Probleem met installeren 13.2

Mijn pc is dual boot. Opensuse en windows7 Twee harde schijven van 500gig, en zoals Linux ze noemt sda (win) en sdb openSUSE.

Ik heb net een poging gedaan om opensuse 13.2 te installeren, maar dat ging mis.
Gelukkig lukte het wel om 13.1 opnieuw te installeren.
Wat mij vooral opvalt, is dat 13.1 ook aan geeft, dat het naar de mbr op sda gaat schrijven, wat ook gebeuren moet.

OpenSUSE 13.2 deed dit volgens mij niet, ook niet bij een tweede poging, en ik snap niet waarom niet?

De installatie van openSUSE 13.2 leek goed te gaan, totdat de installatie opnieuw op wilde starten, en ik een scherm met tekst te zien kreeg.
Iets over het niet kunnen vinden van een harde schijf, zoals ik het begrijp, en een cursus met de naam grub recue. :confused:

Vraag1 Wat doe ik fout
Vraag2 Omdat mijn installatie van openSUSE 13.1 nog lekker vers is, is het dan misschien een oplossing om voor de upgrade optie van de dvd te gaan? ( en dan wel even de home folder te formatteren, als ik die optie krijg ? )

Het enige wat ik bewust aangepast had, was om ext 4 te gebruiken.

Dit topic mag van mij dicht, ik geef het op.

Ik heb net een update geprobeerd, en dat liep vast op het niet kunnen vinden van het internet.

Daarna twee pogingen om het dus via de gewone installatie te doen, en weer eindige dat beide keren met een grub rescue prompt.

Ik heb dvd ook in de vuilnis bak gegooid, ik probeer het waarschijnlijk nog wel een keer als 13.3 er is.

Ik typ dit dus vanaf 13.1.

En ik ben weer kalm, opgeven zit eigenlijk niet in mijn karakter.

Ik ga toch minimaal opzoek naar wat er fout gaat.
Misschien had ik de schijf volgorde aan moeten passen ?

Ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben met dit probleem, dus de oplossing is vast wel op dit forum te vinden.

Wat me wel opvalt is dat er volgens mij iets niet goed zit in de help.
Ik kan volgens de help aangeven vanaf welke partitie ik op kan starten. Die optie hebben ze echter goed verstopt want ik vind hem niet.

Verder geprobeerd om de eerste optie niet aan te vinken zoals de help ook aangeeft, als er een tweede os is.
De poging er na, wel aangevinkt, maar het resultaat was het zelfde.

Ik weet er zelf ook nog niet veel van af, maar mogelijk heeft dit met uefi instellingen te maken. Er bevindt zich dan een kleine partitie op je harde schijf (sda) voor uefi, van waaruit geboot kan worden, maar je kunt je pc ook zodanig instellen (boot optie) dat hij de bootinstellingen vanuit het mbr leest. Bij de installatie van 13.2 zet GRUB2 de instellingen misschien op de ene plek neer en gebruikt de pc de andere plek.
Dit is een beetje hoogover en vanuit mijn Jip-en-Janneke-begrip. Maar in die richting zou ik het zoeken.

Als je een schone installatie van 13.1 hebt, en daar geen extra repos aan toegevoegd hebt, kun je via Softwarebronnen de URLs van de repos bewerken in alle “13.1” vervangen door “13.2”, vervolgens

zypper ref && zypper dup

doen en een hoop geduld hebben.

Als je vanaf de DVD installeert, kun je in het samenvattingsscherm vlak voordat de werkelijke installatie start controleren (en instellen) waar de GRUB code geïnstalleerd wordt.

Soms is hardware dubieus en levert de UEFI / SecureBoot verkeerde informatie tijdens de installatie. Je kunt dat, zonder opnieuw te installeren, repareren door via een DVD of LiveUSB het geïnstalleerde systeem over te nemen. Op die manier kun je dan de Yast van het geïnstalleerde systeem starten. Mijn ervaring is dat het meestal genoeg is om de bootloadermodule van Yast te starten, nix te veranderen. Op OK drukken maakt dan dat het installeren van de bootloader opnieuw geïnitialiseerd wordt, kan me eigenlijk niet herinneren dat 't dan weer niet goed gaat.

Gebruikt windows 7 al UEFI / SecureBoot ?

En wat ik niet snap, waar zit dat verschil tussen 13.1 en 13.2 ?

OpenSUSE 13.1 is elke keer nog goed gegaan, maar met 13.2 is het me nu al 5 keer niet gelukt.

Verder ga ik opzoek naar een handleiding, over de bootloader van 13.2 tijdens installatie. Er zijn 4 hokjes, en als vijfde optie kan je de volgorde van de harde schijven veranderen.
Misschien is die laatste optie wel van invloed op waar grub zijn gegevens neer zet.
De windows schijf, sda, staat namelijk als tweede schijf, maar daar staat natuurlijk wel de mbr van windows, waar 13.2 even een regeltje aan toe moet voegen.

En over yast en dergelijk, dat ga ik even op een papiertje schrijven, en de 13.2 rescue cd dowloaden.

Hangt van de hardware af. Vaak genoeg tegengekomen.

En wat ik niet snap, waar zit dat verschil tussen 13.1 en 13.2 ?

Geen idee, zonder output van jouw systeem kan ik daar niks over zeggen.

OpenSUSE 13.1 is elke keer nog goed gegaan, maar met 13.2 is het me nu al 5 keer niet gelukt.

Heb je ook al 's de md5sum van de download (ik neem aan DVD) gecheckt?

Verder ga ik opzoek naar een handleiding, over de bootloader van 13.2 tijdens installatie. Er zijn 4 hokjes, en als vijfde optie kan je de volgorde van de harde schijven veranderen.
Misschien is die laatste optie wel van invloed op waar grub zijn gegevens neer zet.
De windows schijf, sda, staat namelijk als tweede schijf, maar daar staat natuurlijk wel de mbr van windows, waar 13.2 even een regeltje aan toe moet voegen.

En over yast en dergelijk, dat ga ik even op een papiertje schrijven, en de 13.2 rescue cd dowloaden.

Wil ook wel met de DVD. Doorstarten totdat je in het eerste installer scherm bent, Ctrl-Alt-F2 en je hebt een root terminal :D.

Ik zie nu dat ik vergeten heb op het MBR verhaal te reageren. Eerlijk gezegd denk ik dat 't probleem wel 's in de schijfvolgorde kan zitten. sda is gewoon wat er op de 1ste SATA poort zit, sdb wat er op de 2e zit (tenzij je bijv, een dvd drive op SATA poort 1 hebt zitten, dan schuift alles 1 lettertje op.

Het volgende is geen kritiek, maar ik ben nog steeds verbaast.

Ik heb al meerdere versies van openSUSE geïnstalleerd, en de help hielp mij altijd als ik iets niet snapte, of het zeker wilde weten.

Ik heb de dvd niet gecontroleerd via de md5sum denk ik.

Wel brand ik dvd’s altijd langzaam, en laat ik het brand programma ook controleren of het goed gegaan is.

Hoewel ik niet uit kan sluiten dat het aan de dvd ligt, vermoed ik een ander probleem.
Het gaat namelijk letterlijk pas mis als openSUSE opnieuw op wil starten, en dan ineens de harde schijf niet vinden kan, en ik een grub rescue prompt krijg.

Bij een poging om het anders te doen kreeg ik ineens een waarschuwing, en nu vind ik dit:

1.3 Warning: No Location for Bootloader Stage1 Selected #](Release Notes | openSUSE 13.2)

During the initial installation, in the summary view of YaST, a warning as follows can appear bellow the bootloader section: “Warning: No location for bootloader stage1 selected. Unless you know what are you doing please select above location.”

This warning is a bug in YaST (now fixed in Factory) and you can safely ignore it.

En ik vond dit topic:
https://forums.opensuse.org/showthread.php/503638-New-install-Dual-Boot-MBR-Grub2-not-showing

The only changes I had to make were in:

Booting:
Boot From Master Boot Record – Checked
Boot From Root Partition – Unchecked

Boot Loader Installation Details:
Disk Order - /dev/sda, /dev/sdb, /dev/sdc (external drive)

Het ging eerst mis toen hij sdb als eerste schijf had, en het ging goed toen hij sda als eerste schijf had.

Hoewel ik niet in de stemming ben, om nu weer met me computer te gaan knoeien, denk ik dat we het probleem gevonden hebben.

Ik ben al weken bezig met allerlei problemen op te lossen, en sinds ik openSUSE 13.1 er op nieuw opgezet heb, met het formatteren van de home folder, lijkt alles weer goed te werken.

Laten we even duidelijk zijn: dit ligt niet aan jou, en (mijns inziens) ook niet aan openSUSE. Het vorige moederbord in mijn server had iets soortgelijks, ook ik vond bugreports die op mijn situatie leken te slaan. Tot ik een post van een Arch gebruiker vond die haarfijn uitlegde wat er met de implementatie van UEFI allemaal mis kan gaan. Ik reutelde er bij installatie/upgrade ook altijd om heen door heel goed het bootloader stukje te lezen en te zorgen dat de volgorde daar in ieder geval klopte ( bij mij moest sdd de eerste schijf zijn ).
Grootste probleem is BIOS/UEFI. De standaaarden daarvoor laten de fabrikanten ruimte voor eigen interpretatie, m.n. de implementatie van UEFI ( met of zonder Secure Boot ).

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het installatie programma van 13.2 erg verwarrend vind.
Als ik 13.1 wil installeren, dan gaat het partioneren heel makkelijk.
ik heb 3 partities root - swap - home
Bij 13.1 geeft hij automatisch aan om de rootpartitie te formateren, en de andere 2 als swap en home aan te koppelen.

Ik gebruik een USB-stick voor installatie.
En bij 13.2 wil het programma de boel op de usbstick installeren.(sdb)
ik moet dus eerst handmatig de boel aanpassen en mijn HD selecteren.(sda)
Dan blijkt dat het installatie programma mijn hele schijf opnieuw wil partitioneren en formateren.
(en ongewild btrfs partities aanmaken)
Ook dit vereist weer handmatig ingrijpen, omdat ik mijn home-partitie wil behouden.
Het is allemaal wel te doen, maar persoonlijk komt het mij een beetje slordig over.
Ik ben het wel een beetje met @Gps2010 eens
Op hetzelfde systeem, waarom gaat 13.1 heel makkelijk, maar 13.2 vergt toch enige kennis van partities ed ?

Net als bij 13.1 heb je in 13.2 de mogelijkheid om via Expert - Import mountpoints de vorige partitionering over te nemen. E.e.a. heeft te maken met de introductie van btrfs als default filesystem voor root.

Maar omdat ik via gparted eerst alle partities verwijderd had, ging dat de eerste keer dus niet.

Inmiddels zou dat wel weer moeten kunnen.

Ik blijf het in zoverre vreemd vinden, dat het bij alle andere opensuse versies, zo was dat 10 ? keer oke klikken, voldoende was.

Nu ging het mis ondanks dat er een vinkje stond bij een vlag weg schrijven naar de mbr.

Ik kan er slechts naar gissen, maar het zal wel zo zijn dat als je die schijfvolgorde niet veranderd yast ? op sdb gaat zoeken naar de mbr, en niet op sda.
En ik vermoed verder dat 13.1 wel de mbr kan vinden.

Verder kan het zo zijn, dat dit gerelateerd is aan het feit dat ik niet akkoord ging met het voorstel, maar het veranderde naar ext 4. (voor home en root)

Ik denk dat ik wel een verklaring heb: GRUB code in het MBR van beide schijven. Yep, alle schijven hebben een MBR. GRUB zet bij “write GRUB to MBR” de code in de MBR van de /dev/sdX, domweg omdat daar al GRUB code gevonden wordt. Maar het systeem start van /dev/sdY, waar het MBR ook grubcode bevat, alleen niet correct verwijzend. Daarom gaat 't wel goed als je 13.1 installeert ( e.e.a. klopt met de grub die gevonden wordt ), maar niet als je 13.2 installeert. Na installatie wordt dan nl. gezocht naar de partitie en grub van 13.1
Ik hoop dat je 't nog snapt :).

Ik wil 13.2 installeren en dat gaat ogenschijnlijk wel goed maar als ik dan wil opstarten voor de eerste keer kom ik in ‘welcome to GRUB! error: no such device: ba111245-71be enz. Entering rescue mode… grub rescue >’ verder kom ik niet. ik heb geprobeerd om te installeren met MBR en zonder MBR met live dvd en via dvd rescue system. maar als ik dan of volgens de side 'https://www.suse.com/documentation/sles11/book_sle_admin/data/cha_grub.html’.
Ik heb op dit systeeem HP Pavilion dv7 een ssd schijf bij in gezet met daarop SUSE tot eergisteren draaide daar 12.3 na een update poging van 12.3 kon ik linux niet mer opstarten. toen maar 13.2 geprobeerd werk nog steeds niet.

Heb je al 's geprobeerd om de schijfvolgorde in het BIOS te veranderen, dwz wat nu als eerste schijf staat tweede maken en omgekeerd?

Hoe start je van USB? Wat jij omschrijft ontstaat ook als je (om op te starten) de USB schijf als eerste in het BIOS zet. Bijna alle BIOS/UEFI implementaties hebben een “Select Boot device” optie.

Ik zou graag een service zien die linux voor mij via het netwek installeert/repareert. Het is vaak moeilijk te omschrijven wat er verkeerd ging en een experient user kan dat zo zien, bij onmogelijke configuraties kan hij ook adviseren om maar andere onderdelen te gebruiken. Ik wil er ook wel wat voor betalen. Zo vaak zijn er vragen en is het moeilijk die voor de ander te omschrijven zonder plaatje. In een (ver) verleden gaf ik iemand van een Belgische userclub mijn root passwoord en hij fikste zo mijn probleem.

Net hetzelfde gehad bij de installatie van 13.2. Wat heb ik gedaan?

13.2 geinstalleerd met dualboot windoos.
Bootloader werkte niet omdat hij op de verkeerde schijf geinstalleerd was. (sda is win sdb opensuse)
Opstart volgorde van schijven in de bios verandert, dus pc startte op van sdb
Opensuse boot ging perfect. Dan via yast de bootloader op sda manueel geinstalleerd.
Opnieuw opstarten, volgorde in de bios weer veranderen als voorheen, opstarten van 1ste harde schijf, sda dus.
En nu lopen beide os’ als een trein, geen problemen meer.

Hopelijk ben je hiermee geholpen, is volgens mij de simpelste oplossing

Je bedoeld Remote Destop Manager?
Zoiets als… Teamviewer (om er maar 1 te noemen)

Dames, heren,

Hier is op deze manier niet veel van te bakken, teveel door elkaar. Probeer je eigen onderwerp te starten ipv aan te haken bij iets wat er al is.

Algemeen: ik zie dit soort problemen alleen als er in de hardware setup ( via BIOS, UEFI ) al wijzigingen in de defaults zijn gemaakt. Zo is MBR op elke schijf aanwezig (gewoon een stukje schijif) maar wordt alleen die van de eerste schijf gelezen. Wat linux sda of sdb noemt, heeft nix te maken met BIOS/UEFI, maar met de fysieke aansluitingen op het moederbord.