CLI of GUI) manier om een tekst overzicht van de schijf indeling (e.a.) te krijgen ?
Als ik dat hier post, wordt het misschien gemakkelijker om deze probleempjes op te lossen ?
Zal het eens proberen: De NVDIA driver via de repo moet als het goed is de juiste drivers erin zetten.
De hdd weer normaal leesbaar maken, doe je het best via YaST >** systeem** > **Partionering > klik op “ja” > dan klik je op ** vaste schijven ( in het linker menu) > klik dan op de **hdd sda of sdb ligt eraan welke hdd er gebruikt wordt. > klik op Bewerken> dan op Koppel de partitie aan geef hier de mountpunt een naam eerst wel een / **voor de naam zetten. Klik dan op voltooien. Als het goed is wordt nu de hdd automatisch erbij gezet in Dolphin.
Via Yast - Software - Softwarebronnen - Toevoegen - Bronnen onderhouden door de gemeenschap de NVIDIA repo toevoegen. Als er om gevraagd wordt, de sleutel vertrouwen. Vervolgens
Via Yast - Software - Softwaremanager - Extra’s kiezen voor “Alle aanbevolen pakketten installeren”. Dit triggert de automatische selectie van de juiste NVIDIA pakketten voor jouw video kaart.
Installatie uitvoeren, en het systeem herstarten.
Opnieuw installeren is in mijn ogen niet de te bewandelen weg. Immers, als linux echt zo goed is als we denken dat 't is, mag je verwachten dat 't op dezelfde manier misgaat.
Moet de UEFI/BIOS nog aangepast worden ?
Wie weet daar de settings voor ?
Als ik in Dolphin de 2 TB harde schijf aan klik (rood pictogram) dan krijg ik de melding :
“Authenticatie is vereist om … (/dev/sda8) aan te koppelen”.
En da’s dus vreemd, op mijn oude systeem heb ik dat nog nooit gehad.
Als ik mijn root wachtwoord in tik heb ik wel schrijf toegang op die schijven.
Hoe regel ik dat ik gelijk bij het opstarten schrijf toegang op die schijven heb ?
Moet ik misschien toch een andere indeling van de harde schijf/SSD kiezen bij de installatie ?
Is er een (CLI of GUI) manier om een tekst overzicht van de schijf indeling (e.a.) te krijgen ?
Als ik dat hier post, wordt het misschien gemakkelijker om deze probleempjes op te lossen ?
Leap in combinatie met bepaalde NVIDIA kaarten en Plasma5 heeft inderdaad geleid tot problemen met de nouveau driver. Echter, de KDE ontwikkelaars hebben sinds de release van Leap 42.1 Plasma5 aardig weten te stabiliseren. Je kunt daar gebruik van maken tijdens installatie, door op een bepaald moment te kiezen voor “Online installatiebronnen gebruiken”. Door die aan te vinken worden de distributie en update repos al toegevoegd vóór de daadwerkelijke installatie begint. Resultaat is dat je niet de originele Leap pakketten installeert, maar de geupdate versies, waarin m.n. in Plasma5 nogal het e.e.a. verbeterd is, o.a. de werking met nouveau.
Goed nieuws.
Het installeren van de officieele Nvidia drivers is gelukt.
Wel na het installeren een zwart scherm, maar na even de reset knop indrukken was ook dat probleem opgelost.
Ook het probleem in Dolphin is opgelost.
In het partitie programma kreeg ik wel de foutmelding “Fout : Een uitgebreide partitie kan niet worden bewerkt” bij de schijven sda en sda1.
In Dolphin heb ik daarna achterhaald welke schijven met een rood pictogram werden weergegeven.
Dat bleken de schijven sda5, sda7 en sda8 te zijn.
Die heb ik een mountnaam gegeven, en toen waren de rode pictogrammen ineens groen zoals het hoort.
Voor de akties in het partitioneer programma heb ik fstab even gedraaid, met het volgende resultaat.
Ik heb zelf altijd de gewoonte om mountpoints een naam te geven die mij iets zegt over wat voor data er onder dat mountpoint zitten. Zie /home bijvoorbeeld, maar ook op mijn server /Muzickx, /Bulk (losse rommel), /Video, /Fotoos enzovoorts. De data erin staan op aparte schijven/partities.
Je hebt /dev/sda7 ingesteld op btrfs. Heb je daar een reden voor?
EDIT: Je systeem boot, waarmee je UEFI/BIOS voorbij bent, daar hoef je dan dus niet meer te zijn. UEFI heeft keurig netjes de juiste entry aangemaakt om openSUSE op te starten ( anders zou je in de fstab /boot/efi niet zien aangekoppeld ).
Ik heb /dev/sda7 zelf niet ingesteld op btrfs.
Aan de andere schijven heb ik zelf ook niets gewijzigd, behalve dan de al eerder besproken mountpoints.
Ik kreeg tijdens de installatie van Leap een voorstel om de schijven zo te partitioneren/fomatteren.
Om op zeker te gaan heb ik dat voorstel maar geaccepteerd.
Is het raadzaam om voor sda7 een ander bestandssysteem te kiezen ?
Als ik dat wijzig ben ik dan de (eventueel aanwezige) data op die schijf kwijt ?
En moet het systeem dan eventueel opnieuw geinstalleerd worden ?
De mountpoint een betere naam geven is een goede suggestie.
Ik neem aan dat ik dat op dezelfde manier doe, als het eerder omschreven toevoegen van mountpoints ?
Dus de bestaande mountpoints gewoon een andere naam geven ?
In het fstab overzicht zie ik namen als “mysql” en “mariadb”, zijn die betreffende programma’s al voorgeinstalleerd op die schijven o.i.d. ?
Mooi dat de UEFI/BIOS goed ingesteld is, dan hoef ik daar in elk geval niets meer te wijzigen.
Zodra ik thuis ben post ik nog even de output van “sudo gdisk -l”.
Ik heb even op internet gezocht, en het (hopelijk) juiste commando voor “gdisk -l” gevonden.
Allereerst de output voor sda
sudo gdisk -l /dev/sda
root's password:
GPT fdisk (gdisk) version 0.8.8
Partition table scan:
MBR: MBR only
BSD: not present
APM: not present
GPT: not present
Found invalid GPT and valid MBR; converting MBR to GPT format
in memory.
Disk /dev/sda: 3907029168 sectors, 1.8 TiB
Logical sector size: 512 bytes
Disk identifier (GUID): 407097C3-E774-45A1-82EC-D04E1BDD6644
Partition table holds up to 128 entries
First usable sector is 34, last usable sector is 3907029134
Partitions will be aligned on 2048-sector boundaries
Total free space is 10349 sectors (5.1 MiB)
Number Start (sector) End (sector) Size Code Name
5 4096 321535 155.0 MiB 8300 Linux filesystem
6 323584 4530175 2.0 GiB 8200 Linux swap
7 4532224 88422399 40.0 GiB 8300 Linux filesystem
8 88424448 3907028991 1.8 TiB 8300 Linux filesystem
Dan de output voor sda5
sudo gdisk -l /dev/sda5
Partition table scan:
MBR: MBR only
Found invalid GPT and valid MBR; converting MBR to GPT format
in memory.
Disk /dev/sda5: 317440 sectors, 155.0 MiB
Disk identifier (GUID): 785845E6-F5C8-4807-AF4A-E4167782A511
First usable sector is 34, last usable sector is 317406
Total free space is 317373 sectors (155.0 MiB)
Dan de output voor sda6
sudo gdisk -l /dev/sda6
Partition table scan:
MBR: not present
Creating new GPT entries.
Disk /dev/sda6: 4206592 sectors, 2.0 GiB
Disk identifier (GUID): 61DD7274-0838-4C35-9946-0CED1034DEF6
First usable sector is 34, last usable sector is 4206558
Total free space is 4206525 sectors (2.0 GiB)
Dan de output voor sda7
sudo gdisk -l /dev/sda7
Partition table scan:
Disk /dev/sda7: 83890176 sectors, 40.0 GiB
Disk identifier (GUID): 1E3E2F79-FEE7-496D-9FD9-8C2C73B1AFAE
First usable sector is 34, last usable sector is 83890142
Total free space is 83890109 sectors (40.0 GiB)
En tot slot de output voor sda8
sudo gdisk -l /dev/sda8
Partition table scan:
Disk /dev/sda8: 3818604544 sectors, 1.8 TiB
Disk identifier (GUID): F282894A-0192-439D-8DE5-4D0DA6E616E7
First usable sector is 34, last usable sector is 3818604510
Total free space is 3818604477 sectors (1.8 TiB)
Als je een filesystem verandert ben je in de regel de data kwijt. Er zijn tools om van het ene naar het andere filesystem te converteren, maar de instructies daarvoor beginnen altijd met "Backup all data on the filesystem to be converted " en dat weet ik genoeg: het kan wel 's misgaan.
btrfs doet aan snapshotting. D.w.z. dat er van een btrfs partitie een snapshot gemaakt wordt op bepaalde momenten ( bijv. na updaten ). Die snapshots nemen ruimte in, en dat kan lekker oplopen. Daarom wordt voor btrfs op het root filesystem ook altijd 40GB voorgesteld ( dubbel van wat standaard was voor ext4 als filesystem ).
Zaak is altijd om voor / tijdens installatie te bepalen hoe je systeem er qua schijfindeling uit komt te zien. Wat ga je precies doen met welke partitie? Sla je je muziek op in je eigen /home/gebruikersnaam of wil je dat die toegankelijk is voor alle gebruikers ( muziekjes op een aparte partitie, aangekoppeld op bijv. /Muziek en toegankelijk voor iedereen )?
Schijf /dev/sda: 1,8 TiB, 2000398934016 bytes, 3907029168 sectoren
Eenheid: sectoren van 1 * 512 = 512 bytes
Sectorgrootte (logisch/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
In-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijflabeltype: dos
Schijf-ID: 0x000834a1
Device Boot Start End Sectors Size Id Type
/dev/sda1 2048 3907028991 3907026944 1,8T f W95 Ext'd (LBA)
/dev/sda5 * 4096 321535 317440 155M 83 Linux
/dev/sda6 323584 4530175 4206592 2G 82 Linux swap / Solaris
/dev/sda7 4532224 88422399 83890176 40G 83 Linux
/dev/sda8 88424448 3907028991 3818604544 1,8T 83 Linux
Schijf /dev/sdb: 238,5 GiB, 256060514304 bytes, 500118192 sectoren
Eenheid: sectoren van 1 * 512 = 512 bytes
Sectorgrootte (logisch/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
In-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijflabeltype: gpt
Schijf-ID: A812A192-49A4-4FC0-AFF3-DACD78E22D1F
Device Start End Sectors Size Type
/dev/sdb1 2048 321535 319488 156M EFI System
/dev/sdb2 321536 84211711 83890176 40G Microsoft basic data
/dev/sdb3 84211712 500117503 415905792 198,3G Microsoft basic data
Hmm. Ik zie “Microsoft basic data” staan, vreemd.
Ik dacht dat ik van dat bedrijf verlost was…
Zaken zoals b.v. MP3’s en films e.d. die ik niet regelmatig nodig heb zijn opgeslagen
op verwisselbare (USB) schijven.
Op die manier hou ik ruimte op de (ingebouwde) harde schijven, en dat is vooral handig
bij het monteren van films e.d.
De standaard dingen zet ik gewoon in mappen, ik heb nooit partities voor een bepaalde soort bestande aangemaakt.
Zijn de gemaakte snapshots ook te verwijderen ?
Dus dat ik alleen de meest recente hou en en rest verwijder ?
Zou het kunnen dat er op die harde schijven (sda = HDD / sdb = SSD) al een partitie heeft gestaan ?
Het zijn nieuwe schijven, zo vers uit de computerwinkel.
Maar goed het systeem draait nu prima.
Dus ik ga een backup van mijn oude PC maken, en weer terug zetten op de nieuwe.
Ja. Schijven hebben meestal al een partitietabel. Bij grotere schijven is dat altijd GPT.
Probleem onstaat als ooit /dev/sdb stuk gaat en jij wilt opstarten van /dev/sda. Dat kan dan niet omdat UEFI een GPT partitionering wil hebben.
…Je kunt daar gebruik van maken tijdens installatie, door op een bepaald moment te kiezen voor “Online installatiebronnen gebruiken”…
Mooi, dan ga ik dat nu maar eens doen, want ik kan alleen normaal inloggen in mijn eerste account.
Als ik inlog via mijn 2e of 3e account, duurt het erna al heel erg lang voordat de desktop verschijnt. Dan zie ik eerst normaal beeld, maar niets reageert. Kort erna wordt het beeld heel wazig, alsof je het beeld bekijkt vanachter bewerkt glas.
Helaas, na herinstalleren Leap 42.1 kan ik nog steeds niet inloggen op een 2e account. Het beeld blijft wazig, na een veel te lange inlogtijd. Ik praat over minimaal 1 minuut, terwijl inlogtijd van 1e aangemaakte account slechts paar seconden telt. GeForce 6150SE nForce 430/integrated/SSE2
Hebben we 't hier over nieuwe of bestaande accounts?
Antwoord op je vraag : Allebei !
Het tweede account bestond reeds alvorens ik Leap 42.1 opnieuw installeerde met aangevinkt : Online bronnen.
Een derde account had ik na herinstallatie Leap aangemaakt.
Alleen het eerste account, dus het account dat tijden installatie Leap wordt aangemaakt, geeft normaal beeld.