Probleem melden bij developers ?

Ik had geen geluid in steam. ( opgelost )
Ik kwam er via de github achter dat “wij” openSUSE 13.1 gebruikers, twee verschillende machine id hebben.

Ik heb absoluut geen idee, wat dit betekent of waar dat voor gebruikt word.

Ik heb op de github gevraagt of dit een openSUSE probleem was of een steam probleem.

Een medewerker van Valve vertelde ( op mijn verzoek ) dat het niet door Steam komt.
Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat het door openSUSE komt, maar dat beweerde de Valve medewerker ook niet.

Ik zoek geen schuldige maar vroeg me af of ik dit ergens kan melden. Een mailing list misschien ?
Ik weet niet genoeg van Linux om ook maar een beetje te begrijpen waar dit over gaat, maar ik kan me wel voorstellen dat dit bij meer programma’s voor problemen kan zorgen.

In my case the '/etc/machine-id' and the '/var/lib/dbus/machine-id' files both existed but contained different values.

https://github.com/ValveSoftware/steam-for-linux/issues/1179#issuecomment-13066470

Ik heb dit gecontroleerd op twee systemen hier. Op 12.2 zijn de twee ids gelijk. Op 13.1 zijn ze verschillend.

Volgens de man page:

History

The simple configuration file format of /etc/machine-id originates in the /var/lib/dbus/machine-id file introduced by D-Bus. In fact this latter file might be a symlink to /etc/machine-id.

Dit wijst er sterk op dat ze inderdaad hetzelfde zouden moeten zijn.

Het lijkt mij inderdaad niet slecht om dit als bug te melden op:
https://bugzilla.novell.com/index.cgi
Als je bent ingelogd op de forums ben je dat automatisch ook op deze pagina. Anders inloggen met dezelfde gebruiker/wachtwoord als hier.

Uiteraard moet het daar in het engels. Het lijkt mij het beste om ongeveer het volgende aan te houden:
Op 12.2 is de inhoud van … gelijk aan die van … De man page van machine-id bevestigt dit.
Op 13.1 is dat niet meer het geval.
Er zijn applicaties (zoals …) die hier problemen mee hebben.
Graag het gedrag zoals op 12.2 herstellen in 13.1 (en volgende).

Als je daar hulp bij nodig hebt, vraag dan hier.
Als het je lukt, meld dan hier de bug-id, zodat wij e.e.a. kunnen volgen en eventueel ondersteunen.

Als jij even een bugreport aanmaakt en de link ernaar hier post, zal ik 'm ook even confirmen.
Heb je misschien ook wat meer info over wat de gevolgen ervan zijn / kunnen zijn?

Ik heb nog een installatie op 12.3. Daar zijn de machine-id’s ook verschillend. Op mijn netbook met de 13.1 in i586-variant zijn de machine-id’s ook verschillend.
Ik heb (nog) geen steam nodig. Maar kan ook wel bevestigen als dat helpt.

Hm, het is dus al sinds 12.3. Dat moet duidelijk in he bugreport, anders gaat men op de verkeerde plek zoeken.

Wat ik in ieder geval zie, is

• dat het machine-id bestandje door het pakket dbus-1 keihard geïnstalleerd wordt in /var/lib/dkms . Die zou dus bij iedereen hetzelfde moeten zijn.
  • en, dat het machine-id bestandje in /etc tijdens de installatie gegenereerd wordt door systemd-machine-id-setup.

diff /etc/machine-id machine-id 
1c1
< 64bdb0d35d814699b433e438527a615a
---
> 0f2675b9a61155537570140f5284e528

behoorlijk verschillend dus …

Ik zal die pagina opslaan in me favorieten.
Maar iemand is ons al voor geweest, blijkbaar met 12.3 :slight_smile:

Het is daarna echter bevestigd voor 13.1.

https://bugzilla.novell.com/show_bug.cgi?id=831626

Ik heb een reactie toegevoegd. Blijkbaar is het volgende niet gelukt:

it would be great to have this changes in 13.1 RC, so we can validate bugs as fixed.
:wink:

Er ontstaat ook een kleine discussie, of de software er van uit mag gaan dat deze bestanden het zelfde zijn.
( Ik als simpele gebruiker houd me maar even buiten die discussie.)

En als ik het goed begrijp, is er al een verzoek voor een fix, maar lijken ze te denken dat het alleen een probleem is bij tumbleweed en factory.
https://build.opensuse.org/request/show/202540

Als ik 't zo allemaal lees, kun je 't zelf oplossen, door 't bestand te vervangen door een symlink, maar wat gebeurt er dan met een update van dbus-1 …

EDIT: ik zal dat op mijn laptop eens doen, rebooten en kijken of er iets van te vinden is.

Ziet er inderdaad uiit als an ruzietje tussen verschillende devs. En de gebruiker is de pineut.

Die symlink aanmaken loste in ieder geval mijn probleem op.

Wat ik wel een sterke vraag vind in die discussie, waarom er twee verschillende machine id’s zijn.
Die vraag lijkt me veel belangrijker als een discussie waar het opgeslagen moet worden.

Toch kom ik dit soort dingen vaker tegen. Devs die nog al ver van de gebruikers afstaan.
Legendarisch in mijn ogen, een kde dev op phoronicx die ons gebruikers in eerste instantie uitging leggen, dat wij helemaal geen programma in volledig scherm moesten willen draaien.

Er gaat ook best een schokgolf door de Linux gemeenschap heen.

Wat! gaan ze nu ook al gamen op Linux ? :wink:

Ik ben ergens blij een simpele gebruiker te zijn. Ik kan gewoon melden: hij doet ut niet.

Off topic, heb ik al weer een nieuw probleem gevonden, Metro last light gekocht en geen geluid. Oplossing steam starten met SDL_AUDIODRIVER=alsa steam
Dat pulse audio begint redelijk op me zenuwen te werken.
Het is maar goed dat ik veel geschiedenis heb met gamen op windows, en eigenlijk niet eens meer op kijk van problemen met spellen.
Voor wie denkt dat ik overdrijf, of dat Linux een drama is, raad ik de steam forums aan, o.a. metro last light, een speciaal topic om je problemen te melden.
Dat topic staat vol met windows gebruikers met problemen.
Maar ik klaag op dit punt niet. Het kan nog veel erger. Bij bepaalde uitgevers kan je namelijk gewoon de boom in met je problemen.
Deze uitgever, is duidelijk bereid om de problemen op te lossen.

Bij wie dacht je dat te meldden? Hier moet toch echt wat meer eigen bijdrage leveren. Als je je systeem zelf wilt beheren (dus niet alleen eind-gebruijer wilt zijn) zult je e.e.a. moeten leren. Dat geldt trouwens met Windows net zo. Daar wordt het beheer veelal aan de buurman, een neefje, het buurthuis of een befrijf uitbesteed (hij draait nu opeens een stuj sneller en ze zeggen dat er ok een hoop virussen uit zijn). En bij LLinux is dat net zo. Je doet hetzelf (met ebehulp van de forums bijv.) of je schakelt een professioneel iemand in.

En allemaal zullen ze zeggen (of denken) “hij doet het niet” daar kan ik niks mee (en dat merk je dan in de rekening).

Ik bedoelde dat niet zo letterlijk als je het nu opvat. :wink:

Het ging mij vooral om de discussies over dat machine id.

Ik heb hier 3 pc’s staan die ik voor een maat in orde probeer te krijgen.
Bij twee gaat dat lukken, bij eentje niet. ( moederbord is overleden ) Ik ben dus die buurman of vriendje waar ze vragen aan stellen.
En op de vraag wat er aan de hand was, kreeg ik slechts het antwoord ze doen ut niet.

Verder kreeg ik het voor elkaar dat de juiste persoon van openSUSE sprak met de juiste persoon van Valve. (dat ging over de steam licentie, die je langs ziet komen als je steam installeert)
Met hulp van oa dit forum, die me naar een mailing list verwees, en een Linux vriend op de github.

En tav van Metro last light, hoef ik dus niet zelf in de c ? code van het spel te duiken, maar hoef ik slechts op het steam forum, in het juiste topic mijn probleem te melden.
Daarbij moet ik natuurlijk wel me os en hardware vermelden.

Even over Phoronix: die hebben bij mij afgedaan toen ze meenden te kunnen zeggen dat Ubuntu als de standaard te beschouwen is. Gaat me niet om Ubuntu, maar dan heb je ergens behoorlijk de boot gemist. In dezelfde tijd kwamen er een paar van die leuke artikelen in de trant van “KDE is dood” enz. Sindsdien kan ik ze niet meer serieus nemen. Kreeg ook steeds meer 't idee dat geld wel degelijk een rol speelt daar.

Ik ben het met je bezwaren tegen die site eens.
Maar ik weet niet echt een andere site met zoveel Linux nieuws. En hij had laatst een benchmark met openSUSE 12.3 en 13.1

Hij weigert bijvoorbeeld game benchmarks, omdat die volgens hem niet geautomatiseerd kunnen worden.

Ik vraag me af hoe Tweakers dat dan doet ? En ik heb nog? geen reactie van de redactie, maar ik heb al gevraagd om Linux game benchmarks op Tweakers.
Zodat we goed kunnen zien hoe het met de grafische drivers gesteld is.

En om nog even op pulse audio terug te komen. Ik ben best blij met pulseadudio, maar het is een drama tav van steam en de spellen.

Dat ik nu weer met Metro last light een probleem heb, wat op te lossen is door Pulse audio te negeren, vind ik geen reclame… ( SDL_AUDIODRIVER=alsa steam )

Ik kreeg vandaag overigens een email van de bug tracker. De persoon die de machine ID bug als eerst melde, vroeg waarom het zo lang moest duren. :wink: