Probleem met scijven aankoppelen.

Hallo allen,

Ik werk met de KDE interface en heb een probleem met het aankoppelen van mijn 2 schijven.
De melding die ik van de schijf krijg is

Er is een fout opgetreden bij het aanspreken van 'Schijf 1', het systeem geeft de volgende foutmelding weer: De gevraagde bewerking is mislukt: Error mounting /dev/sdb1 at /run/media/FlyingDutchman/Schijf 1: Command-line `mount -t "ntfs" -o "uhelper=udisks2,nodev,nosuid,uid=1000,gid=100" "/dev/sdb1" "/run/media/FlyingDutchman/Schijf 1"' exited with non-zero exit status 14: The disk contains an unclean file system (0, 0).
Metadata kept in Windows cache, refused to mount.
Failed to mount '/dev/sdb1': Operation not permitted
The NTFS partition is in an unsafe state. Please resume and shutdown
Windows fully (no hibernation or fast restarting), or mount the volume
read-only with the 'ro' mount option.

Ik weet dat ik het bij de patitionering moet zoeken, maar dan …???

Het lijkt erop dat Windows niet goed afgesloten is. Dat kan komen door keihard afsluiten ( aan-uit knop 4 seconden in houden ), of omdat Windows (10?) niet helemaal afgesloten is, maar in de stand-by stand. Het NTFS bestandssysteem onthoudt dat, en kan niet aangekoppeld worden. Dit is iets wat je niet vanuit linux kunt repareren, je moet echt Windows opstarten, en dan ervoor kiezen om Windows helemaal af te sluiten. Vraag me niet hoe dat precies moet, ik heb al meer dan 15 jaar geen Windows meer in huis :D.
Als e.e.a. het opstarten van openSUSE blokkeert, kun je via YaST partitionering eerst het aankoppelpunt voor deze partitie weghalen. Maar dat zou moeten stoppen als je met Windows doet wat ik beschreven heb.

Ongeveer hetzelfde als Knurpht (alleen heb ik nooit Windows in huis gehad).

Uit het forum heb ik begrepen dat Windows een “snelle” shutdown heeft. Maar die sluit niet goed af (het is meer een “slapen”). Die moet je dus uitzetten in die Windows en dan met de schijven eraan een shutdown doen.

Maar eigenlijk zeg ik hier hetzelde als de foutmelding al zegt: geen “fast restart”.

Ik heb wel Windows, en kan beamen wat de 2 heren boven mij hebben gezegd.
Heb Windows voor mijn kinderen (games) en hun oplossing voor vast lopen van Windows is de knop 10sec vasthouden.

Btw
Henk… nooit geen Windows gehad?

Ik weet niet of dat ook werkt. Wat ik begrepen heb is het een instelling in Windows.

Niet thuis. Wel nog een tijdje een MS-DOS systeem.

Op mijn werk deed ik het “echte werk” op een X-Windows terminal.
Voor bedrijfsmail, weekstaten en dat soort onzin hadden we ook MS Windows systemen. Had ik altijd ruzie mee rotfl!

Had jij al X? Wat een luxe :smiley:

Tja, als je Unix systemen beheert.

Ik heb hier nog het HP handboek Using the X Window System van 1993.

Wel UNIX, maar headless, AT&T SystemV UNIX. We hingen daar met domme terminals (WYSE 4870) aan.

Verklaart wel waarom jullie zo bedreven zijn in de terminal…

Ik ben pas van Win98 overgestapt op Linux, en ben dus eigenlijk “verkeerd opgevoed” :wink:

Nogal. Je moet heel wat onzin en bijgeloof afleren :wink:

Nou, niet helemaal. De Microsoft community heeft er gewoon zo’n 20 jaar over gedaan om bash werkend te krijgen op hun distro.