Probleem ? OpenGL GLX context is not using direct rendering

Ik heb openSUSE 12.3 opnieuw geïnstalleerd. (zonder home te formatteren)

En vandaag de amd catalyst 13.3 beta 3 grafische drivers.

Als ik steam start dan krijg ik de volgend melding.

OpenGL GLX context is not using direct rendering, which may cause performance problems.
For more information visit https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=9938-EYZB-7457

Ik ben behalve de link uit de boodschap ook google gebruikt.

Of ik mis een 32 bit mesa lib of de amd drivers zijn misschien niet goed geïnstalleerd.

Via yast, zeer veel mesa spullen geinstalleerd oa alles waar mesa en of direct, en of 32bit in voor kwam.
Dat heeft niet geholpen.
Steam blijft de zelfde boodschap geven.

Toen heb ik glxinfo op de commando regel gebruikt:

Het begin van de uitvoer:

guus@linux-cgkm:~> glxinfo
name of display: :0
libGL error: failed to load driver: swrast
libGL error: Try again with LIBGL_DEBUG=verbose for more details.
display: :0  screen: 0
direct rendering: No (If you want to find out why, try setting LIBGL_DEBUG=verbose)
server glx vendor string: ATI
server glx version string: 1.4
server glx extensions:
    GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_import_context, GLX_EXT_texture_from_pixmap, 
    GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_OML_swap_method, 
    GLX_SGI_make_current_read, GLX_SGI_swap_control, GLX_SGIS_multisample, 
    GLX_SGIX_fbconfig, GLX_SGIX_pbuffer, GLX_SGIX_visual_select_group
client glx vendor string: Mesa Project and SGI
client glx version string: 1.4
client glx extensions:
    GLX_ARB_create_context, GLX_ARB_create_context_profile, 
    GLX_ARB_create_context_robustness, GLX_ARB_get_proc_address, 
    GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_import_context, GLX_EXT_visual_info, 
    GLX_EXT_visual_rating, GLX_EXT_framebuffer_sRGB, 
    GLX_EXT_create_context_es2_profile, GLX_MESA_copy_sub_buffer, 
    GLX_MESA_multithread_makecurrent, GLX_MESA_swap_control, 
    GLX_OML_swap_method, GLX_OML_sync_control, GLX_SGI_make_current_read, 
    GLX_SGI_swap_control, GLX_SGI_video_sync, GLX_SGIS_multisample, 
    GLX_SGIX_fbconfig, GLX_SGIX_pbuffer, GLX_SGIX_visual_select_group, 
    GLX_EXT_texture_from_pixmap, GLX_INTEL_swap_event
GLX version: 1.4
GLX extensions:
    GLX_ARB_get_proc_address, GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_import_context, 
    GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, 
    GLX_MESA_multithread_makecurrent, GLX_OML_swap_method, 
    GLX_SGI_make_current_read, GLX_SGI_swap_control, GLX_SGIS_multisample, 
    GLX_SGIX_fbconfig, GLX_SGIX_pbuffer, GLX_SGIX_visual_select_group, 
    GLX_EXT_texture_from_pixmap
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: ATI Radeon HD 5700 Series 
OpenGL version string: 1.4 (2.1 (4.2.12173 Compatibility Profile Context 12.10.17))
OpenGL extensions:
    GL_ARB_depth_texture, GL_ARB_draw_buffers, GL_ARB_fragment_program, 

Twee dingen vallen mij op, maar wat ik er aan doen kan ?
direct rendering: No

In yast zoeken op swrart gaf geen resultaten.

Ik kreeg een ingeving, en heb yast gestart.

Bij het zoeken op swrast, nu ook rpm levert aangevinkt.

Ik kreeg als resultaat mesa en mesa 32 die allebei geinstalleert zijn.

Ik heb zag ik een spelfout gemaakt in mijn eerste reactie, het is swrast en niet swrart

Je geeft niet aan of hiermee het probleem is opgelost …
Steam is een 32bit applicatie, en heeft dus van alle benodigde libs de -32bit versie nodig. Één van de dingen die ik doe op systemen waarop 32bit applicaties moeten draaien ( GoogleEarth, skype, steam ) is het Patroon “32bit runtime omgeving” installeren. Daarmee heb je de bulk aan benodigde libs al binnen. De applicaties zelf start ik dan vanuit een terminal op, totdat ze helemaal werken. De output in de terminal vertelt me wat er eventueel nog mist.

Ter verduidelijking: Het probleem is er nog.
glxinfo geeft ook nog steeds aan dat direct rendering, uit staat.
Hoe installeer ik die 32 bit runtime ?

Ik heb net wine 32 bit geïnstalleerd en dat heeft het helaas ook niet opgelost.
Dit is wat steam uitspuugt, als ik het via de commandline doe.
Misschien is dit een aanwijzing? Maar ik heb geen idee hoe ik dat moet doen?

guus@linux-cgkm:~> steam
Running Steam on opensuse 12.3 64-bit
STEAM_RUNTIME is enabled automatically
Installing breakpad exception handler for appid(steam)/version(1366403468_client)
Installing breakpad exception handler for appid(steam)/version(1366403468_client)
unlinked 0 orphaned pipes

(steam:3523): Gtk-WARNING **: Kan themamodule niet vinden in modulepad: ‘oxygen-gtk’,

(steam:3523): Gtk-WARNING **: Kan themamodule niet vinden in modulepad: ‘oxygen-gtk’,
[0424/140646:WARNING:proxy_service.cc(646)] PAC support disabled because there is no system implementation
/home/buildbot/buildslave_steam/steam_rel_client_ubuntu12_linux/build/src/vgui2/src/surface_linux.cpp (1912) : Assertion Failed: X context is not using direct rendering. Unfasten your seatbelt...

Assert( Assertion Failed: X context is not using direct rendering. Unfasten your seatbelt...
 ):/home/buildbot/buildslave_steam/steam_rel_client_ubuntu12_linux/build/src/vgui2/src/surface_linux.cpp:1912

Error: OpenGL GLX context is not using direct rendering, which may cause performance problems.

For more information visit https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=9938-EYZB-7457.
Uploading dump (out-of-process) [proxy '']
/tmp/dumps/assert_20130424140646_1.dmp

In Yast - Softwarebeheer kun je bij Beeld kiezen voor Patronen. Daar staat-ie tussen.
Hoe heb je steam geïnstalleerd?

Ik heb via yast, door de repo toe te voegen steam geïnstalleerd.

Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik denk dat het probleem bij de amd drivers zit. ( dan wel bij de installatie )

Toen ik steam startte met de opensource drivers, kreeg ik deze foutmelding niet…

Sinds de amd 13.3 beta 3 krijg ik deze melding. Volgens mij kreeg ik hem ook niet met de catalyst 13.1, uit de opensuse repo’s.
Van dat laatste ben ik niet 100% zeker, maar wel dat ik deze melding niet kreeg, met de opensource drivers…

Ik ga nu eerst in yast proberen, wat je voorstelt.

Gevonden, maar dat lost het probleem ook niet op.

glxinfo blijft ook zeggen dat die driver niet geladen kan worden.

Ik denk dat ik suse weer opnieuw ga installeren.

Dan oa eerst de 32 bit run time installeren. voor ik verder ga.

En terug naar de catalyst uit de repo’s

Dan weet ik in ieder geval zeker, of dit met de beta driver te maken heeft.

En ik ben terug met verse installatie.

De 32bit runtime is nu geïnstalleerd.

Steam geeft nu geen foutmelding, dit is nog zonder de amd drivers.

Ik heb nu ook de amd drivers geherinstalleerd.

Via de one click install
https://en.opensuse.org/SDB:AMD_fglrx

Ik heb net steam gestart en krijg geen foutmelding.
Me geheugen is dus ook nog goed. rotfl!

Eigenlijk zou ik de beta drivers moeten installeren, maar daar heb ik voorlopig geen zin in. Twee keer openSUSE opnieuw in 3 dagen is wel genoeg.

Het is me wel duidelijk, dat als ik de beta drivers wil, ik dat beter via init 3 kan doen, het x org bestand weg moet gooien, en eerst de huidige amd drivers moet verwijderen.
De installer van amd dit laten doen, gewoon vanaf de desktop, en dan de computer herstarten werkt niet goed, want anders had ik dit topic niet hoeven starten.

Toch vooruitgang :slight_smile:

Ik weet dat opnieuw installeren niet zoveel tijd kost. Toch vind ik 't jammer, omdat 't nu niet meer te fixen is, de oorzaak niet meer te achterhalen. De beta drivers hadden ook gedeïnstalleerd kunnen worden…

Ik ben het helemaal met je eens. Over het algemeen kies ik ook niet voor, wat ik de windows oplossing noem.

Je leert er namelijk niets van.

Ik was het echter na twee weken van zoeken en zoeken, gewoon zat.

Eerst meer als 3 dagen kloten, om Serious Sam 3, goed te krijgen, en toen weer problemen in firefox (screentearing) en flash video’s. ( bevriezen )
Toch hoef ik me niet te vervelen, vandaag kwam uit: Catalyst 13.4 :stuck_out_tongue:

Of ik het geduld heb, om even te wachten totdat me openSUSE vrienden de one click in orde hebben, is niet waarschijnlijk.

Deze nieuwe driver, ondersteund kernel 3.6 3.7 3.8
Maar niet X.org Server 1.14 and 1.15, volgens de documentatie.

Eerst maar eens uitzoeken welke X org server ik nu gebruik, met de Catalyst 13.1.

Kan ik gelijk een backup maken van dit bestand.
En me inlezen, hoe ik een grafische driver verwijder, zonder met een systeem te eindigen, dat niet meer op wil starten.
Als ik geen desktop meer heb, maar wel in kan loggen, dan kom ik er wel.
Maar achteraf begrijp ik heel goed, wat er mis ging.

Ook de commandline heeft natuurlijk wel iets van een grafische driver nodig.

Er is altijd een grafische driver nodig, maar de console kan 't prima redden met alleen fbdev, dwz de videokaart als framebuffer device gebruiken. De grafische kaart doet dan eigenlijk niets anders dan tekens doorsturen zonder er iets mee te doen. Een zogeheten headless systeem (zonder X) draait eigenlijk altijd wel. Pas als er desktop aan te pas komt, met allerlei leuke dingen als transparantie, gaat de grafische kaart nodig zijn.

Ik zit eigenlijk een beetje vast.

Mijn probleem is mijn kennis niveau van Linux.

Ik zit nu te denken, kan ik niet beter een tweede gebruiker aanmaken.
Zodat, als ik mijn huidige account sloop ik nog een account heb, waarmee ik bijvoorbeeld met de commandline in kan loggen?

Nadeel lijkt me dat ik dan ook een tweede of derde home partitie aan moet maken?

Zo lijkt een account die de nieuwste x org gebruikt mij ook wel wat.

Of is triple boot een betere oplossing ?
Het derde os is dan bijvoorbeeld openSUSE factory? ( of thumble weed)
Aan de andere kant ben ik bang dat ik veel werk ga doen voor niets.
De nieuwste amd catalyst driver ondersteund officieel alleen 12.1

En ook niet de laatste Xorg.

• Xorg/Xserver 7.4 and above (up to 1.13)
  • Linux kernel 2.6 or above (up to 3.5)
  • glibc version 2.2 or 2.3
  • POSIX Shared Memory (/dev/shm) support is required for 3D applications

Ik heb ook geen idee hoe ik hier via google antwoorden op vind.
Misschien moet ik een boek kopen? Maar welk boek ?

Dat gebrek aan kennis, daar groei je wel in :D. Mijn probleem met AMD/ATI hardware is dat ik die niet heb. Dat beperkt mijn mogelijkheden tot theoretische kennis en aardig kunnen zoeken.

/home bevat de gebruikersaccounts, is een map. De partitie koppel je aan in die map. Daardoor zie je de mappen op de partitie ( gebr-1, gebr-2, gebr-3) als /home/gebr-1 enz. Als je de partitie zou aankoppelen op /mnt zouo /home gewoon een lege map zijn. Da’s de kortste manier om het even snel uit te leggen.
In het geval van de ATI driver zal een extra gebruikers account je niet vooruit helpen. Wel als je bijv. rare dingen in KDE hebt. Als die rare dingen dan niet bestaan voor een nieuwe gebruiker, weet je dat 't niet de software is, maar een instelling in jouw eigen homedir /home/gebruikersnaam.

Voor wat betreft boeken: die zijn er te kust en te keur. Nadeel vind ik vaak, dat ze nogal 's gedateerd zijn (niet zo gek, openSUSE verschijnt elke 8 maanden), en dat ze óf zonder al teveel technische achtergrond op een “wil je dit, doe dan dit, dit, dit” manier je leren omgaan met linux/openSUSE óf meteen halve tot hele administrator manuals zijn, vergeven van de technische info, maar niet te lezen.

Stel je vragen hier gerust, één van de ongeschreven regels hier is dat geen enkele vraag dom is (waar dat over antwoorden niet altijd gezegd kan worden :D)

Dank je wel.

T.a.v van je antwoord over de AMD drivers, daar was ik al bang voor.

Maar ik heb deze week al weer veel bijgeleerd.
Ik moet als ik de driver uninstall, de mededeling dat ik herstarten moet, negeren, in ieder geval tot dat ik een andere geïnstalleerd heb.

En de opesuse 12.3 rescue cd, op een cd branden. :shame:

De grap is dat ik compleet vergeten was dat ik die gedownload had. Maar toen ik van de week ktorrent startte, werd ik er aan herinnerd.
Erg dom dat ik die niet op cd gebrand had, voordat ik met de driver aan de gang ging.

Over die boeken, je schrijft precies waar ik tegen aan loop.
Waarschijnlijk moet ik gewoon vaker me suse installatie slopen. :wink:

Ik dacht een keer een goed idee te hebben.
Neem een oude Linux distro en installeer die.
Slackware bijvoorbeeld.
Maar als ik echt een oude versie kies, dan word mijn hardware weer niet ondersteund.
En de slackware die ik vond kwam gewoon met de nieuwste kde.
Zelf compilen is niet moeilijk. Ik kwam een keer een uitleg tegen, het waren geloof ik maar 3 commando’s.
Het moeilijke is de juiste libs en dergelijke bij elkaar zoeken. ( en dat is nou juist waar ik niet echt zin in heb )

Met k3b de rescue cd gebrand.
Daarna gekeken of de cd ook werkte.
Ik werd even nerveus, omdat het laden wel erg lang duurde, maar vervolgens had ik een live versie van opensuse 12.3 met xfce rotfl!

Dat zag er goed uit, ik zag al mijn partities, gewoon op de desktop, en bij programma’s oa de console, en iets van midnight commander.

Even een kleine update die misschien andere kan helpen.

Wat ik waarschijnlijk had moeten doen, na het toevoegen van de 32 bit libs, de catalyst driver opnieuw installeren.

Ik heb een laptop waarop ik Ubuntu heb staan (met een ATI kaart)
Deze had dezelfde foutmelding , toen ik Steam wilde installeren.
De oplossing daarvoor staat hier:
[Solved] Ubuntu 13.04 OpenGL GLX Error :: Steam for Linux Algemene discussies](http://steamcommunity.com/app/221410/discussions/0/828937420181626248/?l=dutch#p2)

Volgens mij is het een probleem van de Catalistdriver.

Op mijn OpenSuse computer heb ik totaal geen problemen met Steam
Ik weet niet welke ATI kaart je in je computer heb, maar ik heb de volgende RMP geïnstalleerd:
fglrx64_xpic_SUSE123-9.012-1.x86_64
Vervolgens heb ik op de website van OpenSuse (Software) gezocht naar steam, en met “one-click” geïnstalleerd.
De kaart die ik heb is een Radeon HD 7 serie.

HD5750, en het ging mis toen ik opnieuw een beta driver wilde installeren. ( en voor de beta drivers is er geen one click install )
Meestal gaat het wel goed, maar voor de beta drivers heb je dus de commandline nodig.
Ik geef openSUSE groot gelijk dat ze geen repo voor beta drivers hebben.

Ik heb er in ieder geval veel van geleerd.
Oa dat 32 bit libs toevoegen niet hielp, maar ik ben er inmiddels achter dat ik dus de catalyst driver opnieuw had moeten installeren, na het toevoegen van die 32 bit libs.
Ik gebruik steam op Linux al sinds,de beta opengesteld werd voor iedereen.
Daarom heb ik ook in teamfortress 2 een tux. :slight_smile:

Ik was even bang dat ik die kwijt raakte met de nieuwe installatie van openSUSE, maar dat is dus gelukkig niet zo.
Leuk cadeautje van Valve, voor de mensen die de steam beta getest hebben.

Steam Community :: Screenshot