In open SUSE 13.1 open ik Printers. Maar achter de dialoog (in plaats van naar behoren op de voorgrond) staat een venster dat mijn password wil hebben, eerder kan geen instellingen zoals papierformaat wijzigen. Maar password intypen kan niet, want dat venstertje krijgt niet de focus. Een totaal zotte situatie. Dit is op drie systemen hetzelfde.
Start ik Printers meteen als root, dan werkt het wel goed, maar het is van de zotte dat een gebruiker niet zou mogen vertellen welk papierformaat moet worden gebruikt, zonder Printers te openen als root.
Kent iemand dit probleem en is er een oplossing voor?
Misschien is het handig als je vertelt wat je bedoelt met “open ik Printers”. Zoals je het zo zegt lijkt het dat je bedoelt een programma op je desktop te starten. Maar welke desktop (KDE, Gnome, …) gebruik je? En wat probeer je te starten? Misschioen bedoel je YaST > Systeem > Printers, maar het kan ook iets anders zijn.
Menu => Systeeminstellingen => Hardware => Printers.
Ik geef het gevraagde wachtwoord en zie de configuratie van mijn printer. (en nu moet dus verder niet meer om het wachtwoord gezeurd worden!)
Ik klik op de knop “Instellen” en kies “Printer opties”
Ik wijzig doet er niet toe welk instelling en klik op “Toepassen”
Dan verschijnt een boxje “Wachtwoord - Configure Printer” met gebruikersnaam root en een open veld wachtwoord en de mededeling “Voer een gebruikersnaam en een wachtwoord in om de taak te voltooien”.
En dat levert een “pkunzip.zip” situatie op, want ik kan niet verder voor ik mijn wachtwoord heb ingevuld, maar daar mag ik niets invullen (venster krijgt niet te focus) Pas als ik de printerinstellingen helemaal afsluit (mijn wijzigingen worden weggegooid) kan ik, totaal zinloos, mijn wachtwoord intypen of dat venstertje sluiten.
Gewoon knots van een bug vrees ik. Als “work around” blijkt te werken, een mens moet iets dus bedenkt iets…
kdesu kcmshell4 kcm_printer_manager
Dan werk alles wel gewoon. En als iemand iets wil afdrukken blijkt er gelukkig geen probleem te zijn met de printerinstellingen het betreffende programma.
Helaas zeg je het niet, maar ik krijg sterk het idee dat je KDE gebruikt.
Inderdaad, daar zit zoals je zegt een printer configuratie mogelijkheid. Heb ik nog nooit gebruikt.
Zaken op systeem niveau configureren doen we in openSUSE normaal via YaST. In dit geval YaST > Hardware > Printer.
Ik wil niet beweren dat dat KDE ding niet zou moeten werken, maar waarom zou je als je YaST hebt. Tenslotte is YaST, tenminste voor mij, een belangrijke reden om voor openSUSE te kiezen.
Even een lijstje, als aanvulling op HCVV voor het werken met YaST en de printer instellingen.
Hoop dat je dit bedoelde.
Start YaST en klik op hardware
kies hier voor printers instellen.
In het volgende scherm printer configuratie kies je voor toevoegen.
Als het goed gaat wordt er een printer die via een usb-kabel is aangesloten zonder probleem hekend Je kan dan de naam van de printer instellen en ook een stuurprogramma toewijzen mocht deze niet direct al ingevuld zijn. Eventueel draai je voor een HP printer de** HP-setup.**
Nadat alle instellingen naar wens zijn verlopen klik je op** [ok] **en druk je in het volgende scherm een test print uit. Klaar.
Wordt de printer niet herkend omdat je een netwerk printer heb, klik dan op de verbindingsassistent rechtsboven in het scherm
In het nu volgende scherm klik je op de toepassing die nodig is om jouw printer te kunnen installeren. Bijvoorbeeld “zoek toegang tot de netwerkprinter of doos met printserver
Kijk eerst even in TCP-poort (appSocket/jetdirect)
Geef het** ip-adres** in en selecteer de printerfabrikant. De TCP-poortnummer staat meestal goed ingesteld op poortnummer 9100.
Klik dan op [test verbinding]
Nee, ik vraag niet om les in het installeren van de printer. Dit is gewoon bediening en eigenlijk is het al fout dat hier om authenticatie wordt gevraagd. Mijn kleindochtertje van 7, die ik echt geen lid van “root” ga maken, moet dit kunnen doen. Dit zijn instellingen als standaard papierformaat, of standaard in kleur dan wel in zwart/wit. Onder Kubuntu (ook KDE dus) geen enkel probleem.
Het is zonder meer een bug. IK ga nu film kijken. Morgen zal ik eens een doos met GNOME installeren (dat kost moeite voor een overtuigd antignomist, maar ach dat is "smaak’
Via Writer (of elk ander programma) kun je wel printopties kiezen een een paar zaken aanpassen.
Maar ook ik kan het niet aanpassen via het programma dat KDE levert.
Het vraagt trouwens standaard om de “root” wachtwoord, en niet mijn gebruikers wachtwoord.
(geen oplossing maar een bevestiging van het probleem)