Ik heb een nieuwe installatie van opensuse 11.3 gemaakt op een 86_64 machine.
Na de oude /etc en /var en /home weer terug geplaatst te hebben, kan ik geen software aanpassing meer doen of ik krijg een melding dat de geïnstalleerde bestanden niet goed zijn.
Hoe kan ik dit oplossen?
Allereerst welkom hier.
Het terugplaatsen van /home is geen enkel probleem, /etc en /var kun je niet zomaar zonder meer terugplaatsen. Linux is continu in ontwikkeling, wat betekent dat er ook in de sferen van /etc en /var dingen kunnen veranderen. Zelf bouw ik altijd opnieuw op, met dien verstande, dat ik /var/run/mysql vervang door een symlink.
Met het terugzetten van /var, heb je ook de repos van je vorige release teruggezet, en een aantal andere zaken. Afhankelijk van van welke versie je komt, kun je problemen verwachten met zypper (software management), mysql om de 2 meest voorkomende maar even te noemen. Dit geldt in principe voor elke distro.
Je zou kunnen proberen om alle huidige repos te vervangen, de rpm-database opnieuw op te bouwen (die klopt denkelijk ook niet meer), maar ik vrees dat je nog wel tegen meer dingen aan gaat lopen.
Ik heb slechts enkele delen van verschillende programma’s in /etc terug gezet. Zoals voor Courier-imap, exim ed,
en in /var heb ik bijna geheel terug gezet.
Hoe kan ik de rpm-database opnieuw opbouwen? of is het beter nogmaals te instaleren?
In /etc zitten, denk ik, niet de grootste problemen. Wel in /var, omdat je daarmee van alles en nog wat omtrent package management hebt binnengehaald.
De rpm database opbouwen doe je als volgt:
su -c 'rpm --rebuilddb'
Wat beter is, daar verschillen de meningen over. Ik ben van de “school” die liever een “schone” installatie doet, wat basaal testen, en dan de rest van de server configuratie opnieuw aanmaken aan de hand van de oude situatie en bestanden. Ook gebruik ik al jaren 2 partities van 15 GB op mijn server voor openSUSE (op dit moment 11.2 en 11.3), waarbij ik /var/lib/mysql link naar een mysql directory op een andere partitie, en /srv zelfs een aparte partitie is. Zo kan ik vrij rücksichtslos installeren, wat ik móet hebben staat toch niet op de installatie partitie. Maar er zijn ook mensen die steeds weer upgraden en er lol in hebben om daarna alles aan te passen tot het weer werkt.
Ik weet niet precies wat je allemaal wel en niet hebt meegenomen van je oude installatie, maar zou je bijvoorbeeld eens de output van
zypper lr -d
hier kunnen posten?
Hier de uitdraai van zypper lr -d
**# | Alias | Name | Enabled | Refresh | Priority | Type | URI | Service
–±------------------------------------------------------------------±------------------------------------------------------------------±--------±--------±---------±---------±---------------------------------------------------------------------------------±-------
1 | Bijwerken van openSUSE 11.3 11.3-1.82 | Bijwerken van openSUSE 11.3 11.3-1.82 | No | Yes | 99 | rpm-md | Index of /update/11.3 |
2 | Index of /distribution/11.3/repo/oss/suse | Index of /distribution/11.3/repo/oss/suse | No | Yes | 99 | rpm-md | Index of /distribution/11.3/repo/oss/suse |
3 | openSUSE-11.3 11.3-1.82 | openSUSE-11.3 11.3-1.82 | Yes | Yes | 99 | yast2 | Index of /distribution/11.3/repo/oss |
4 | repo-debug | openSUSE-11.3-Debug | No | Yes | 99 | yast2 | Index of /debug/distribution/11.3/repo/oss |
5 | repo-non-oss | openSUSE-11.3-Non-Oss | Yes | Yes | 99 | yast2 | Index of /distribution/11.3/repo/non-oss |
6 | repo-source | openSUSE-11.3-Source | No | Yes | 99 | NONE | Index of /source/distribution/11.3/repo/oss |
7 | suse_iso | suse iso | No | No | 99 | yast2 | iso:///?iso=openSUSE-11.3-DVD-x86_64.iso&url=file:///home/Algemeen/install/suse/ |
8 | suse_local | suse local | No | Yes | 99 | plaindir | dir:///home/Algemeen/install/suse/x86_64 |
9 | suse_noarch | suse noarch
Sorry voor de opmaak maar ik moet op afstand werken met putty.
Ik heb de rebuild geprobeerd maar dat geeft nog dezelfde resultaten.
Wat ik me wel afvraag wat de /var/lib bestanden doen in de /var dir. Deze is van ouds toch bedoeld voor variable files zoals in spool en mail en niet voor duurzame file als wat nu in /var/lib staan. zouden de lib bestanden niet in de /lib dir moeten staan?**
De opmaak kun je verbeteren door er “code” tags omheen te plaatsen. Hoe je dat doet, staat wel in de “klevende” introductie posts op diverse plekken in de subforums.
Repos nrs 4, 6, 7, 8 en 9 kun je beter eerst eens verwijderen. Repo 7 is de installatie DVD, die heb je niet nodig, 3 & 5 bevatten exact dezelfde inhoud.
Ook ik heb onder UNIX geleerd, dat /var was voor variables als spool en mail, heb ook geen idee waarom de mysql databases van /var/run naar /var/lib bij verhuisd een paar jaar geleden. Wel weet ik dat mijn laatste pogingen om /var van een vorige installatie tot niets dan dit soort ellende hebben geleid. Wel durf ik rustig mijn oude mysql map uit /var/lib over te zetten naar een nieuwe, proefondervindelijk is me gebleken dat dat gewoon werkt, zelfs het oude mysql root password blijft dan werken. Minder zicht heb ik op wat er met zypper, packagekit, yast gebeurt als je dat doet.
Kun je ook eens de letterlijke foutmeldingen posten, of er met ksnapshot een plaatje van schieten en dat bij een of andere image hoster (bijv. imgagebam) neerzetten en dan de link of BBcode hier plakken?